וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם המסתמן בין נתניהו וגנץ כולל מעון רשמי חדש למ"מ ראש הממשלה

1.4.2020 / 21:03

לפי המתווה הנידון בין הצדדים, מעמד מ"מ ראש הממשלה יהיה זהה למעמד ראש הממשלה מבחינת מגורים, אבטחה, תנאים ויועצים. שתי המפלגות טענו כי הסעיף התווסף בדרישת הצד השני. הליכוד: "פייק ניוז". כחול לבן: "גנץ מתכוון להמשיך להתגורר בביתו בראש העין"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

לפי ההסכם המסתמן בין הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלה, מעמד ממלא מקום ראש הממשלה יהיה זהה למעמד ראש הממשלה מבחינת מגורים, אבטחה, תנאים ויועצים. בין היתר, מי שיכהן כממלא מקום ראש הממשלה צפוי להתגורר במעון רשמי מטעם המדינה, גם בתקופה שבה השני מכהן כראש הממשלה. זאת, כחלק מהחוק המגדיר את סמכויות מ"מ ראש הממשלה בתקופת הרוטציה. בחדשות 13 דווח הערב (רביעי) כי מעון שרד חדש יוקם למען העניין.

בכחול לבן מכנים את החוק "חוק בלפור", ואומרים כי מדובר בסעיף שנועד לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך להתגורר במעון שרד גם כשתגיע תקופת הרוטציה של יו"ר כחול לבן בני גנץ בראשות הממשלה. בליכוד הכחישו בתוקף ואמרו כי "מדובר בפייק ניוז. הליכוד לא מבקש מעון נוסף לראש הממשלה או לממלא מקומו". גורמים בליכוד טענו שמדובר בכלל בדרישה של גנץ, אך מכחול לבן נמסר: "גנץ מתכוון להמשיך להתגורר בביתו בראש העין עד לכניסתו לתפקיד ראש הממשלה בפועל".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
"חוק בלפור". נתניהו וגנץ/אלעד מלכה

לפי המתווה של הליכוד וכחול לבן, בשנה וחצי הראשונות, נתניהו יכהן בראשות הממשלה, ואילו גנץ כמ"מ ראש הממשלה, ובשנה וחצי שלאחר מכן, גנץ יהיה ראש הממשלה ונתניהו מ"מ. שני חוקים צפויים להסדיר את הנושא: אחד שיעגן את העברת הרוטציה בראשות הממשלה מנתניהו לגנץ, וחקיקה נוספת שתגדיר את סמכויות מ"מ ראש הממשלה ותאפשר לנתניהו לכהן כמ"מ ראש ממשלה וכחבר בממשלה ובקבינט בתקופת הרוטציה השנייה, למרות כתב האישום שהוגש נגדו.

החוק יגדיר את סמכויות מ"מ ראש הממשלה גם בתקופת הכהונה של גנץ, ויכלול סעיף שישווה את המעמד המשפטי של מ"מ ראש הממשלה לזה של ראש הממשלה, כלומר, יאפשר לו לכהן בתפקיד גם אם הוגש נגדו כתב אישום עד פסק דין חלוט. לפי הלכת דרעי-פנחסי הנהוגה כיום, שר שנאשם בפלילים אינו יכול להמשיך בתפקידו וראש הממשלה מחויב לפטר אותו, אך ראש הממשלה בעצמו יכול לכהן עד פסק דין חלוט. כדי שנתניהו, שנאשם בשוחד מרמה והפרת אמונים, יוכל לכהן כמ"מ ראש הממשלה גם בתקופת הכהונה של גנץ, חוק סמכויות המ"מ יבחין את מעמדו ממעמד שר, וישווה את מעמדו לזה של ראש הממשלה.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בתגובה: "הקמת ממשלת החירום, קווים לדמותה: אף מילה על מעונות יום, בלי סוף דיבורים על מעון ראש הממשלה וממלא מקומו".

עוד בוואלה!

חוק נורבגי "מדלג": כך מנסים בכחול לבן לעקוף את הח"כים של יש עתיד-תל"ם

לכתבה המלאה

על פי המתווה הנידון כעת בין הליכוד וכחול לבן, הממשלה הבאה צפויה לכלול כ-30 שרים לפחות. 15 מתוכם יוקצו לגוש שבראשו עומד גנץ, המונה כ-19 ח"כים - 15 של חוסן לישראל, שניים של סיעת דרך ארץ - יועז הנדל וצביקה האוזר - ושניים של מפלגת העבודה, עמיר פרץ ואיציק שמולי.

הממשלה צפויה לכלול לפחות 30 שרים - מספר השרים הגדול ביותר בממשלה מאז 2009, והגדלה משמעותית לעומת הממשלה הנוכחית שמונה כ-24 שרים. הגדלת מספר השרים נועדה לאפשר מענה בעיקר לצרכים הקואליציוניים של נתניהו מול הליכוד ובלוק הימין, שצריכים כעת להתחלק ב-15 תיקים על 58 ח"כים. עלות לשכת שר מוערכת בכ-5-6 מיליון שקלים לשנה.

(עדכון ראשון: 20:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully