וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחידות המוות בקולומביה מנצלות את הקורונה, ומחסלות פעילי זכויות

שלושה מנהיגים חברתיים נרצחו מאז תחילת ההתפרצות במדינה, והחשש הוא שהארגונים החמושים, משמאל ומימין, ינצל את העוצר הכלל-ארצי כדי לסגור חשבונות. "הממשלה לא עושה דבר כדי להגן עלינו"

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

ארגוני זכויות אדם הזהירו כי יחידות מוות בקולומביה מנצלות את העוצר שהוטל ברחבי המדינה כדי לרצוח פעילים באזורים כפריים. שלושה מנהיגים חברתיים נרצחו מאז שכמה ערים הכריזו על עוצר מקומי כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה, ולקראת סגר כלל ארצי שייכנס לתוקף מחר (רביעי), הפעילים מזהירים מפני המשך החיסולים.

מרקו ריבדניירה, פעיל בולט, נרצח במחוז פוטומיו שבדרום המדינה; אלכסיס ורגרה נורה למוות במחוז קאוקה שבמערב המדינה; ואיבו הומברטו ברקמונטה נרצח במזרח המדינה, באזור הגבול עם ונצואלה. קולומביה היא אחת המדינות המסוכנות ביותר בעולם עבור פעילים ומנהיגים חברתיים, שלעתים קרובות מסומנים על ידי ארגונים חמושים הנלחמים על שליטה בטריטוריות.

המצב החמיר מאז הסכם השלום בין הממשלה לבין המחתרת המרקסיסטית FARC ב-2017, כשלפחות 271 פעילים נרצחו.

"קיבלתי יותר איומים על חיי מאז שכולם התחילו לדבר על נגיף הקורונה", סיפר קרלוס פאס, פעיל לשמירה על אדמות באזור לגידול בקר הסמוך לגבולה הצפוני של קולומביה עם פנמה. "באחת ההודעות נאמר לי שהם יודעים מי אני, ושהגיע הזמן לחסל אותי".

חייל ורופא עם מסיכות מגן מחוץ לבית חולים צבאי בקולומביה. 24 במרץ 2020.. רויטרס
חייל ורופא עם מסיכות מגן מחוץ לבית חולים צבאי בקלומביה/רויטרס

חלק מאותן יחידות מוות שייכות ללוחמים סוררים מ-FARC, שסירבו להניח את כלי נשקם, אחרים שייכים לארגוני מורדים קטנים יותר או למיליציות פרה-צבאיות ימניות. ללא קשר לאידיאולוגיה שלהן, כל הקבוצות הללו גורפות רווחים דרך סחר בסמים, כרייה בלתי-חוקית וסחיטה, והן רואות במנהיגים המקומיים איום על כך.

כשהממשלה ממקדת את מאמציה בעצירת המגיפה, שגבתה את חייהם של שלושה בני אדם מתוך 277 חולים, סידורי האבטחה השגרתיים כבר אינם תקפים. "הם משחקים בחיים שלנו משום שהם יודעים שהמאבטחים שלנו, המשטרה ומערכת הצדק יהיו פחות יעילים מבדרך כלל", אמר פאז. "זה נורא. אני חושש לחיי".

עוד בוואלה!

בכיר במשרד הבריאות: "מאמינים שיש עלייה משמעותית בתחלואה"

לכתבה המלאה
שתי אחיות מכינות בית חולים צבאי בקולומביה לטיפול בחולי נגיף הקורונה. 24 במרץ 2020.. רויטרס
אחיות מכינות בית חולים צבאי לטיפול בחולי קורונה בקלומביה/רויטרס

הפעילים חוששים שהעוצר, שיימשך 19 ימים, יאפשר לאותם ארגונים לפעול בצורה נועזת יותר, בעוד שהם תקועים בין הפטיש לסדן - החלפת מקומות תסכן אותם בהידבקות בנגיף, אבל הישארות בבית הופכת אותם למטרות נייחות.

"אנחנו נהרגים, כמו תמיד", אמר הקטור מרינו קרסלי, פעיל זכויות בקאוקה, שבדרך כלל נע בכלי רכב משוריין עם אבטחה שמספקת לו הממשלה. "הממשלה נקטה צעדים דרסטיים למאבק בנגיף, אולם לא עשה דבר כדי להגן עלינו או לומר לנו כיצד נוכל לעשות את עבודתנו. עוצר וסגר תמיד משפיעים על החלשים ביותר".

לשכת נציבות האו"ם לזכויות האדם של ארגון האו"ם דיווחה בשבוע שעבר שקבוצות חמושות ממשיכות לבצע הפרות זכויות אדם אכזריות בצ'וקו, המחוז של פאז, המנהיג הקהילתי. ראשם של שלושה אנשים נערף, ואחד מהם הוצא להורג מול תושבי הכפר, ואישה הרה נרצחה.

קואליציה של ארגונים לא ממשלתיים מקומיים ויותר ממאה כפרים קראו להפסקת אש במהלך המגיפה. מנהיגים וארגוני זכויות אדם רבים מאשימים את הנשיא איוואן דוקה בכך שהוא לא עושה מספיק בכדי לעצור את שפיכות הדמים. הם אינם אופטימיים שדברים ישתנו בזמן המגיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully