וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי תכנית ב': מה יקרה אם ג'ונסון החולה בקורונה יצא לנבצרות?

28.3.2020 / 23:31

לבריטניה אין חוקה כתובה או מנגנון למקרה שבו ראש הממשלה אינו יכול לתפקד עוד. על אף שבשלב זה ג'ונסון עובד מביתו כרגיל, יש החוששים מתרחיש שבו הממשלה תשותק בעת קריטית שכזו

עריכה: שאול אדם

מה יקרה אם מצבו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שחלה בנגיף הקורונה יחמיר עד כדי כך שהוא וצוותו לא יוכלו לתפקד עוד? תחת החוקה הלא כתובה של בריטניה, התשובה לא ברורה.

ג'ונסון ושר הבריאות שלו אמרו כי הם מסוגלים לעבוד מביתם בזמן שהם בידוד, אחרי שאישרו כי הם חיוביים לווירוס. ואולם, העובדה ששני גורמים כל כך בכירים בממשלת בריטניה חלו - בעוד שהיועץ הרפואי הבכיר נמצא בבידוד אחרי שפיתח תסמינים - העלתה שאלות לגבי יכולתה של הממשלה לתפקד בלעדיהם בזמן משבר עולמי.

מומחים אומרים כי בפועל קיימים כמה תקדימים עתיקים וסותרים, ולכן אין באמת תכנית סדורה במקרה שנבצר מראש הממשלה להמשיך לכהן. "מעולם לא היינו במצב כזה, אז לא היינו צריכים לחשוב על זה מנקודת מבט זו לפני כן", אמרה קתרין האדון, עמיתת בכירה במכון לממשל, לסוכנות הידיעות רויטרס.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בסיור במעבדה ליד בדפורד, 6 במרץ 2020. רויטרס
הפגין "תסמינים קלים". ג'ונסון בסיור במעבדה, החודש/רויטרס

בעוד שבארצות הברית סגן הנשיא מחליף את הנשיא במקרה שהוא מת או לא יכול לתפקד עוד, בבריטניה אין סגן רשמי או ראש ממשלה זמני שיוכל להיכנס לנעליו. עם זאת, בדאונינג 10 אמרו כבר כי שר החוץ, דומיניק ראב, יקבל את הסמכות במידת הצורך.

בנוסף לכך, אין שום מנגנון המופעל בתרחיש כזה ב"מדריך הממשלה", הקובע את החוקים ווהמוסכמות לניהול השלטון, ויש מעט מאוד תקדימים למצב כזה.

כשנשאל מי יחליף את ראש הממשלה, אמר דוברו של ג'ונסון: "לראש הממשלה יש את הסמכות להאציל את האחריות לאחד משריו, אך לפי שעה זהו ראש הממשלה ואז שר החוץ".

עוד בוואלה!

ממשלת רוסיה שולחת מסרים סותרים בנושא הקורונה, ואזרחיה נותרים מבולבלים

לכתבה המלאה

השבץ של צ'רצ'יל

ביוני 1953, ראש הממשלה דאז וינסטון צ'רצ'יל לקה בשבץ מוחי. זה נשמר בצורה כה חשאית עד שכמה שרים בכירים כלל לא היו מודעים לכך. צ'רצ'יל הפתיע את הרופאים כשהתאושש והמשיך במילוי תפקידו, שב לרחוב דאונינג וניהל את הממשלה אחרי חודשיים בלבד.

בעת האחרונה, טוני בלייר עבר פעמיים טיפולים בשל בעיות בלבו בזמן שכיהן כראש הממשלה בראשית שנות ה-2000, והוא צמצם את עומס העבודה שלו במשך כמה ימים אחרי כל אחד מהטיפולים. גורמים רשמיים אמרו אז שאילו היה נבצר ממנו למלא את תפקידו, סגנו ג'ון פרסקוט ייכנס לתפקיד עד לבחירת מנהיג חדש.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נואם לאומה ומורה לאזרחים להישאר בבתים כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה. 24 במרץ 2020.. AP
גו'נסון קורא לתושבי בריטניה להישאר בבתים/AP

בשלב זה, אין דבר המצביע על כך שג'ונסון אינו מסוגל למלא את תפקידו, ודוברו אמר שהוא יכול להמשיך בעבודתו כרגיל, אף שהוא עושה זאת כעת דרך שיחת וידאו.

בוב קרלייק, ששימש ראש השירות הציבורי מינואר 2012 עד ספטמבר 2014, הסכים כי ג'ונסון והשרים יכולים להמשיך ולנהל את המצב דרך שיחות הווידיאו, אך אמר שיש לכך חסרונות. "על אף שהממשלה מורכבת משרים, תפקידו של ראש הממשלה הוא קריטי ברגע זה, לא מעט משום שהמדינה צריכה מנהיג הנראה לעין", אמר לרשת "סקיי ניוז".

לדבריו, פקידי הציבורים צריכים לדעת שיש מנגנון פעולה למקרה שבו שרים בכירים לא יכולים למלא את תפקידיהם. הוא הוסיף כי אם השר מייקל גוב, שמתאם את המדיניות של הממשלה מול המשרדים השונים, לא יוכל לתפקד, תהיה זו מכה קשה. "הוא קריטי לכל זה", אמר קרלייק. "אם, מסיבה כלשהי, הוא יחלה, מי יחליף אותו?".

משטרת לונדון במהלך סריקות אודות מפרי בידוד לאחר הנחיות הממשל להקשיח בהנחיות לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה 26 במרץ 2020. רויטרס
"מצב חירום לאומי". שוטרים ברחובות לונדון/רויטרס

האדון אמרה כי סמכויות מסוימות מצויות ספציפית בידיהם של שרים מסוימים, ולכן לא ברור מה קורה אם הם לא מסוגלים לתפקד. "במקרה ששר חוץ לא יכול למלא את תפקידו, יש סימני שאלה אם שרים זוטרים במשקד פועלים בשמם", הסבירה.

עם זאת, האדון אמרה שנקיבת שמו של ראב בתור מי שיקבל את המושכות אם ג'ונסון לא יתפקד, ימנע עימות בין השרים הבכירים על מי יכנס את מסיבות העיתונאים או יכנס את הדיונים.

חבר פרלמנט ממפלגתו של ג'ונסון, שניסה שוב ושוב להעביר חוק שיסדיר שאלת העברת הסמכויות במקרה שנבצר מראש ממשלה לתפקד, אמר בשבוע שעבר שנראה שאף אחד לא יודע מה יקרה. "במצב חירום לאומי, אתה לא רוצה לדאוג לגבי מי אחראי", אמר פיטר בון, חבר הפרלמנט, לעיתון ה"מירור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully