וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וליצמן התעכבו בטיפול במגזר החרדי. זה עשוי להיות מאוחר מדי

29.3.2020 / 15:51

רוב המגזר, על כל גווניו, שומר ומקפיד על הגבלות הקורונה שפרסם משרד הבריאות. ואולם לפני שלושה שבועות המציאות הייתה שונה, וזו הסיבה לקצב ההדבקה הגבוה בערים החרדיות. מפירי ההוראות שהשתתפו בהלוויה בבני ברק הם פושעים - אך המשטרה הייתה צריכה לפעול

צילום: קבוצת הבני ברקים, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

לפני שבועיים, ברחוב "באר מים חיים" בבני ברק חגגו מאות אנשים בחתונה מאולתרת ברחובה של עיר. החתן והכלה היו מוקפים בבני משפחה, חברים וידידים שבאו לחגוג איתם ביום המאושר בחייהם. הכלה היא קרובת משפחתו של ראש העיר אברהם רובינשטיין, והחגיגה, ממש מתחת לביתו, נערכה בניגוד להנחיות ברורות של משרד הבריאות שאסרו אז התקהלויות של יותר מעשרה אנשים.

כעבור ארבעה ימים רובינשטיין שיגר הודעה קולית לתושבי העיר, כמו כל ראש עיר שמעדכן את תושביו בימי לחץ וחרדה. מספר החולים והשוהים בבידוד ביתי עלה בקצב מסחרר, גם בבני ברק, אבל רובינשטיין בחר להרגיע: "נתרחק מהיסטריה ולחץ, זה מיותר ולא מסייע בכלום", אמר. "שומרים על הוראות הבטיחות בכל תוקף, אבל יחד עם זאת, תקופה זו תעבור ותחלוף ונזכה בשלווה".

באותו יום, רובינשטיין סירב לאפשר לארגון זק"א תל אביב להפעיל רמקולים בתחומי העיר שיזהירו את הציבור מנגיף הקורונה בטענה שההקלטה "דרמטית" מדי, מכניסה להיסטריה ופאניקה מיותרת. הוא ביקש מראשי הארגון לשנות את הטון, להחליף את הנעימה המלווה, ובלית ברירה, כך עשו.

רק בסוף השבוע האחרון, אחרי שאשתו חלתה והוא עצמו נכנס לבידוד הרמטי, רובינשטיין כבר נשמע אחרת: "יש רגעים שבהם צריך לעצור ופשוט לזעוק ולהתריע", הוא אמר. "בבני ברק יש כ-300 חולי קורונה. זה קצב הדבקה חריף והכי מסוכן מכל הארץ, כשהתחזית מבהילה הרבה יותר. זה מסוכן, זה מחריד וזה מחייב להבין: זה פיקוח נפש".

פריצה לבית הכנסת איצקוביץ בני ברק, 25 מרץ 2020. ראובן קסטרו
כולם התעוררו מאוחר מדי. בית כנסת בבני ברק/ראובן קסטרו

צודקת משטרת ישראל: רוב הציבור החרדי, על כל גווניו, שומר ומקפיד על ההנחיות שפרסם משרד הבריאות, היום. לפני שלושה שבועות? אז המציאות הייתה שונה. רוב המנהיגים נמנעו או אפילו סירבו להורות על סגירה של מוסדות החינוך, לרבות ישיבות וכוללים, ועד לפני שבוע, בתי הכנסת המשיכו לפעול בערים החרדיות כאילו לא קרה דבר.

ראש הממשלה, שר הבריאות והמשרד בראשותו התעוררו מאוחר. הם לא דפקו בזמן על השולחן. הם חשבו שהשיח השקט והרגוע יעשה את שלו. היום, בדיעבד, משרד הבריאות מפעיל מערך הסברה ייחודי לציבור החרדי, כלי התקשורת החרדים מפרסמים בכותרות ענק את ההנחיות והרבנים קוראים שוב ושוב לציבור מאמיניהם לא לצאת מהבתים, גם לא לתפילה. אבל קצב ההדבקה והמספרים הגבוהים של החולים בערים חרדיות היום - הם תוצאה של אז.

עוד בוואלה!

לא מחכים לליצמן: במערכת הבריאות מגבשים תוכנית להרחבת בדיקות הקורונה בקהילה

לכתבה המלאה
הערכת מצב בנושא נגיף הקורונה בהשתתפות רה״מ בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן, חמ״ל משרד הבריאות, ת״א. תומר נויברג, פלאש 90
התעוררו מאוחר. ליצמן ונתניהו/פלאש 90, תומר נויברג

ההלוויה ההמונית שהתקיימה הלילה בבני ברק, ובה השתתפו כ-300 חרדים המזוהים עם הפלג הירושלמי - קבוצה קיצונית במגזר החרדי - היא סיפור כזה שבו המשטרה הייתה צריכה לדפוק על השולחן: לא לאשר אותה, או לכל הפחות לאכוף אחרי שיצאה משליטה, לחלק דוחות ולפזר את המשתתפים ללא שיהוי.

המשתתפים רואים בהתפשטות הקורונה הזדמנות נוספת להתרסה נגד רשויות החוק והמדינה. הם פושעים, המסכנים את עצמם ואת הציבור ביודעין וללא מורא. אבל קשה לבוא בטענות לעבריינים במזיד. אם המשטרה תימנע גם כעת מאכיפה, התוצאה תהיה דומה לזו שאנחנו עדים לה כעת בריכוזים החרדים, כי מישהו נזכר לפעול מאוחר מדי. צריך לטפל בבעיה, ומיד.

שלטים בבני ברק בעניין הקורונה, 25 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"זה מסוכן, זה מחריד וזה מחייב להבין: זה פיקוח נפש"/ראובן קסטרו

ראש העיר בני ברק מסר בתגובה בנושא החתונה כי "ראש העיר מעולם לא ארגן ולא יזם כל אירוע, לא לו ולא לאף אחד אחר ללא יוצא מן הכלל ובשום צורה שהיא. מעולם לא נערך אירוע שכזה בביתו. מדובר באירוע שהתקיים מתחת בית הורי כלה הגרה בבניין סמוך ושם נערכה החתונה, ומכאן הטעות. היות הכלה קרובת משפחה מדרגה שנייה, היא 'שייכותו' היחידה לנושא".

"בישיבת רבני העיר שהתקיימה בנוכחות הממ"ר, נציגי פיקוד העורף, ומשרד הבריאות, ביקשו הרבנים להימנע מרטוריקה אלימה הזורעת פאניקה דווקא בקרב אוכלוסייה פגיעה של ילדים ואנשים בסיכון, אך עלולה לגרום להתעלמות ודחייה בקרב כלל הציבור", הוסיף רובינשטיין, "בהוראת ראש העיר, מימנה עיריית בני ברק חומרי הסברה במאות אלפי שקלים, חומר אותו סייענו והעברנו לרשויות רבות העושות בו שימוש. גם ברגעים אלו, כמו במהלך החודש האחרון, שקוע ראש העיר 24 שעות ביממה בטיפול במשבר הקורונה, בשמירת העיר ותושביה, בתכלול וטיוב המענים לתושב ובפעילות העירונית המוכיחה את עצמה בשינוי מוחלט של הרגלי החיים בעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully