וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין נגד אדלשטיין: "חובה על כולנו לציית לצווי בית המשפט"

נשיא המדינה מתח ביקורת על יו"ר הכנסת, שהודיע כי אין בכוונתו לכבד את החלטת בג"ץ, ואמר כי "תהא אשר תהא המחלוקת, עלינו להבטיח כי כללי המשחק הדמוקרטי נשמרים". זאת, ברקע הדיון בבג"ץ על התפטרות אדלשטיין. ריבלין ניצל את ההצהרה כדי לקרוא לאחדות: "אין דרך אחרת"

נאום ראובן ריבלין/לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין תקף הערב (רביעי) את יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין, שהודיע כי אין בכוונתו לכבד את פסיקת הבג"ץ המחייבת אותו להעלות את נושא בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23 לדיון במליאת הכנסת. "ההישמעות להוראות, אינם חובתם הבלעדית של אזרחי ישראל. בימים הרי גורל אלו, הם בראש ובראשונה, חובתם העילאית של נבחרי הציבור, של מנהיגיו, של רבניו ומורי דרכו, מכל המגזרים", אמר ריבלין.

בהצהרה מיוחדת שנשא לתקשורת, ריבלין אמר כי "אנו נמצאים בימים מורכבים וקשים" ברקע משבר הקורונה. "ברגעי חירום אלו, אנחנו צריכים ללמוד את אמנות הציות. לציית להוראות משרד הבריאות, לציית להוראות הממשלה, לציית להוראות כוחות החירום וההצלה", אמר.

הוא הוסיף: "גם אם יש לנו ביקורת על ההוראות, וגם אם אנחנו חושבים שהן מוטעות - נעשה ונשמע. עלינו לציית, ולעשות את הנדרש מאיתנו. אני פונה אליכם אזרחי ישראל: בנפשנו הדבר. בנפשנו הדבר".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין במהלך הצהרתו לתקשורת בבית הנשיא, ירושלים 25 במרץ 2020. -, צילום מסך
"עלינו לציית, ולעשות את הנדרש מאיתנו". ריבלין, היום/צילום מסך, -

לדברי ריבלין, אנו עדים ל"התנגשות חריפה ביותר בין הרשויות, השופטת והמחוקקת". עם זאת, לטענתו, "רובה ככולה של ההנהגה הישראלית, מימין ומשמאל, יודעת שחובה על כולנו לציית לצווי בית המשפט, וכי לא יעלה על דעתו של איש שלא לקיימם. וזאת גם אם סבור מאן דהוא כי שגה בית המשפט בהחלטתו".

על התפטרותו של אדלשטיין הוא אמר כי "תהא אשר תהא המחלוקת בינינו, עלינו להבטיח תמיד כי כללי המשחק הדמוקרטי, שבלעדיהם חרב הבית, נשמרים. עתה, משהתפטר יושב ראש הכנסת, אני בטוח שהוראת בג"ץ תכובד ושהדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת ואיתנה מתקופת מבחן זאת".

ריבלין ניצל את ההצהרה המיוחדת גם כדי לפנות לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בקריאה להקים ממשלת אחדות. "מצאו את הדרך להציג הנהגה משותפת, הנהגה אחראית, לחברה הישראלית הנמצאת בשעת משבר", אמר ריבלין בפנייה לראשי המפלגות הגדולות. "שימו לנגד עיניכם, את המגיפה הנוראית המכה בנו, הגובה מאתנו קורבנות יקרים ופוגעת אנושות בכלכלת ישראל, ובבתים רבים כל כך הנאבקים על הישרדותם הכלכלית. אני יודע כמה קצר המרחק ביניכם. על כל אחד מהצדדים להבין את הקווים האדומים של האחר ולהתגמש מולם בהבנה שאין לנו, פשוט אין לנו דרך אחרת".

היועמ"ש: על התפטרותו של אדלשטיין להיכנס לתוקף מיידית

הדברים מגיעים לקראת הדיון שבג"ץ מקיים הערב בעתירת התנועה לאיכות השלטון, הדורשת לקבוע כי התפטרותו אדלשטיין תיכנס לתוקף באופן מיידי. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והיועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון הבהירו כי על בג"ץ לקבוע שההתפטרות תיכנס לתוקף מיד, ובמקומו יבוא ותיק חברי הכנסת - יו"ר העבודה-מרצ ח"כ עמיר פרץ.

הדיון מתקיים לאחר שאדלשטיין התפטר מתפקידו, יומיים לאחר שבג"ץ כפה עליו להביא לדיון בחירת יו"ר חדש לכנסת ה-23, לאור דרישת 61 חברי כנסת. התפטרותו אמורה להיכנס לתוקף תוך 48 שעות מרגע הודעתו, אך ינון הבהיר לאדלשטיין כי הוא חייב לכנס את המליאה לבחירת יו"ר חדש עוד היום, בהתאם לפסיקת בג"ץ. עם זאת, אדלשטיין הודיע כי אין בכוונתו לכבד את החלטת בג"ץ, שלדבריו "חותרת תחת יסודות הדמוקרטיה".

ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בתגובתו לעתירה, מנדלבליט מסר כי בהתאם לעמדתו של ינון, במקרה זה יש לקבוע כי ח"כ פרץ יצטרך לתת את הסכמתו לכנס את המליאה עוד היום כדי לעמוד בצו. "היועץ המשפטי לממשלה מבקש לחזור על עמדתו ולפיה על המשיב 1 (יו"ר הכנסת אדלשטיין) - כמו כל אדם או רשות שלטונית - לקיים, ככתבו וכלשונו, את הצו המוחלט המופנה כלפיו, כפי שמורה פסק הדין החלקי", נכתב בעמדת היועץ.

עוד מסר היועמ"ש כי "בנסיבות העניין, כאשר לעמדת היועץ המשפטי לכנסת לא ניתן להבטיח באמצעות יישום הוראותיו השונות של תקנון הכנסת את ביצועו של הצו המוחלט; נתונה לבית המשפט הנכבד סמכות על פי דין ליתן סעד, זאת, בין היתר, באמצעות צו כמוצע על-ידי היועץ המשפטי לכנסת בסעיף 4 לתגובתו או בכל דרך אחרת שעליה יוחלט והכל - על-מנת לתת ביטוי לעקרון הבסיסי והמובן מאליו, בדבר החובה היסודית לציית לפסקי דין של בית המשפט הנכבד ולעיקרון של שוויון הכל בפני החוק".

בג"ץ קבע כי אדלשטיין מחויב להעלות עוד היום את נושא בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23 על סדר יומה של מליאת הכנסת. בהחלטה, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות אף קבעה כי התנהלותו של אדלשטיין מהווה "פגיעה ברצון הבוחר" ו"חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה". עם זאת, אדלשטיין הודיע מוקדם יותר לבג"ץ כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין. "אני מצר על כך שבית המשפט החליט את אשר החליט ובחר באופן תקדימי להתערב בעבודתה של הכנסת ובשיקול דעתי, אך צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק דינו", אמר אדלשטיין.

התנועה לאיכות השלטון: "מתחת לאף שלנו מתבצעת הפיכה שלטונית"

תקנון הכנסת קובע כי יו"ר הכנסת ראשי להתפטר על ידי הנחת כתב התפטרות על שולחן הכנסת, אך מקרה כזה מעולם לא קרה, וההתפטרות של אדלשטיין היא חסרת תקדים. לפי התקנון, כהונתו של יו"ר שהתפטר נפסקת כעבור 48 שעות לאחר שמכתב ההתפטרות הונח על שולחן הכנסת או נמסר למזכיר הכנסת, אלא אם חזר בו קודם.

את העתירה לבג"ץ הגישה התנועה לאיכות השלטון, בדרישה שהתפטרותו של אדלשטיין תיכנס לתוקף במיידית. יו"ר התנועה, אליעד שרגא, אמר כי "התפטרותו של יו"ר הכנסת משתקת למעשה את עבודת הכנסת ומעמידה את הדמוקרטיה בסכנה הגדולה ביותר שלה מאז כינונה. מתחת לאף שלנו ובחסות הקורונה מתבצעת הפיכה שלטונית. אני קורא לעם ישראל תתעוררו הדמוקרטיה שלכם בסכנה. התנועה לאיכות השלטון תפנה לבג"ץ להורות לכנסת למנות יו"ר לאלתר ולהחזיר את עבודתה לסדרה. אנחנו כאן אלפי אזרחים מודאגים מול הכנסת ולא נעזוב עד שימונה יו"ר".

(עדכון ראשון: 20:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully