וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד נושאת מטוסים אמריקנית הודח לאחר שהתריע מפני התפרצות הקורונה

צי ארצות הברית הודיע כי הקפטן ברט קרוזייר לא יישאר בתפקידו, משום שמכתב ששלח לפנטגון בו קרא לעזרה לבלימת התפשטות הנגיף על סיפון האונייה דלף לתקשורת ועורר הדים. עד כה יותר ממאה אנשי צוות חלו, אך מ"מ מזכיר הצי טען: "הוא צלצל בפעמוני אזהרה שלא לצורך"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הצי האמריקני הודיע הלילה (שישי) כי מפקד נושאת המטוסים "תיאודור רוזוולט", הקפטן ברט קרוזייר, יודח מתפקידו. זאת, לאחר שהתריע מפני התפרצות של נגיף הקורונה על סיפון האונייה. קרוזייר, שפיקד על נושאת המטוסים עליה נמצאים כ-5,000 איש, ישמור על דרגתו ויישאר בזרוע הימית של צבא ארצות הברית.

הדחתו של קרוזייר הוכרזה על ידי ממלא מקום מזכיר צי ארצות הברית, תומאס מודלי. הסיבה הרשמית, על פי מודלי, היא שיקול הדעת הלקוי של מפקד נושאת המטוסים, וכן אובדן האמון בו.

הקפטן ברט קרוזייר, מפקד נושאת המטוסים תיאודור רוזוולט של צי ארצות הברית. 17 בינואר 2020. רויטרס
"מלחים לא צריכים למות. קפטן נושאת המטוסים, ברט קרוייזר/רויטרס

בתחילת השבוע הזהיר קרוזייר מפני התפשטות של הווירוס על סיפונה של "תיאודור רוזוולט", ואמר כי יש צורך להכניס לבידוד את המלחים, במטרה לבלום את הנגיף. הוא שלח מכתב לפנטגון וביקש עזרה בהתמודדות עם התפרצות הקורונה על האונייה, שנאלצה לעגון בגואם בשבוע שעבר לאחר שהתגלה כי אחד מאנשי הצוות נדבק בנגיף.

במכתב בן ארבעה העמודים, תיאר קרוזייר מצב עגום על סיפונה של נושאת המטוסים, כשיותר ויותר אנשי צוות זוהו כנשאי הנגיף. הוא קרא לנקיטת "פעולה מכרעת" - הורדת יותר מ-4,000 איש מהסיפון, והכנסתם לבידוד. הוא אמר שאם הזרוע הימית לא תפעל באופן מידי, הוא לא יצליח להגן על אנשי הצוות. "אנחנו לא במלחמה. מלחים לא צריכים למות", כתב הקפטן. לדבריו, מאחר שמספר גדול של מלחים חיים בחללים סגורים בנושאת המטוסים, בידודם של חולים הוא כמעט בלתי אפשרי.

עוד בוואלה!

מאות אלפי רופאים לטראמפ: "אל תפתח את המדינה, זה מסוכן"

לכתבה המלאה
אנשי הצוות על סיפון נושאת המטוסים של ארצות הברית "תאודור רוזוולט" שעוגנת בגואם בשל התפרצות נגיף הקורונה בסיפון. 01 באפריל 2020.. רויטרס
אנשי הצוות על סיפון "תאודור רוזוולט", בה נמצאו יותר ממאה חולי קורונה/רויטרס

קטעים מתוך המכתב הגיעו במהירות לכותרות של כל כלי התקשורת בארצות הברית. הדבר עורר סערה גדולה, ובהלה בקרב בני משפחות המלחים הנמצאים על האונייה.

מודלי אמר כי המכתב נשלח באופן תקין דרך שרשרת הפיקוד, אך טען כי הפגם נמצא בכך שקרוזייר לא מנע ממנו להגיע לעיתונות. "הוא לא דאג לכך שלא ניתן יהיה להדליף את המכתב", אמר. "וזה חלק מהאחריות שלו". עוד טען מודלי כי הוא לא רומז לכך שקרוייזר הוא זה שהפיץ את תוכן המכתב, אך הוסיף כי "הוא צלצל בפעמוני אזהרה שלא לצורך".

נושאת המטוסים האמריקנית "תאודור רוזוולט" מול חופי הפיליפינים. 5 במרץ, 2020. רויטרס
נושאת המטוסים האמריקנית שמפקדה הודח מתפקידו/רויטרס

המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן, תקף את ממשלו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. הוא אמר כי ממלא מקום מזכיר הצי "ירה בשליח - מפקד שהיה נאמן הן למשימת הביטחון הלאומי והן לחובתו לדאוג למלחים". ביידן הוסיף כי "הצי שלח מסר מצמרר על אמירת האמת לשלטון. השיפוט הגרוע כאן שייך לממשל טראמפ, ולא לקצין אמיץ שמנסה להגן על מלחיו".

גם הסנאטור הדמוקרטי, מארק וורנר, מתח ביקורת על המהלך, ואמר כי הצי זקוק לאנשים שמוכנים לדבר בשם המלחים. הוא טען כי קרוזייר הוא פטריוט ש"רק מנסה לעשות את מה שהכי טוב לצוות שלו", והוסיף: "אני לא יודע מענישים מישהו על זה, במיוחד כשמדובר בכל כך הרבה חיים שמונחים על הכף".

במקביל לשליחת המכתב, נערכו בדיקות מקיפות לגילוי הנגיף בקרב המלחים שעל סיפון האונייה. יומיים לאחר מכן, נמצא כי 93 מהם נדבקו בקורונה, ויותר מאלף איש נכנסו בעקבות כך לבידוד בגואם. בסך הכל, 2,700 צפויים לרדת מהאונייה במהלך השבוע, וצוות קטן יותר יישאר לצרכי תחזוקה. עד כה, יותר ממאה איש על האונייה נמצאו חיוביים לנגיף.

(עדכון ראשון: 01:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully