וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יד אחת נותנת ושנייה לוקחת": מענקי הסיוע לעצמאים יהיו חייבים במס

ועדת הקורונה ניהלה דיון סוער על תכנית הסיוע הכלכלית למשק שהוצגה השבוע, תוך התמקדות בהשלכותיה על העצמאיים בישראל. האוצר: "צריך להבין: המשאבים הם מוגבלים, איפשהו הקו יצטרך להיחתך". ח"כ מיקי לוי: "השתגעתם לגמרי"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

סערה פרצה היום (רביעי) בדיון ועדת הקורונה, לאחר שסגן הממונה על התקציבים, אסף וסרצוג, אמר כי המענקים שהמדינה תיתן לעצמאים במסגרת תכנית הסיוע הכלכלית למשק יהיו חייבים במס. במסגרת התכנית הוקצו 2.6 מיליארד שקלים לטובת המענקים לעצמאים.

"הסיוע במענק הוא סיוע לעצמאי עצמו ולא לעסק. זה חלק מהרשת בטחון סוציאלית. העסק עצמו מקבל מגוון פתרונות אחרים", אמר וסרצוג, שהבטיח כי "המענק הראשון לעצמאים יתקבל לפני פסח. אני בקשר עם ראש רשות המיסים הוא מבטיח שזה ישולם לפני פסח". עם זאת, הוא הבהיר כי "כל הכנסה בישראל חייבת במס, זה נכון לשכירים ועצמאים, זה נכון לכל אחד".

"צריך להבין: המשאבים הם מוגבלים, איפשהו הקו יצטרך להיחתך. נרצה שעסקים יתאוששו וינצלו את המענק על מנת לחזור לעסקים, אבל גם עסקים שלא יחזרו לעבודה יקבלו מענק בגובה מסוים. המפתח הכי משמעותי של החזרה של עובדים להעסקה זה החזרת המשק לפעילות. אם המשק יישאר בסגר התמריצים שלנו לא יהיו עם אפקט משמעותי. נתנו קרנות הלוואה ייעודיות לעולם ההייטק משום שרוב המימון שלו בשגרה מגיע מארה"ב וכרגע פחת משמעותית", הוסיף וסרצוג.

ישיבת הוועדה המיוחדת לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, כנסת. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הוועדה המיוחדת לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) טען כי מנהל רשות המסים תומך בוויתור על מס על המענקים, וכי דווקא האוצר מתנגד לכך. הוא קרא לוסרצוג לשנות את התקנות כך שהמענקים לא יהיו חייבים במס.

"נעשה פה מהלך שהוא חסר תקדים במובן שנותנים רשת סוציאלית לעצמאים, אם אנחנו באים מעולם של לזרוק כסף לשוק ויהיה בסדר, צריך להבין שאנחנו מנהלים משבר של חוסר וודאות", השיב וסרצוג. "אי אפשר רק לתת ולתת, צריך לעשות את הצעדים מדודים, מאחורי הדבר הזה נעשתה הרבה עבודה והמון מחשבה. אני חולק על הטענה שהתכנית לא נותנת מענה. אולי המענק לא מספק, אבל מאפשר להרים את הראש מעל המים".

חברי כנסת שנכחו בדיון מתחו ביקורת חריפה על הצעד. "השתגעתם לגמרי. מה אתם עושים? מה-6000 שקלים יישארו רק 3070. יד אחת נותנת ויד אחת לוקחת, תוותרו על המס הזה לשלושה חודשים", ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם), "לא יאומן, מנהל רשות המיסים תומך בוויתור על המס הזה ואגף תקציבים מתנגד". ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), קראה לאוצר להעביר את הכספים "בלי כל ההתחכמויות".

מתקרבים למיליון מובטלים

לפי שירות התעסוקה, מספר דורשי העבודה בישראל הגיע ל-988,957 איש. מתוך אלו, 831,106 נרשמו בשירות מתחילת חודש מרץ - 89.7% מהם בחל"ת. שיעור האבטלה הכולל בארץ הגיע ל-23.8%.

שר האוצר משה כחלון הציג השבוע את תכנית הסיוע הכלכלית למשק בעלות 80 מיליארד שקלים בעקבות נזקי הקורונה. תכנית הסיוע שגובשה כוללת ארבעה תחומים מרכזיים - תוספת של כ-11 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, רשת ביטחון סוציאלית לשכירים, לעצמאים ולאוכלוסיות הגיל השלישי בסך 20.6 מיליארד שקלים, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בעלות של 32 מיליארד שקלים ושמירה על מנועי צמיחה בעלות של 7.7 מיליארד שקלים. התכנית הכלכלית מגיעה ברקע הטלת המגבלות החדשות, הכוללות צמצום נוסף בכוח העבודה במשק - ל-15% מהעובדים בלבד.

מסמך שפרסם אתמול מרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי ישראל מפגרת בסיוע בתעסוקה לאזרחיה בעקבות מגיפת הקורונה לעומת מדינות מערביות אחרות. כך, נמצא כי ישראל לא תומכת בעובדים חולים ובבני משפחותיהם, באזרחים שאינם יכולים לעבוד מהבית, בצרכי טיפול בילדים, בחברות לצורך ביצוע התאמות ושימור מקומות עבודה ובמניעת צעדים לפיטורי עובדים בעקבות בעיות כלכליות. זאת, לאור העובדה כי עד כה לא אושרה סופית תכנית כלכלית לתמיכה באזרחים.

מהנתונים במסמך עולה כי במדינות השונות ננקטו כמה כלים לסיוע לעובדים שנפגעו כתוצאה מהמשבר, וכן ניתן סיוע לעצמאיים וחברות. בין הצעדים, הרחבת האפשרות לקבלת חופשת מחלה בתשלום על פי ההסדרים הקיימים, הכרה בהידבקות בזמן העבודה כתאונת עבודה וקבלת קצבה מיוחדת מהביטוח הלאומי. לצורך סיוע לעובדים שאינם יכולים להגיע לעבודה בגין ההגבלות השונות, בחלק מהמדינות הורחבה האפשרות לעבודה מהבית, והוצעו הטבות להורים לילדים קטנים שאינם יכולים להגיע לעבודה, הסדרים לחופשה בתשלום בהשתתפות המדינה והמעסיק. עבור עובדים שאיבדו את מקום עבודתם, בוצעו במדינות השונות הרחבה והקלה של הזכאות לקבלת דמי אבטלה, הגדלת הסכומים המשולמים לחסרי הכנסה או בעלי הכנסות נמוכות וסבסוד שכר העובדים על ידי המדינה עד שיעור מסוים מהשכר.

צעדים נוספים כוללים סיוע לעצמאיים ועסקים קטנים באמצעות הרחבת האפשרות לקבלת דמי אבטלה בחלק מהמדינות, זכאות לתשלומים סוציאליים אחרים, מענקים חד-פעמיים, דחייה ופטור מתשלומים שונים כגון מע"מ ומיסים מקומיים. בחלק מהמדינות ניתן סיוע ממוקד לענפים שנפגעו במיוחד, כגון התיירות. גם מפעלים וחברות בעולם קיבלו סיוע באמצעות סבסוד שכר העובדים על ידי המדינה, השתתפות במימון חופשת המחלה לעובדים, הקלות בהשתתפות בתכניות ייעודיות לחברות במצוקה, דחיית תשלומים שונים, קרנות ממשלתיות למתן ערבויות וסיוע ישיר.

(עדכון ראשון: 09:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully