וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער: "לא נכון להקים ממשלה מנופחת בעת המשבר הכלכלי הקשה ביותר"

31.3.2020 / 18:17

חבר הכנסת הביע התנגדות למתווה החירום המסתמן בין הימין לכחול לבן והעבודה, במסגרתו תוקם ממשלה בת 30 שרים, וקרא לקצץ בשכר במגזר הציבורי בתקופת משבר הקורונה. בינתיים, המו"מ בין הליכוד לכחול לבן תקוע בשל אי-הסכמות על נושאים מדיניים וזהות שר המשפטים ויו"ר הכנסת

צילום: דוברות רה"מ

ח"כ גדעון סער (הליכוד) מתח היום (שלישי) ביקורת חריפה על מתווה החירום המסתמן, לפיו תוקם ממשלה בת 30 שרים. סער צייץ כי "אמנם היו בתולדות ישראל ממשלות גדולות, אבל לא נכון להקים את הממשלה המנופחת ביותר בעת המשבר הכלכלי הקשה ביותר". לדבריו, על הממשלה לנקוט כמה צעדים בתקופת משבר הקורונה, בהם קיצוץ משמעותי בשכר לבעלי משכורות גבוהות במגזר הציבורי, ובכלל זה שרים, חברי כנסת, שופטים ומנכ"לים. כמו כן, קרא להפחתת פנסיות תקציביות ולהתייעלות במגזר הציבורי. סער בכל מקרה ככל הנראה אינו צפוי להתמנות לשר, שכן ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר מסר לשרי הליכוד המכהנים שהם יקבלו קדימות על מי שאינו יכהן כשר.

ח"כ סער הוסיף לאחר כמה שעות בחשבון בטוויטר שלו כי "‏מי שיכול וצריך לפתור את בעית 'גודל הממשלה' הוא בני גנץ. ‎15 תפקידי שר ל-58 של גוש הימין זה מפתח סביר ואפילו צנוע. 15 תפקידי שר לסיעה של 15 (או 2 שרים לשני אנשים) זה מפתח מופרך לחלוטין". הוא הוסיף כי "הפריטטיות אינה מצדיקה מספר שרים שווה, כי אפשר להגיע להסדרים שונים בתקנון עבודת הממשלה".

הדברים של סער מייצגים לחץ גובר בליכוד על ראש הממשלה ועל צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן להגדיל את מספר השרים שיינתן לבלוק הימין על חשבון הגוש של כחול לבן. בליכוד הציעו לכחול לבן זכות וטו על רוב פעולות הממשלה, בתמורה להגדלת מספר השרים או מנגנון שיחייב קבלת החלטות רק ברוב מיוחס, שנועד לפתור את המצוקות מול ימינה ושרי הליכוד. בכחול לבן מסרבים להיענות לדרישה ומתעקשים כי הממשלה צריכה להיות פריטטית ושוויונית.

גדעון סער מדבר לתומכיו בראשון לציון ב-26 בדצמבר 2019. רויטרס
לא צפוי להתמנות לשר. סער/רויטרס

המו"מ בין הצדדים לא מתקדם מזה כמה ימים כי טרם הושגו הסכמות על זהות שר המשפטים ויו"ר הכנסת, וישנה מחלוקת מהותית באשר לדרישת הליכוד לחופש הצבעה בנושאים מדיניים כדי להחיל ריבונות לקדם ומהלכי סיפוח בהתאם לתכנית נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

בליכוד מתנגדים למינויו של אבי ניסנקורן לתיק המשפטים, כחול לבן מתנגדים למינוי יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת; בליכוד דורשים חופש הצבעה על נושאים מדיניים, גנץ דורש זכות וטו על מהלכי סיפוח. בנוסף, בכחול לבן מעוניינים להחליף את תיק החוץ בתיק הבריאות או החינוך, ובשלב זה בליכוד מסרבים לוותר על התיקים. נתניהו וגנץ היו אמורים להיפגש כבר ביום ראשון להשלים את ההסכם הקואליציוני, אך לנוכח המחלוקות טרם נקבעה ביניהם פגישה נוספת.

עוד בוואלה!

ביקורת בימין על מתווה ממשלת החירום: "לא ייתכן ש-19 ח"כים יקבלו 17 תיקים"

לכתבה המלאה

מוקדם יותר לחצו בכירים בליכוד על נתניהו וכן על בכירים בכחול לבן, להגדיל את מספר השרים בממשלה כדי להגדיל את מספר התיקים שיהיה בידי נתניהו לחלק לבלוק הימין ולשרי המפלגה. מחוץ לחדר המו"מ, בכירים בליכוד אף ניסו לשכנע את אנשי כחול לבן להסכים לתוספת של ארבעה שרים לפחות, מה שיגדיל את מספר השרים ל-34-36.

לנוכח התסיסה שעולה גם בימינה וגם בתוך מפלגת השלטון על חלוקת השרים המסתמנת, הטענה היא שתוספת התיקים תאפשר לנתניהו לייצר יציבות בגוש הימין ובליכוד, וכן לייצב את פעילות הממשלה. גורמים בכחול לבן אמרו בתגובה כי מספר השרים לא יעלה על 30. מדובר במספר השרים הגדול מאז 2009, והגדלה משמעותית לעומת הממשלה הנוכחית שמונה כ-24 שרים. עלות לשכת שר מוערכת בכ-5-6 מיליון שקלים לשנה.

הגדלת מספר השרים נועדה לתת מענה בעיקר לצרכים הקואליציוניים של נתניהו מול הליכוד ובלוק הימין, שצריכים כעת להתחלק ב-15 תיקים על 58 חכ"ים. לפי המתווה המסתמן, מפתח החלוקה הוא תיק לכל ארבעה ח"כים, מה שיקנה לש"ס 2-3 תיקים וליהדות התורה תיק אחד ואת ראשות ועדת הכספים. לפי המפתח הזה, ימינה צריכה לקבל 1-2 תיקים, אך במפלגה דורשים שלושה תיקים ומאיימים להישאר מחוץ לקואליציה.

כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
כינוס בלוק הימין, החודש/ראובן קסטרו

בימין מתחו ביקורת על המתווה, לפיו התיקים יחולקו בצורה שווה בין בלוק הימין לבין כחול לבן ומפלגת העבודה. ימינה ביקשו לקבל הבהרות מצד נתניהו והזהירו: "יש לקבוע קבלת החלטות משותפת בטרם ייסגרו הסכמים בלתי הפיכים מול גנץ, שיעמידו אותנו בפני עובדות מוגמרות שלא בטוח שנוכל לחיות איתן בממשלה וממילא כחלק מבלוק הימין".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הצטרף לביקורת על חלוקת התיקים המסתמנת בממשלה הפריטטית. לדבריו, "ממשלת אחדות היא דבר חשוב אך לא בכל מחיר, לא ייתכן ש-19 ח"כים יקבלו 17 תיקים ושלוש ועדות. אסור לוותר על אף אחד מהגוש הימין".

(עדכון ראשון 13:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully