וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק הלכה תקדימי בגלל הקורונה: רבנים אפשרו להשתמש ב-ZOOM בליל הסדר

25.3.2020 / 8:15

14 רבנים יוצאי מרוקו התירו שימוש בתוכנה המאפשרת שיחות קבוצתיות בערב חג הפסח כדי לחגוג עם בני המשפחה המבוגרים. הם הסבירו כי האישור החריג תקף רק לחג הנוכחי כדי "להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים, לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם ולמנוע מהם דכאון"

צילום: משטרת ישראל, דובר צה"ל, בית החולים שערי צדק עריכה: אסף דרורי

ההשפעה של הקורונה על עולם ההלכה שוברת שיאים. המגיפה שמתפשטת בצורה מדאיגה בארץ ובעולם הובילה בימים האחרונים רבנים ופוסקי הלכה לעסוק באינטנסיביות בהכרעות הלכתיות משמעותיות, לגבי קיום חיי קהילה דתיים אל מול המחלה המתפשטת. כעת, רבנים קבעו כי מותר לעשות שימוש בתוכנת ZOOM במהלך ליל הסדר בחג הפסח, כדי לחגוג עם ההורים המבוגרים.

על הקביעה חתמו 14 רבנים יוצאי מרוקו מ"איגוד חכמי המערב בארץ ישראל" לאחר שנשאלו האם ניתן להפעיל את התוכנה בליל הסדר, על מנת לחבר בין "זקנים ובני משפחותיהם שאינם יכולים לשהות במחיצתם, עקב הפצת הנגיף, על מנת שיוכלו לעשות את הסדר דרך התוכנה". השואל הדגיש בפני הרבנים כי הוא מדליק את התוכנה בערב החג "ואין צורך לעשות דבר ביום טוב".

בתגובה, פרסמו הרבנים קביעה לפיה "נראה לנו להתיר, תוך הדגשה שזה רק למצב חירום", כלשונם ורק לצורך ליל הסדר של השנה הקרובה. הם הסבירו כי "כשם שמתירים בשבת רפואה לחולה, שאינו מסוכן על מנת לרפא אותו ממחלתו, כך זה". מעבר לפולמוס ההלכתי סביב הפסק הנחרץ, כתבו הרבנים כי קיים צורך "להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים, לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם ולמנוע מהם דכאון ורפיון נפשי, שיכול להביא אותם להתייאש מן החיים".

זוג קשישים מנהלים שיחה דרך אפליקציית "זום". 25 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
כדי לחגוג את פסח עם ההורים המבוגרים. שיחה דרך תוכנת ZOOM/רויטרס, רויטרס

בין הרבנים שחתומים על הקביעה - הרב יהודה שלוש שמכהן כרב של שכונה בנתניה, הרב אליהו אברז'ל שכיהן כאב בית הדין האזורי בירושלים, הרב שלמה בן חמו שמכהן כרב העיר קריית גת, הרב משה אלחרר שמכהן כרב העיר שלומי ורבני ישובים ושכונות נוספים. בפסיקתם ציינו עוד כי "רבים מבני ישראל הצעירים, אילולי הקשר שלהם עם הסבא והסבתא, אפשר שכלל לא יסבו לשולחן הסדר, ורק הקשר עם הסבא יגרום להם להשתתף במצוות ההגדה ואכילת מצה". הם הוסיפו כי "בדור זה חשוב מאוד עניין לב הבנים אל אבותיהם".

עוד בוואלה!

ההנחיות המסתמנות: התנועה תוגבל ל-100 מטר מהבית, התחבורה הציבורית תופסק

לכתבה המלאה

בתוך כך, הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון יצחק יוסף ודוד לאו, קראו יחד עם חברי מועצת הרבנות הראשית ליום תפילה וצום עולמי עד אמצע היום, כדי "להסיר את מחלת הקורונה מקרבנו". בקריאתם נכתב כי "על כל רבני הערים ורבני השכונות והקהילות בארץ ובעולם לקיים תפילות בבתי הכנסת ובמקומות התפילה במניינים של עשרה, עם הפרדה של שני מטר בין אדם לאדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully