וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחיה בשיבא: חרדים ממוקדי התפרצות מופרדים למיון קורונה - מבלי שנבדקו

31.3.2020 / 7:44

במסמך שהופץ לעובדי המרכז לרפואה דחופה נכתב כי חרדים ממוקדי תחלואה הם גורם סיכון לחשיפה למחלה, ואם הגיעו מבני ברק, אלעד או מודיעין עילית אסור להכניסם למיון. מגזרים אחרים אינם נשאלים שאלה דומה. בכיר במערכת הבריאות: "אני רואה חרדי ומיד חושב שיש לו קורונה"

צילום: מד"א, עריכה: אביחי ברוך

מסמך פנימי שהופץ לעובדי חדר המיון במרכז הרפואי שיבא מנחה רופאים לתשאל חרדים אם הגיעו ממוקד התפרצות של קורונה לפני כניסתם למתחם - מחשש להפצת הנגיף. המסמך, שהגיע לידי וואלה! NEWS ופרטיו מתפרסמים לראשונה, נכתב השבוע תחת הכותרת: "מטרה: מניעת כניסת מטופלים נשאי קורונה לתוך בית החולים תוך מתן טיפול רפואי לכלל האוכלוסייה". תכליתו של המסמך, שהופץ לעשרות אנשי צוות, לפרט כיצד להפעיל את המרכז לרפואה דחופה (מלר"ד) תוך הפרדה לשימוש עבור חולי קורונה וחולים אחרים.

על פי התדריך, ישנם שישה גורמי סיכון לחשיפה לקורונה: אדם המגיע לאחר מגע עם נשא, אדם שחזר מחו"ל, מטופלים מהרשות הפלסטינית, מאושפזים, אנשים שהיו לאחרונה בטיפול רפואי - וחרדים מאזורים מסוימים. בהגיעו של אדם שנראה כחרדי לפתח חדר המיון הכללי - הוא נשאל מהיכן הגיע. אם הגיע מאחת הערים בעלות ריכוז חולים גבוה, ובהן בני ברק, אלעד ומודיעין עילית - הוא מוגדר מידית כבעל סיכון גבוה לנשאות של הנגיף ומופנה למלר"ד קורונה - מבלי שנבדק. עם זאת, לפי ההנחיות אזרחים ממגזרים אחרים לא נשאלים מהיכן הגיעו - אף על פי שייתכן ששהו אף הם במקום התפרצות.

היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
צוותי היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בשיבא/ראובן קסטרו
"זה לא סימפטי, הסיפור של האוכלוסייה החרדית - צריך לעשות להם סגר"

"אני רואה חרדי, ועל המקום אני חושב שיש לו קורונה", אמר בכיר במערכת הבריאות לוואלה! NEWS. "זה הדבר הנכון לעשות, והדבר שחובה לעשות. לא רק חולה במיון - גם אם מגיע מבקר לשער בית החולים ואומר שהוא מקריית יערים (ישוב חרדי בעל שיעור תחלואה גבוה - ב"א) - צריך להגיד לו ללכת. חייבים לשמור על כולם. אם ההסתברות גבוהה והוא רק מבקר, אז הוא לא צריך להיכנס".

הבכיר חידד כי דבריו מכוונים למבקרים - אולם דינם של המטופלים אחר. "אם מגיע חולה, מכניסים אותו לתוך חדר המיון ושם שואלים אותו מאיפה הוא בא. אם הוא מגיע מאזור של קורונה, הוא זז למקום מבודד, דוגמים אותו לקורונה, לוקחים לו את כל ההיסטוריה הרפואית - ולא נטפל בו לפני קבלת תשובה חיובית או שלילית לקורונה. החובה של הצוות היא לשמור על עצמו ועל האחרים, והיא חשובה מצנעת הפרט. אבל נהוג להפריד בין מבקרים למטופלים".

"השכיחות של המחלה באוכלוסייה הכללית היא ברמת הפרומיל - אחד חלקי אלף", הסביר. "אם מגיע אליי עובד מבית החולים, הסיכוי שלו עולה לאחוז - פי עשרה. אם הוא מגיע משכונה חרדית - זה כבר שני אחוז. אז לא צריך להיזהר? הייתה אישה חרדית שהגיעה למיון אחרי ששברה את הירך, ומיד זיהו שיש לה קורונה. זה לא סימפטי, הסיפור של האוכלוסייה החרדית - צריך לעשות להם סגר", המשיך, וביקר בחריפות את התנהלות משרד הבריאות. "אנחנו עוד לא יודעים את הממדים האדירים של ההתפרצות. ולמה? כי משרד הבריאות לא מאמין בדגימות. לכן הוא לא יכול לדעת, להתכונן ולמנוע. הוא צופה מהצד".

267 נדבקים בבני ברק

על פי נתונים שפרסם משרד הפנים בסוף השבוע, נמצא כי בקרב מרכזי האוכלוסייה החרדית נרשם שיעור גבוה של תחלואה בקורונה. כך, 352 בני אדם נדבקו בקורונה בירושלים ו-267 בבני ברק. הנתונים התפרסמו על רקע אירועים רבים שנרשמו בקרב האוכלוסייה החרדית, בהם התקהלו אנשים רבים בניגוד להנחיות שפרסמה הממשלה בהמלצת משרד הבריאות.

ראש הממשלה, שר הבריאות, ר' המל"ל ומנכ"ל משרד הבריאות בהצהרות לתקשורת בנושא הקורונה, 11 במרץ 2020. פלאש 90, פלאש 90
שיעור גבוה של תחלואה בקורונה באוכלוסייה החרדית. ליצמן/פלאש 90, פלאש 90

במקרה שנחשף אתמול, התגלה כי מנהל מוסד תלמוד תורה חרדי שפעל בירושלים המשיך ללמד את תלמידיו בניגוד להנחיות - ובסופו של דבר נמצא כחולה קורונה. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר כי רק אחוז קטן מאנשי הצוות והתלמידים נכנסו לבידוד בעקבות כך. הוא לא התנצל על שהמשיך להפעיל את המוסד והוסיף כי הוא "גאה מאוד בציות לגדולי ישראל (לרבנים) גם כעת".

לדברי המוסד החרדי, "רוב התלמידים והמלמדים לא היו בקרבת המנהל, ואינם צריכים בידוד. אחוז קטן מאוד של תלמידים ומלמדים שיש חשש ואפילו קל שבקלים שהיו בקרבתו, קיבלו הודעות והם יודעים שעליהם להיכנס לבידוד". עוד נמסר כי במהלך כל התקופה הרב פינזל, הצוות והתלמידים שמרו על "חיטוי ידיים תדיר וחיטוי משטחים, ובמיוחד על מרחק של יותר משני מטרים מאדם לאדם, ללא יוצא מן הכלל". במוסד אף הוסיפו כי התלמידים היו מחולקים בתקופה זו לשלוש קבוצות, ובהן "כיתות גן עד כיתות ב' שלא למדו בכלל".

תגובתם של משרד הבריאות והמרכז הרפואי שיבא תתפרסם כשתתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully