וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב התסיסה בימין: בליכוד לוחצים להגדיל את מספר השרים ל-36

לפי המתווה הנוכחי הממשלה תכלול 30 תיקים, שיחולקו בצורה שווה בין בלוק הימין לבין כחול לבן והעבודה. צוות המו"מ של גנץ מסרב להוסיף שרים נוספים, בעוד בליכוד מנסים לשכנע אותו להסכים להוספת ארבעה עד שישה תיקים נוכח חוסר שביעות רצון בימינה ובמפלגת השלטון

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

בכירים בליכוד לוחצים על ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן על בכירים בכחול לבן להגדיל את מספר השרים בממשלה, כדי להגדיל את מספר התיקים שיהיה בידי נתניהו לחלק לבלוק הימין ולשרי המפלגה. לפי המתווה הנוכחי שנידון בין צוותי המו"מ של המפלגות, מסוכם כי הממשלה תכלול 30 שרים, שיחולקו בצורה שווה בין בלוק הימין לבין כחול לבן ומפלגת העבודה, וצוות המו"מ של גנץ מסרבים בשלב זה להגדיל את המספר עוד יותר.

עם זאת, מחוץ לחדר המו"מ, בכירים בליכוד מנסים לשכנע את אנשי כחול לבן להסכים לתוספת של ארבעה שרים לפחות, מה שיגדיל את מספר השרים ל-34-36. לנוכח התסיסה שעולה גם בימינה וגם בתוך מפלגת השלטון על חלוקת השרים המסתמנת, הטענה היא שתוספת התיקים תאפשר לנתניהו לייצר יציבות בגוש הימין ובליכוד ולייצב את פעילות הממשלה. גורמים בכחול לבן אמרו בתגובה כי מספר השרים לא יעלה על 30. מדובר במספר השרים הגדול מאז 2009, והגדלה משמעותית לעומת הממשלה הנוכחית שמונה כ-24 שרים. עלות לשכת שר מוערכת בכ-5-6 מיליון שקלים לשנה.

הגדלת מספר השרים נועדה לתת מענה בעיקר לצרכים הקואליציוניים של נתניהו מול הליכוד ובלוק הימין, שצריכים כעת להתחלק ב-15 תיקים על 58 חכ"ים. לפי המתווה המסתמן, מפתח החלוקה הוא תיק לכל ארבעה ח"כים, מה שיקנה לש"ס 2-3 תיקים וליהדות התורה תיק אחד ואת ראשות ועדת הכספים. לפי המפתח הזה, ימינה צריכה לקבל 1-2 תיקים, אך במפלגה דורשים שלושה תיקים ומאיימים להישאר מחוץ לקואליציה.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
הגדלת מספר השרים נועדה לתת מענה בעיקר לצרכים הקואליציוניים מול הליכוד. נתניהו וגנץ/אלעד מלכה

גם בליכוד ישנה תסיסה הולכת גוברת; אחרי חלוקת התיקים לשותפות בבלוק הימין-חרדים, כמעט מחצית מהשרים המכהנים כיום בליכוד ייאלצו לוותר על מקומם. במקרה הטוב, יישארו 9-10 תיקים ל-15 שרי ליכוד מכהנים: ישראל כץ, גלעד ארדן, מירי רגב, יריב לוין, יואב גלנט, גילה גמליאל, זאב אלקין, יובל שטייניץ, אופיר אקוניס, צחי הנגבי, אמיר אוחנה, ציפי חוטובלי, דודי אמסלם, אלי כהן ויפעת שאשא ביטון.

התסיסה בקרב שרי הליכוד גוברת לנוכח חלוקת התיקים המסתמנת, לפיו התיק הבכיר היחיד שיישאר בידי הליכוד יהיה תיק האוצר, אליו ימונה ככל הנראה השר כץ, ותיקים נוספים כמו ביטחון פנים ותחבורה שהפכו כעת למושא לתחרות בין יתר השרים המכהנים. ככל כנראה, תינתן עדיפות לשרים המכהנים ולא ימונו שרים חדשים; המשמעות היא שח"כים בכירים מהעשירייה הראשונה כמו ניר ברקת וגדעון סער עשויים להישאר ללא תיק. לפי ההערכה, נתניהו יבקש לנצל חלק מהמינויים הדיפלומטיים בעולם לפיצוי המאוכזבים.

גנץ צפוי להגיע לממשלה עם 17 ח"כים של סיעת כחול לבן שכוללת את 15 הח"כים של חוסן לישראל ושני הח"כים של דרך ארץ, צביקה האוזר ויועז הנדל, וכן עם חלק מסיעת העבודה, עמיר פרץ ואיציק שמולי. לפי המתווה, 15 תיקים יחולקו בין 19 הח"כים של כחול לבן והעבודה ו-15 בין 58 הח"כים בבלוק הימין. עדיין לא ברור מעמדה של יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס, ומאיזה גוש היא תקבל את תפקידה.

עוד בוואלה!

האיש ששאף להפסיד: גנץ פשוט לא העז להיות ראש ממשלה

לכתבה המלאה
ישראל כץ בישיבת ממשלה, 5 בינואר 2020. עמית שאבי, פול צלמים
ימונה לתיק הבכיר שיישאר בליכוד. כץ/פול צלמים, עמית שאבי

נתניהו וגנץ היו אמורים להיפגש אתמול כדי להשלים את המשא ומתן אך נכון לשעה זו עדיין נותרו פערים מהותיים בין הליכוד וכחול לבן סביב חלוקת התיקים בממשלה המתגבשת והפגישה לא נקבעה ולא מתוכננת עדיין. בעקבות כניסתו של ראש הממשלה לבידוד, הוא לא יכול עכשיו להיפגש עם גנץ והשיחה המסכמת תיערך בטלפון או בווידיאו, אבל בשלב זה עדיין אין הסכמות בסוגיית זהות המחזיק בתיק המשפטים, ששייך לכחול לבן, ובתיק ביטחון הפנים, שאמור להימסר לידי הליכוד.

כמו כן, בכחול לבן מעוניינים לקבל את תיק הבריאות, החינוך או יו"ר הכנסת ומוכנים לוותר על תיק החוץ בתמורה אך בליכוד מסרבים לדון בתיק הבריאות וכן ביו"ר הכנסת. מחלוקת נוספת נסובה סביב הנושא המדיני: בליכוד דורשים חופש הצבעה בנושאי החלת ריבונות וסיפוח ואילו בכחול לבן דורשים הקפאת מצב לחצי שנה ולאחר מכן שתינתן להם זכות וטו בנושאים מדיניים.

אבי ניסנקורן, הוועדה המסדרת, כנסת. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
בכחול לבן מעוניינים למנות אותו לתיק המשפטים. ניסנקורן/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בחלוקת התיקים המסתמנת שעוד נתונה לשינויים עד לחתימת הסכם סופי, כחול לבן צפויה לקבל את תיקי הביטחון, אליו ימונה גנץ, חוץ, משפטים, כלכלה, תקשורת, תרבות והספורט, עבודה ורווחה, עלייה וקליטה, מדע, תיירות, חקלאות, שוויון חברתי, נושאים אסטרטגיים ותפוצות. בבלוק הימין יישארו תיקי האוצר, ביטחון הפנים, תחבורה, חינוך , בריאות, פנים, נגב גליל, אנרגיה, הגנת הסביבה, שיכון, דתות, מודיעין , שיתוף פעולה אזורי, ירושלים ומורשת. צוותי המו"מ של שתי המפלגות ממשיכים לדון בפרטי ההסכם, כשנותרו מספר נקודות מחלוקת: בכחול לבן מעוניינים למנות את ח"כ אבי ניסנקורן לתפקיד שר המשפטים, ובליכוד מסרבים, ומהצד השני, גנץ מתנגד לכוונת למנות את מירי רגב לתפקיד השרה לביטחון הפנים. בנוסף, בכחול לבן דורשים שיולי אדלשטיין לא יחזור לתפקיד יו"ר הכנסת.

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מתח ביקורת על חלוקת התיקים המסתמנת בממשלה הפריטטית. "ממשלת אחדות היא דבר חשוב אך לא בכל מחיר, לא ייתכן ש-19 ח"כ יקבלו 17 תיקים ושלוש ועדות. אסור לוותר על אף אחד מהגוש הימין".

ימינה לנתניהו: "אחדות הבלוק לא יכולה לעבוד רק לכיוון אחד"

ימינה שיגרה היום מכתב לנתניהו, ועליו חתומים כל חברי הכנסת של המפלגה. "המו"מ מתנהל על ידיך מבלי להיוועץ או לעדכן את ראשי הבלוק ולקבל החלטות בנושאים כה חשובים וכה הרי גורל במשותף. אחדות הבלוק לא יכולה לעבוד רק לכיוון אחד, כאשר הליכוד בראשותך זקוק לו. זו מחויבות דו-צדדית לשותפות בקבלת ההחלטות ובעיצוב פניה של הממשלה וממילא עתידה של המדינה לשנים הבאות. אנו מבקשים לקבל בהקדם הבהרות לחששות שהועלו לעיל ולקבוע מנגנון היוועצות וקבלת החלטות משותפת בטרם ייסגרו הסכמים בלתי הפיכים מול ח"כ בני גנץ שיעמידו אותנו בפני עובדות מוגמרות שלא בטוח שנוכל לחיות איתן בממשלה וממילא כחלק מבלוק הימין".

(עדכון ראשון: 10:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully