וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: טעינו כשלא פינינו את המטוסים, הייתה לכך משמעות מבצעית

13.1.2020 / 7:55

אחרי שנגרם נזק בשווי מיליוני שקלים בבסיס חצור, קצין בכיר בחיל העריך כי מטוסי הקרב שנפגעו בהצפה יחזרו לטוס בין כמה ימים לשבוע. לדבריו, בחיל נערכו לפגעי מזג האוויר, אך נגרמה פגיעה מבצעית לפעילות הבסיס. "אנחנו לא חפים מטעויות - נתחקר ונלמד תובנות"

צילום: משרד הביטחון, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: העברת מסוקי יסעור מארה"ב לישראל)

קצין בכיר בחיל האוויר אמר הבוקר (שני) כי זו הייתה טעות לא לפנות את מתחמי המטוסים, הדירים התת-קרקעיים (דת"קים), שהוצפו בשל פגעי נזק האוויר. זאת, אחרי שבשבוע שעבר נגרמו נזקים כבדים בשווי מיליוני שקלים לשמונה מטוסי קרב בבסיס חצור שבדרום הארץ. הוא העריך כי "אנחנו בבקרת נזקים. מניסיון העבר הסד"כ (סדר הכוחות) יחזור מהר לטוס. בין כמה ימים לשבוע".

הקצין הבכיר פירט כי נפגעו שמונה מטוסים - חמישה מהם במידה קלה ושלושה מהם ברמה קשה יותר, כך שיידרשו כמה ימים כדי לתקן את הנזקים. עם זאת, הוא הדגיש כי "כל המטוסים יחזרו לטוס". ביום ראשון, בסיס חצור שבו נגרמו הנזקים חזר לפעילות, כולל הטייסת שנפגעה. "זו הייתה טעות לא לפנות את הדת"קים האלו. אנחנו נתחקר ונלמד תובנות", הדגיש הקצין הבכיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ממטוסי הקרב שנפגעו בהצפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, "השיקולים היו עניינים ומבצעיים של כוננות ושל דריכות עד שנייצב את בסיס. לוקח זמן עד שמבינים את התמונה. באותו רגע נתון, הפגיעה המבצעית הייתה בבסיס עצמו. הייתה לכך משמעות מבצעית בבסיס הזה".

הנזקים בחיל האוויר נגרמו בשבוע שעבר, בחסות השיטפונות וההצפות בדרום הארץ, אז נפגעו מתחמים של טייסות קרב. בעקבות הצפת אחד הדת"קים, שבהם חונים מטוסי הקרב, נגרם נזק למטוסים - ששקעו בוץ. בעבר אירעו שני אירועים דומים, אחד בשנת 2013 ואחד בשנת 1992. "אנחנו לא חפים משגיאות וטעויות", הוסיף הקצין.

חיל האוויר פתח בתחקיר, שיתמקד בין השאר בשאלת ההיערכות לפגעי מזג האוויר, שמהם הזהירו הרשויות השונות מבעוד מועד. לדברי הקצין הבכיר, "נערכנו בחיל למזג האוויר בכל בסיסי החיל, כולל במתן פקודות והנחיות, מהצפון ועד הדרום".

עוד בוואלה!

בול בגובה, בזווית המדויקת: העתיד האווירי של ישראל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ממטוסי הקרב שנפגעו בהצפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, חיי האדם והציוד הרגיש הוגדרו בראש סדר העדיפויות, וגם בבסיס בדרום הארץ פונו דת"קים במקומות שבהם היה פוטנציאל להצפות. "עד 05:00 בבוקר, הבסיס היה יבש. 50 מיליון ליטר (50 אלף קוב) של מים שטפו את הבסיס והפילו קירות בטון", סיפר הקצין הבכיר.

ההחלטה על פינוי המטוסים מתקבלת על ידי המפקדים בשטח, במידה שהם חושבים שהנחל עולה על גדותיו. "באירוע הזה, מאחר שזה היה בפרק זמן קצר, שטפו את הבסיס בעוצמה שלא מוכרת מהעבר. לכן, לא הספיקו לפנות את המטוסים והיה סיכון לעשות זאת תוך כדי (האירוע)", הסביר הקצין הבכיר.

מלבד הנזק למטוסים, יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר הוזנקה אל האזור במטרה לחלץ חיילים שטיפסו על גג מבנה בשל ההצפה. הקצין הבכיר הדגיש כי "פעילות האנשים מנעה נזק גדול יותר ופגיעה בחיי אדם. אט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה) נרתמו למאמץ לנקז את המים. גורמים אזרחיים וצבאיים שהגיעו לסייע באירוע".

תקרית נוספת: מסוק קרב התנגש בלהקת ציפורים

בתקרית אחרת שהתרחשה בשבוע שעבר, התנגש מסוק קרב של חיל האוויר מסוג "שרף" (אפאצ'י לונג בואו) בלהקת ציפורים. אחת מהן נשאבה לתוך המנוע, בעוד ששתיים נוספות התנגשו בגוף המסוק. בתקרית לא היו נפגעים, אולם למסוק, שטס ברום נמוך, נגרם נזק רב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסוק שניזוק בעקבות ההתנגשות בציפורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות ההתנגשות טייס המסוק נאלץ לנחות. "לצערנו מעת לעת אנחנו נתקלים במקרים של פגיעות ציפורים", אמר גורם מקצועי. "בעוד שחלקן פוגע בגוף המסוק או בחופת הטיס, חלקן פוגע בחלקים מסוכנים יותר כמו במנוע וגורמות לשריפה או חוסמות את פתח יניקת האוויר. צוות המסוק מיומן כדי להתמודד עם מגוון של מצבים גם במצב הזה".

הגורם הדגיש כי למסוק מסוג "שרף" שני מנועים שנועדו להתגבר על מקרים מסוג זה. "אם חלילה אחד מהם מפסיק לפעול יש דרך לנווט אל הקרקע". לדברי גורמים, טרם התברר אם המסוק חזר לפעילות. מדובר צה"ל נמסר אתמול כי "בשבוע שעבר מסוק קרב פגע בציפור במהלך טיסת אימונים שגרתית. הטייסים הנחיתו את המסוק בבסיס לבדיקתו. לא היו נפגעים באירוע, נזק קל נגרם למסוק והוא שב לשמישות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסוק שניזוק בעקבות ההתנגשות בציפורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully