וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות השיטפונות בדרום: נזקים כבדים נגרמו למטוסי קרב של חיל האוויר

12.1.2020 / 22:43

חיל האוויר פתח בתחקיר לאחר שנחל בדרום הארץ עלה על גדותיו וגרם נזקים בשווי מיליונים. מלבד הפגיעה במטוסים, יחידת 669 הוזעקה לחלץ חיילים שנאלצו לטפס על גג מבנה בבסיס בשל שיטפון. בתקרית אחרת ניזוק מסוק קרב שנאלץ לנחות לאחר שהתנגש בציפורים

צילום: משרד הביטחון, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: העברת מסוקי יסעור מארה"ב לישראל)

חיל האוויר פתח בתחקיר נרחב בעקבות שורה של אירועים ונזקים כבדים שנגרמו למטוסי קרב בשל פגעי מזג האוויר. הנזקים נגרמו בשבוע שעבר, בחסות השיטפונות וההצפות בדרום הארץ, אז נפגעו מתחמים של טייסות קרב. הנזקים מוערכים בשווי של מיליוני שקלים. תחקיר חיל האוויר יתמקד בין השאר בשאלת ההיערכות לפגעי המזג האוויר מהם הזהירו הרשויות השונות מבעוד מועד.

האירוע התרחש בשבוע שעבר, אז עלה נחל על גדותיו וגרם לשיטפון בבסיס חיל האוויר בדרום. כתוצאה מהשיטפון הוצפו דירים תת-קרקעיים. מלבד הנזק למטוסים, יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר הוזנקה אל האזור במטרה לחלץ חיילים שטיפסו על גג מבנה בשל ההצפה. ותיקי הבסיס סיפרו כי מקרה דומה אירע בשנת 1992 כשאותו נחל עלה על גדותיו.

מטוס קרב מדגם F-18  על נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש, 22 ביוני 2017. AP
נזקים המוערכים במיליוני שקלים/AP

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות תנאי מזג האוויר הקשים בשבוע שעבר עלו על גדותיהם נחלים הסמוכים לבסיס בדרום הארץ. מספר מטוסים ניזוקו והם יחזרו לטיסה בימים לקרובים. במהלך הסופ"ש בוצעו שאיבות מים במקום. אין נפגעים באירוע".

פרסום ראשון: נזק רב למסוק קרב שהתנגש בציפורים

בתקרית אחרת שהתרחשה בשבוע שעבר, התנגש מסוק קרב של חיל האוויר מסוג "שרף" (אפאצי'י לונג בואו) בלהקת ציפורים. אחת מהן נשאבה לתוך המנוע, בעוד ששתיים נוספות התנגשו בגוף המסוק. בתקרית לא היו נפגעים, אולם למסוק, שטס ברום נמוך, נגרם נזק רב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטייס נאלץ לנחות בעקבות ההתנגשות. המסוק שניזוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות ההתנגשות טייס המסוק נאלץ לנחות. "לצערנו מעת לעת אנחנו נתקלים במקרים של פגיעות ציפורים", אמר גורם מקצועי. "בעוד שחלקן פוגע בגוף המסוק או בחופת הטיס, חלקן פוגע בחלקים מסוכנים יותר כמו במנוע וגורמות לשריפה או חוסמות את פתח יניקת האוויר. צוות המסוק מיומן כדי להתמודד עם מגוון של מצבים גם במצב הזה".

הגורם הדגיש כי למסוק מסוג "שרף" שני מנועים שנועדו להתגבר על מקרים מסוג זה. "אם חלילה אחד מהם מפסיק לפעול יש דרך לנווט אל הקרקע". לדברי גורמים, טרם התברר אם המסוק חזר לפעילות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בשבוע שעבר מסוק קרב פגע בציפור במהלך טיסת אימונים שגרתית. הטייסים הנחיתו את המסוק בבסיס לבדיקתו. לא היו נפגעים באירוע, נזק קל נגרם למסוק והוא שב לשמישות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסוק שניזוק בעקבות ההתנגשות בציפורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר היום, מערך מסוקי היסעור של חיל האוויר שב לטיסות באופן הדרגתי, לראשונה מאז נחיתת החירום בדרום. זאת, כחודשיים לאחר שמפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין החליט לקרקע את המערך ולמנות צוות מומחים לתחקור נסיבות התקלה, שאירעה במהלך טיסת אימונים.

במקביל, נמשך התחקיר שמתנהל בחודש האחרון על ידי צוות מומחים בהובלת אלוף-משנה. נורקין קיבל את ממצאי הביניים ואת המלצות צוות המומחים, שגובשו עם יצרן המסוק, מדגם CH-53. ההמלצות כללו את הפעולות הנדרשות לחזרה בטוחה של מערך היסעור לטיסה.

מסוק יסעור צבאי נחת נחיתת חירום בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה, סמוך לבית קמה, 26 בנובמבר 2019. תיעוד מבצעי כבאות והצלה, דוברות כב"ה
נחיתת החירום של מסוק היסעור לפני כחודשיים/דוברות כב"ה, תיעוד מבצעי כבאות והצלה

במהלך טיסת אימונים שאירעה בחודש נובמבר האחרון, מסוק היסעור שהיה חלק ממבנה של עוד שלושה כלי טיס, כשאחד הטייסים הבחין כי הוא עולה באש. המסוק נאלץ לבצע נחיתת חירום סמוך לקיבוץ בית קמה שבמועצה האזורית בני שמעון, כשבבטנו 11 לוחמי שלדג. על פי הודעת דובר צה"ל, "ממצאי הביניים של התחקיר סיפקו מידע רב על הגורמים האפשריים לתאונה ועל הדרכים לחזרה בטוחה לטיסה, אך טרם קבעו באופן חד-משמעי את הגורם לתקלה במסוק היסעור".

במהלך החודש האחרון בוצעו עבודות תחזוקה ובדיקות מקיפות למערך מסוקי היסעור. זאת, בתיאום עם היצרן ועם חילות נוספים שמתפעלים מסוקים דומים, על מנת לאפשר את חזרתם לטיסה באופן בטוח. עוד נמסר מדובר צה"ל כי "מפקד חיל האוויר ציין את המקצועיות והחשיבות של צוות התחקיר, הדגיש כי מדובר בממצאי ביניים בלבד, הנחה להשלים ולמצות את תחקיר התקלה וכן הנחה את מערך מסוקי ה'יסעור' לחזור לטיסות אימונים באופן הדרגתי".

(עדכון ראשון: 19:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully