וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות איראנים כבר הורעלו: המגיפה שבתוך מגיפת הקורונה

29.3.2020 / 17:59

כ-300 בני אדם מתו וכאלף איש נוספים נפגעו עד כה משתיית מתנול ברחבי המדינה, מתוך אמונת שווא שהוא מרפא את הווירוס. "מדינות אחרות מתמודדות עם בעיה אחת, אבל אנחנו נלחמים בשתי חזיתות כאן"

באיראן חוששים מגל שני של קורונה/רוייטרס

כשהוא רוכן מעל גופו של ילד בן חמש, המחובר לצינורות ושלגופו חיתול בלבד, ביקש רופא איראני הלבוש בחליפת מגן ועוטה מסיכה דבר אחד מהציבור: הפסיקו לשתות אלכוהול תעשייתי שלכאורה מגן מפני הידבקות בנגיף הקורונה.

הילד, שהתעוור אחרי שהוריו נתנו לו מתנול רעיל באמונת שווא שהוא יגן עליו מפני הווירוס, הוא אחד ממאות קורבנות של המגיפה שבתוך המגיפה המתחוללת באיראן בימים אלו.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת באיראן, כ-300 בני אדם מתו וכאלף איש נוספים נפגעו עד כה משתיית מתנול ברחבי המדינה, האוסרת על שתיית אלכוהול, שנמכר על ידי מבריחים. רופא מקומי, המסייע למשרד הבריאות, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי התופעה קשה עוד יותר, כשלדבריו מניין הקורבנות הוא סביב 480, ועוד 2,850 נדבקים.

בית חולים זמני שהוקם על ידי צבא איראן בטהראן  לצורך טיפול בחולי הקורונה 26 במרץ 2020. AP
בית חולים זמני לטיפול בחולי קורונה בטהראן, היום/AP

ברחבי הרשת החברתית באיראן מופצות תרופות מזויפות, לאור החשדות של האזרחים בנוגע לממשלה, אחרי שהיא המעיטה בחומרת המשבר ימים לפני שהוא פקד כל המדינה.

"מדינות אחרות מתמודדות עם בעיה אחת, שהיא מגיפת הקורונה, אבל אנחנו נלחמים בשתי חזיתות כאן", אמר הרופא חוסיין חסניאן, היועץ למשרד הבריאות. "עלינו לטפל גם במי שסובל מהרעלת אלכוהול וגם בנגיף הקורונה". המגיפה פגעה קשה במיוחד באיראן, שבה חיים כ-80 מיליון איש, ונכון לעכשיו, אין תרופה ידועה לקוביד-19, המחלה שנגרמת על ידי הווירוס, כשמדענים וחוקרים ברחבי העולם ממשיכים לחפש טיפולים יעילים וחיסון.

עם זאת, בהודעות המקודמות שוב ושוב, חשבונות ברשתות החברתיות פרסמו טענות שמורה בריטי ואחרים הצליחו לרפא את הנגיף באמצעות ויסקי ודבש, כשהם מתבססים על ידיעה שפורסמה בצהובון בתחילת פברואר. יחד עם שימוש בחומרי חיטוי ידיים, המבוססים על אלכוהול, יש המאמינים כי שתיית אלכוהול בריכוז גבוה יכולה להרוג את הווירוס.

פעילות של ניקוי רחובות בעקבות נגיף הקורונה  בטהראן, איראן 13 במרץ 2020. AP
המצב באיראן הוא הגרוע ביותר באזור. טיהור רחובות בטהראן/AP

החשש מפני הווירוס, לצד חינוך לקוי ושמועות ברחבי האינטרנט, הוביל 12 בני אדם לחלות לאחר ששתו מכלי אלכוהול שהכילו מתנול במחוז קוזסטאן שבדרום-מערב המדינה ובעיר הדרומית שיראז. סרטונים ששודרו בכלי תקשורת במדינה הראו מטופלים שוכבים על מיטות הדרושות למאבק בקורונה, כשעירוי מחובר לוורידיהם.

באיראן, הממשל הורה כי יצרנים של מתנול רעיל יוסיפו למוצריהם צבע מלאכותי כדי שהציבור יוכל להבדיל ביניהם לבין אתנול - המשמש גם לצרכי ניקיון. אתנול נמצא גם במשקאות אלכוהוליים, למרות שייצורו אינו חוקי במדינה. למתנול אין ריח או טעם במשקאות, והוא יכול לגרום לכשל בפעילות איברים ולנזק מוחי. התסמינים כוללים כאב בחזה, בחילה, היפרוונטילציה, עיוורון ואף תרדמת.

מספר המתים מהרעלה גבר על הקורונה

חסניאן הסביר כי הממצאים שלו כוללים גם דוחות ממשרדי חוקרי מקרי מוות, שסופרים גם הם את מניין המתים מההרעלה מחוץ לבתי החולים. "לצערנו בכמה מחוזות, ביניהם קוזסטאן ופארס, מספר המתים משתיית מתנול גברו על מספר המתים מווירוס הקורונה", אמר.

ד"ר קנוט אריק הובדה, טוקסיקולוג קליני מאוסלו, הזהיר כי יש לצפות לקורבנות נוספים מהרעלת מתנול. "הווירוס מתפשט ואנשים פשוט מתים, ואני חושב שהם אפילו פחות מודעים לעובדה שיש סכנות מסביב", אמר. "כשהם ממשיכים לשתות את זה, הרבה יותר אנשים יורעלו".

אפילו לפני התפרצות המגיפה, הרעלת מתנול גבתה קורבנות באיראן. מחקר אקדמי גילה כי ההרעלה גרמה ל-768 בני אדם לחלות רק בין החודשים ספטמבר עד אוקטובר 2018, ול-76 מתים.

מדינות מוסלמיות נוספות האוסרות על אזרחיהן לשתות אלכוהול מבחינות אף הן בהרעלת אלכוהול, למרות שנראה כי איראן היא היחידה שמתייחסת למתנול כמרפא במהלך המגיפה. בקמבודיה הבודהיסטית, המשטרה הודיעה כי תפסה 4,200 ליטרים ל מתנול מאדם שתכנן להפיק מחטא ידיים רעיל בשל התפרצות הנגיף. מוסלמים באיראן שייתפסו שותים אלכוהול יכולים להיענש בקנסות כספיים וב-80 הצלפות. עם זאת, המיעוט הנוצרי, היהודי והזורואסטרי רשאים לצרוך משקאות אלכוהוליים באופן פרטי.

רוכל עוטה מסכת מגן לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בטהראן, איראן 17 במרץ 2020. AP
רואים במתנול מרפא לנגיף. עוטים מסיכות בטהראן/AP

בעוד שהמשטרה מודיעה על תפיסות אלכוהול, הסחר באלכוהול שאינו רעיל נמשך. ערק מקומי המיוצר מצימוקים מותססים, הידוע כערק סאג'י, נמכר בעשרה דולרים עבור בקבוק של 1.5 ליטרים. וודקה מיובאת
נמכרת עבור 40 דולרים לבקבוק.

"כל שנה במהלך נורוז, או ראש השנה הפרסי שמתחיל ב-21 במרץ, מספר הלקוחות שלי מוכפל", אמר ראפיק, איראני-ארמני שמייצר וודקה במרתף ביתו שבטהראן. הוא הזדהה בשמו הפרטי בלבד מתוך חשש ממעצר. "השנה, בגלל הקורונה, המספר זינק פי ארבעה או חמישה".

פרהאד, שמתאר עצמו כשתיין הכבד המתגורר במרכז טהראן, אמר כי עבור מי שמחפש זאת - אלכוהול הוא עדיין מצרך שקל למצוא. "אתה יכול למצוא אותו אפילו כשאתה הולך ברחוב", סיפר.

מאז 1979, 40 מפעלי האלכוהול באיראן שינו את הייצור לצרכי תרופות וחיטוי. אחרים נשארו מושבתים, כמו מפעל "שמס" הנטוש במזרח הבירה. אולם כעת, בזמן שכמה מסגדים במדינה מגישים אלכוהול כאמצעי חיטוי, בכירים מתכננים להפעיל מחדש את "שמס" כדי לייצר 22 אלף ליטרים של 99% אלכוהול ביום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully