וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליכוד וכחול לבן מדווחים על התקדמות במו"מ; עדיין אין הסכמה על הסיפוח

2.4.2020 / 18:59

צוותי המו"מ כבר החלו לגבש טיוטות סופיות להסכם להקמת הממשלה, אך נותרו עוד פערים. בעוד בליכוד מבקשים לקדם החלת ריבונות בבקעת הירדן וחלקים מיו"ש, בכחול לבן דורשים להקפיא את הסוגיה בחצי השנה הקרובה. עוד במחלוקת: הוועדה למינוי שופטים, זהות יו"ר הכנסת ותיק החוץ

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

אחרי יממה של מגעים קדחתניים, צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן מדווחים על התקדמות במאמצים להקמת ממשלה. בשני צוותי המו"מ, בראשות השר יריב לוין ויורם טורבוביץ, מגבשים את הטיוטות הסופיות של ההסכם, בניסיון להשלים את המגעים עוד לפני סוף השבוע ובמאמץ להשביע ממשלה עוד לפני חג הפסח.

עם זאת, בשני הצדדים שומרים על איפול רשמי ולא מתייחסים לדיווחים על התקדמות במו"מ. ככל הידוע, עדיין אין הסכמות סופיות במוקד המחלוקת המרכזי: דרישת הליכוד לקדם כבר בחצי השנה הקרובה מהלכים של החלת ריבונות וסיפוח בקעת הירדן וחלקים מיהודה שומרון, בזמן שבכחול לבן דורשים להקפיא את כל הנושא המדיני לאורך התקופה.

השבעת חברי כנסת לכנסת ה21, ירושלים, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
מתקרבים להסכם? גנץ ונתניהו/ראובן קסטרו

לפי המתווה המסתמן, כחול לבן צפויה לקבל את תיק הביטחון, אליו ימונה גנץ, וגם את המשפטים, אליו ימונה ח"כ אבי ניסנקורן - למרות התנגדות הליכוד - ואילו מירי רגב צפויה לקבל את תיק ביטחון הפנים - למרות התנגדות כחול לבן. עדיין לא הושגה הסכמה בנוגע לתיק החוץ, עליו כחול לבן מעוניינת לוותר בתמורה לתיק החינוך או הבריאות. בליכוד מסרבים לוותר על הבריאות לאור סירובו של השר הנוכחי יעקב ליצמן לקבל תיק אחר, וגם בימינה מאיימים להישאר מחוץ לממשלה אם יילקח מהם משרד החינוך. כמו כן, גם זהות יו"ר הכנסת טרם סוכמה: כחול לבן מתנגדת לחזרתו של יולי אדלשטיין לתפקיד, אך הוא עצמו דורש מנתניהו לעמוד בהבטחתו ולקבל את התפקיד בחזרה.

פער נוסף שעוד נותר בין הצדדים נוגע לוועדה למינוי שופטים. ההסכם בין הצדדים יכלול כנראה זכות וטו הדדית על מינויים בכירים כמו פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה, אך בליכוד מעוניינים לוודא שיש להם גם זכות וטו בוועדה לבחירת שופטים - וטרם גובש המנגנון שיאפשר זאת.

עוד בוואלה!

לזחול אל הניצחון: שני הנכסים האחרונים שעומדים לרשותו של גנץ

לכתבה המלאה

ככל הנראה, הממשלה תכלול לפחות 30 שרים. לכחול לבן, שמגיעה לממשלה עם 19 ח"כים (כחול לבן, יועז הנדל וצביקה האוזר מסיעת דרך ארץ, ועמיר פרץ ואיציק שמולי ממפלגת העבודה), תקבל 15 תיקים - בהם הביטחון, הכלכלה, תקשורת, התרבות והספורט, עבודה ורווחה, העלייה והקליטה, המדע, התיירות, החקלאות, השוויון החברתי, הנושאים האסטרטגיים והתפוצות, ותיק נוסף במקום תיק החוץ שטרם נקבע. בבלוק הימין, ש-58 חבריו צריכים להתחלק ב-15 תיקים, יישארו תפקיד יו"ר הכנסת, תיקי האוצר, ביטחון הפנים, התחבורה, החינוך, הבריאות, הפנים, הנגב והגליל, האנרגיה, הגנת הסביבה, השיכון, הדתות, המודיעין, שיתוף פעולה אזורי, ירושלים ומורשת.

אבי ניסנקורן, הוועדה המסדרת, כנסת. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
ימונה לשר המשפטים למרות התנגדות הליכוד/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לפי המתווה המסתמן, מפתח החלוקה לבלוק הימין יעמוד על תיק לכל ארבעה ח"כים, מה שיקנה לש"ס 2-3 תיקים וליהדות התורה תיק אחד ואת ראשות ועדת הכספים. לפי המפתח הזה, ימינה צריכה לקבל 1-2 תיקים, אך במפלגה דורשים 3 תיקים ומאיימים להישאר מחוץ לקואליציה. גם בליכוד ישנה תסיסה הולכת וגוברת: אחרי חלוקת התיקים לשותפות בבלוק הימין-חרדים, יותר משליש מהשרים המכהנים כיום בליכוד ייאלצו לוותר על מקומם.

לפי ההערכה בליכוד, תינתן עדיפות לשרים המכהנים ולא ימונו שרים חדשים; המשמעות היא שח"כים בכירים מהעשירייה הראשונה כמו ניר ברקת וגדעון סער עשויים להישאר ללא תיק. היום מכהנים כ-15 שרים מטעם הליכוד: ישראל כץ, גלעד ארדן, מירי רגב, יריב לוין, יואב גלנט, גילה גמליאל, זאב אלקין, יובל שטייניץ, אופיר אקוניס, צחי הנגבי, אמיר אוחנה, ציפי חוטובלי, דודי אמסלם, אלי כהן ויפעת שאשא ביטון.

לפי ההערכה, נתניהו יבקש לנצל חלק מהמינויים הדיפלומטיים בניכר לפיצוי המאוכזבים: כארבע משרות שגרירים נחשקות צפויות להתפנות ולאפשר לשגר בכירים במפלגה לוושינגטון, לאו"ם, למוסקבה וללונדון. רעיון נוסף שנבחן בליכוד הוא של רוטציה בכהונת שר, כך שחלק מהשרים יחלקו את הקדנציה ביניהם. עם זאת, יצוין כי בסיטואציה הפוליטית שנוצרה, שבה נתניהו צפוי להקים קואליציה רחבה עם 78 ח"כים, אין לאף אחד מהשרים, ואף אחד מהשותפים שלו לבלוק, איום ממשי לנופף בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully