וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר ההצפה בבסיס בחצור: לא בוצעה היערכות מספקת להחמרת מזג האוויר

25.3.2020 / 21:38

כלי טיס רבים נפגעו בהצפה וחלקם אף הוצא משימוש. מתחקירי האירוע עולה כי מזג האוויר הסוער היה צפוי וידוע, וכי למרות זאת לא בוצעה ההיערכות המתבקשת ולא נערכו כל הפעולות הנדרשות על מנת להכין את הבסיס והציוד בו לסערה

צילום: משרד הביטחון, עריכה: עמית שמחה

תחקירי אירוע ההצפה בבסיס חיל האוויר בחצור שהתרחש בתחילת ינואר האחרון הוצגו השבוע לרמטכ"ל אביב כוכבי - כך מסר הערב (רביעי) דובר צה"ל. מתוך סיכום התחקיר של צוות המומחים עולה כי על אף שהתפתחות מערכת מזג האוויר הסוער הייתה ידועה בחיל האוויר, וגם בבסיס עצמו, לא בוצעה ההיערכות המתבקשת ולא נערכו כל הפעולות הנדרשות.

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, שהציג את תחקיר צוות המומחים וגם את התחקיר שנגע למועד הפרסום, וסיכם כי מדובר באירוע "חירום שבשגרה". לדבריו: "כל אירוע או תאונה הינם ברי מניעה וכך גם אירוע זה"

בנוסף לכך, הנחה מפקד החיל להמשיך וליישם את כלל המסקנות העולות מהתחקיר, לרבות כתיבת פקודה חילית למצבי מזג אוויר קיצון, הן באוויר והן בקרקע. עוד הנחה על השלמת עבודת המטה ומימושה בנושא הסדרת תשתיות הנחלים, בשיתוף עם אגף התכנון ומשרד הביטחון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס קרב שנפגע בהצפות בבסיס חצור/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחס לתחקיר עיתוי הפרסום, מסר מפקד חיל-האוויר כי בבסיס חצור ובמטה חיל האוויר ניהלו מספר מאמצים מבצעיים בעת שאירעה הצפת הבסיס בחצור, והדבר גרם למענה ביטחוני שגוי באשר לצורך בעיכוב הפרסום. עוד הוסיף מפקד חיל האוויר כי התכנון המקצועי במשימת ביטחון המידע היה שגוי, ולא היה צורך בבקשה מהצנזורה למנוע את הפרסום, למעט בשלב הראשון של האירוע. נורקין אף ציין כי הפרסום היזום תוכנן ליום ראשון בבוקר, אך לא התבצע כתוצאה מתקלה פנימית בחיל האוויר.

בהקשר לתחקיר עיתוי הפרסום הבהיר הרמטכ"ל כי פנייה לצנזורה לעיכוב פרסום או מניעתו חייבת להיעשות ב"חרדת קודש", וכי ניתן היה לפרסם את המידע לציבור.

עוד בוואלה!

חילופי האשמות בחיל האוויר על הנזק למטוסים: "לא למדו מהעבר"

לכתבה המלאה

הרמטכ"ל אמר כי מפרטי התחקיר עולה, שמתחילת אירוע ההצפה ולכל אורכו, לא היתה כוונה להסתיר אותו מהציבור. "ההיפך הוא הנכון - הייתה כוונה ברורה לפרסמו", טען כוכבי. לצד זאת, כאמור, נעשו טעויות באופן ההתנהלות. עוד קבע הרמטכ"ל כי התיאום ושיתוף המידע בין הגורמים המעורבים - חיל האוויר, הצנזורה הצבאית ודובר צה"ל - היו צריכים להיות הדוקים יותר.

הרמטכ"ל סיכם בדבריו כי צה"ל הוא "בית זכוכית שהציבור צופה במתרחש בו ומצפה מהמשרתים בו ומהארגון כולו לאמות מידה גבוהות ולהתנהגות ערכית, מקצועית וישרה". לדבריו, "הנושא מהווה נקודת חוזקה משמעותית של צה"ל, אך לצד זאת מטיל עליו מחויבות כבדה". כוכבי הוסיף כי צה"ל אינו חף מכשלים וטעויות, וכי חובתנו לתחקר, ללמוד, להפיק לקחים ולהציגם בשקיפות לציבור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוסי קרב שנפגעו בהצפות בבסיס חצור/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך אירוע ההצפה עצמו, הוטבעו שמונה מטוסים, שלושה מהם נפגעו באופן משמעותי, ונגרמו נזקים בשווי מיליוני שקלים. ההצפות, שאירעו כתוצאה מנחל שעולה על גדותיו, גרמו לפגיעה בדירים התת-קרקעיים (דת"קים), המתחמים שבהם חונים המטוסים, כמו גם בתשתיות ובכלים בבסיס. קצין בכיר בחיל האוויר הודה אתמול כי "באותו רגע נתון, הפגיעה המבצעית הייתה בבסיס עצמו. הייתה לכך משמעות מבצעית בבסיס הזה".

בדובר צה"ל הדגישו כי על אף הפגיעה בכוננות המבצעית בבסיס חצור, חיל האוויר המשיך להחזיק בכוננות מבצעית בכל שאר בסיסי החיל. אתמול, בסיס חצור חזור לפעילות מבצעית ואימונים. בימים הקרובים יחזרו לשמישות גם מתחמי מטוסי הקרב, וכן המטוסים עצמם שניזוקו בהצפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully