וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצפות בבסיס חצור: מפקד חיל האוויר הורה על הקמת צוות תחקיר

14.1.2020 / 18:42

במהלך תחקיר ראשוני עם פורום הפיקוד הבכיר, הורה נורקין על הקמת צוות מומחים בראשות סגן-אלוף לבדיקת ההצפות. הבסיס שהכוננות בו נפגעה שב לפעילות מבצעית, ובימים הקרובים יחזרו לשמישות גם המטוסים והמתחמים שניזוקו. "האירוע אינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל"

צילום: משרד הביטחון, עריכה: עמית שמחה

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין הורה היום (שלישי) להקים צוות תחקיר מומחים לבדיקת הסיבות לירידת בסיס חצור מכוננות מבצעית בעקבות ההצפות שאירעו בו ביום חמישי האחרון. ההוראה להקים את הצוות, שבראשותו יעמוד סגן-אלוף ת', התקבלה במהלך תחקיר ראשוני שנורקין קיים עם פורום הפיקוד הבכיר של החיל.

במהלך התחקיר הראשוני שהתקיים היום, אמר נורקין כי "מדובר באירוע שאינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל ולכן יש חשיבות לתחקר, להפיק לקחים וליישמם על מנת למנוע הישנות אירוע דומה בעתיד". הוא הדגיש כי כעת קיימת חשיבות רבה לביצוע "תחקיר נוקב", הכולל בדיקת המקרה הנוכחי, מידת יישום לקחי אירועי העבר וטיוב הממשקים בין חיל האוויר לרשויות האזרחיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכוננות המבצעית בבסיס נפגעה. אחד המטוסים שנפגעו בהצפה בבסיס חצור/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך האירוע, הוטבעו שמונה מטוסים, שלושה מהם משמעותית, ונגרמו נזקים בשווי מיליוני שקלים כתוצאה מנחל שעולה על גדותיו. ההצפות גרמו לפגיעה בדירים התת-קרקעיים (דת"קים), המתחמים שבהם חונים המטוסים, כמו גם בתשתיות ובכלים בבסיס. קצין בכיר בחיל האוויר הודה אתמול כי "באותו רגע נתון, הפגיעה המבצעית הייתה בבסיס עצמו. הייתה לכך משמעות מבצעית בבסיס הזה".

בדובר צה"ל הדגישו כי על אף הפגיעה בכוננות המבצעית בבסיס חצור, חיל האוויר המשיך להחזיק בכוננות מבצעית בכל שאר בסיסי החיל. אתמול, בסיס חצור חזור לפעילות מבצעית ואימונים. בימים הקרובים יחזרו לשמישות גם מתחמי מטוסי הקרב, וכן המטוסים עצמם שניזוקו בהצפות.

בשבוע שעבר, הגיע נורקין אל הבסיס כדי לאמוד את הנזק. על פי הודעת דובר צה"ל, מפקד חיל האוויר ציין גם כי "לצד ההיערכות הרחבה להתמודדות עם מזג האוויר הקשה בכלל הבסיסים, טעינו בכך שלא פינינו את המטוסים מהדת"קים שבסכנת הצפה בבסיס חצור". עוד הדגיש כי חיל האוויר ימשיך לשמר את כוננות ומבצעיות הכוחות למול הזירות והאתגרים השונים.

עוד בוואלה!

חילופי האשמות בחיל האוויר על הנזק למטוסים: "לא למדו מהעבר"

לכתבה המלאה
תמונות מטקס הענקת צל״שים ותעודות הערכה מטעם מפקד חיל-האוויר ללוחמים שלקחו חלק במבצע המיוחד בחאן יונס, 22 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
"יש חשיבות לתחקר, להפיק לקחים וליישמם על מנת למנוע הישנות אירוע דומה". נורקין/דובר צה"ל

ההצפות הביאו לחילופי האשמות בחיל האוויר. גורמים בבסיס סיפרו כי בשלב מסוים היה ברור שהדת"קים יוצפו, אך המפקדים החליטו שלא לשלוח חיילים ומפקדים לתוכם כדי לפנות את המטוסים, וזאת על מנת לא לסכן את חייהם. "במקום זה העדיפו לעמוד ולצלם את המקרים בטלפון", האשימו הגורמים.

אותם גורמים מתחו ביקורת גם על ניסיונם של מפקדים בכירים בחיל האוויר להטיל את האחריות רק על טייסת התעופה. גורמי מקצוע בבסיס אומרים כי גם למטה הבכיר בבסיס, וכן בקריה שבתל אביב, יש אחריות על הנהלים, האזהרות והאכיפה. זאת, בנוסף להקצאת המשאבים להתמודדות עם שיטפון, לטיפול בניקוזים, לגלישת הקרקע, לגזם העצים ולהתנהלות מול הרשויות המקומיות.

גורם בחיל האוויר אמר לוואלה NEWS כי "היו שני מקרים קיצוניים. אחד בשנת 1992 והשני ב-2013. כאילו לא למדו בכלל". עוד אמר הגורם בחיל האוויר כי "יכלו גם לקבל החלטה קיצונית יותר - לטוס לבסיס אחר או לחלק אחר באותו בסיס. אבל כשהעיניים והראש עסוקים יותר מדי בפעילות מבצעית, שוכחים לטפל בשגרה בתשתיות ובמוכנות לחורף. יחידת החיזוי העבירה דיווחים, אבל זה לא ירד כמו שצריך עד למטה, בטח לא לענייני שגרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully