וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי האשמות בחיל האוויר על הנזק למטוסים: "לא למדו מהעבר"

13.1.2020 / 19:21

השיטפון בבסיס חצור, שהטביע שמונה מטוסי קרב, גרם נזק גם לתשתיות ולכלים. גורמים בחיל סיפרו כי המפקדים לא שלחו חיילים לפינוי המטוסים ו"העדיפו לצלם בטלפון". גורם אחר טען כי "כשהראש עסוק בפעילות מבצעית - שוכחים לטפל בתשתיות". מפקד החיל הגיע לבחון מבנה שהוצף

צילום: משרד הביטחון, עריכה: עמית שמחה

אחרי שנגרמו נזקים בשווי מיליוני שקלים למטוסי קרב, בחיל האוויר מתקיימים חילופי האשמות על האחריות להשלכות השיטפון שאירע בשבוע שעבר בבסיס חצור שבדרום הארץ. כתוצאה מהנחל שעולה על גדותיו, הוטבעו שמונה מטוסים, שלושה מהם משמעותית. בנוסף לדירים התת-קרקעיים (דת"קים), המתחמים שבהם חונים המטוסים, נפגעו גם תשתיות וכלים בבסיס. גורמים בחיל האוויר סיפרו כי מפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין, הגיע אל בסיס בשבוע שעבר כדי לאמוד את הנזק במבנה שהוצף.

גורמים בבסיס שבו אירע השיטפון סיפרו כי בשלב מסוים היה ברור שהדת"קים יוצפו, אך המפקדים החליטו שלא לשלוח חיילים ומפקדים לתוכם כדי לפנות את המטוסים, וזאת על מנת לא לסכן את חייהם. "במקום זה העדיפו לעמוד ולצלם את המקרים בטלפון", האשימו הגורמים.

אותם גורמים מתחו ביקורת גם על ניסיונם של מפקדים בכירים בחיל האוויר להטיל את האחריות רק על טייסת התעופה. גורמי מקצוע בבסיס אומרים כי גם למטה הבכיר בבסיס, וכן בקריה שבתל אביב, יש אחריות על הנהלים, האזהרות והאכיפה. זאת, בנוסף להקצאת המשאבים להתמודדות עם שיטפון, לטיפול בניקוזים, לגלישת הקרקע, לגזם העצים ולהתנהלות מול הרשויות המקומיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנחל עלה על גדותיו וגרם נזק לתשתיות ולמטוסים. ההצפה באחד הדת"קים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בחיל האוויר אמר לוואלה NEWS כי "היו שני מקרים קיצוניים. אחד בשנת 1992 והשני ב-2013. כאילו לא למדו בכלל". לדבריו, "מה שצריך היה לעשות הוא שהצ'יפים (מפקדים בכירים בטייסת, א"ב) יגררו את המטוסים למסלולי הטיסה וזהו. זה הסיפור. מסלולי הטיסה הם קודש קודשים וגבוהים מהקרקע".

עוד אמר הגורם בחיל האוויר כי "יכלו גם לקבל החלטה קיצונית יותר - לטוס לבסיס אחר או לחלק אחר באותו בסיס. אבל כשהעיניים והראש עסוקים יותר מדי בפעילות מבצעית, שוכחים לטפל בשגרה בתשתיות ובמוכנות לחורף. יחידת החיזוי העבירה דיווחים, אבל זה לא ירד כמו שצריך עד למטה, בטח לא לענייני שגרה".

הגורם ציין כי היו בסיסים נוספים שנפגעו בחיל האוויר, כולל בית הספר הטכני של חיל האוויר, שלדבריו "הזמין ביום הסופה מועמדים לשירות ביטחון למבחנים שונים, ולא ידע איך להתמודד עם הפינוי שלהם בגשם, כששבילי הגישה לשער מוצפים". הוא הביע חשש כי "אסור לטאטא את זה מתחת לשולחן. כמו שזה נראה כרגע, יפילו את זה על הטייסת ועל הגורמים האזרחיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נזק במיליוני שקלים. ההצפה בבסיס חצור/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיל האוויר פתח בתחקיר, שיתמקד בין השאר בשאלת ההיערכות לפגעי מזג האוויר, שמהם הזהירו הרשויות השונות מבעוד מועד. מוקדם יותר היום, קצין בכיר בחיל האוויר אמר כי זו הייתה טעות לא לפנות את הדת"קים. "אנחנו בבקרת נזקים. מניסיון העבר הסד"כ (סדר הכוחות) יחזור מהר לטוס. בין כמה ימים לשבוע", אמר הקצין. לדבריו, "השיקולים היו עניינים ומבצעיים של כוננות ושל דריכות עד שנייצב את בסיס. לוקח זמן עד שמבינים את התמונה. באותו רגע נתון, הפגיעה המבצעית הייתה בבסיס עצמו. הייתה לכך משמעות מבצעית בבסיס הזה".

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות תנאי מזג האוויר הקשים בשבוע שעבר, נחלים הסמוכים לבסיס חצור עלו על גדותיהם והציפו מספר מוקדים בבסיס. בין התשתיות שהוצפו היה גם מבנה בבסיס, בו שהו באותו הזמן שלושה חיילים. החיילים חולצו בשלום מהמתחם. אין נפגעים בנפש והחיילים לא נזקקו לטיפול רפואי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully