וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים באיטליה קורסים מול הקורונה: "כמו להילחם עם אקדח צעצוע"

24.3.2020 / 23:21

אלפי רופאים, אחיות וצוותים אחרים בבתי החולים נדבקו בנגיף או הוכנסו לבידוד, מה שמקשה על מערכת הבריאות עוד יותר. "מקווים שיתר המדינות באירופה ילמדו מהדברים הטובים שאיטליה עשתה, אבל גם מהטעויות שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בבית החולים אוליו פו, 25 מ-90 הרופאים נדבקו בנגיף הקורונה, בדוגמה לעול הרב שמוטל על מערכת בריאות שמתקשה לעמוד בהתפרצות הנגיף החמורה ביותר באירופה, ושנייה רק לסין.

לפי מנהל בית החולים דניאלה פרארי, אם לוקחים בחשבון את האחיות, הטכנאים ועובדים אחרים בבית החולים שנדבקו בווירוס, כחמישית מכלל צוות בית החולים חלה.

חוקרים ואיגודי עובדי רפואה סבורים שהם ככל הנראה הפיצו ללא ידיעתם את הווירוס ובדרך נזקקו לטיפול או בודדו את עצמם. לדבריהם ולפי בכירי מערכת הבריאות, התמונה דומה בכמה בתי חולים אחרים, בקרב רופאי משפחה ובבתי אבות, והיא נובעת מהמחסור במסיכות ובכפפות בתחילת המשבר לפני כחודש.

אנשי צוות רפואי בבית חולים בברשיה שבאיטליה ב-19 במרץ 2020. AP
אנשי צוות רפואי בבית חולים בברשיה/AP

"אנחנו בקצה גבול היכולת שלנו", אמר רומנו פאולוצ'י, ששב מגמלאות כדי לעבוד בבית החולים הסמוך לקרמונה, אחד העיירות שנפגעו בצורה הקשה ביותר במחוז לומברדיה. "אין לנו מספיק משאבים, ובמיוחד אנשי צוות, כי עכשיו בנוסף לכל, גם הם התחילו לחלות".

בלומברדיה לפחות שני בתי חולים הפכו לחממות של התפשטות הנגיף. המטופלים הדביקו את אנשי הצוות, שהפיצו את המחלה כשנסעו לאזורי המגורים שלהם בטרם הוטל הסגר הנרחב.

ג'וזפה רמותי, מנהל מכון המחקר הפרמקולוגי, אמר כי זו אחת הסיבות לכך שהווירוס התפשט כל כך מהר. ברמה הלאומית, 4,268 אנשי רפואה - או 0.4% מכלל אנשי הרפואה באיטליה - נדבקו בנגיף, נכון ל-20 במרץ.

עוד בוואלה!

אוכלוסייה מבוגרת וקריסת מערכות: כך הפכה איטליה למוקד מגיפת הקורונה

לכתבה המלאה

בעיר ברגמו, לומברדיה, 134 רופאי משפחה מתוך 600 בסך הכול - כ-22% - חלו או נשלחו לבידוד. לפי גווידו מריונוני, שעומד בראש איגוד מקומי, שלושה רופאים מתו. לדבריו, בבתי האבות בעיר המצב חמור עוד יותר, כש-1,464 מתוך 5,805 עובדי רפואה חלו. המצב בעיר כה קשה, עד שהצבא נאלץ להעביר גופות למחוזות אחרים משום שבית הקברות היה מלא עד אפס מקום.

מריונוני אמר כי בשבועיים הראשונים מאז פרוץ המגיפה בצפון איטליה, ב-21 בפברואר, רופאי משפחה שהיו ללא מסיכות וכפפות ונדבקו בקלות על ידי מטופלים שהשתעלו והיו עם חום, כלל לא ידעו שהם נדבקו בווירוס. רק בתחילת מרץ, רופאי המשפחה בעיר קיבלו 25 עד 30 מסיכות.

"אם אדם חולה מדביק בממוצע שני אנשים נוספים, רופא המסתובב בקהילה יכול להדביק לפחות עשרה אנשים נוספים, וזה מפיץ את הנגיף בצורה אקספוננציאלית", אמר. "זה כמו להילחם במלחמה עם אקדח צעצוע. אני מקווה שיתר המדינות באירופה ילמדו מהדברים הטובים שאיטליה עשתה, אבל גם מהטעויות שלנו".

"חוששים שבתי החולים יתרוקנו"

האחראי על המאבק בנגיף מטעם הממשלה, דומניקו ארקורי, אמר ביום ראשון כי איטליה צריכה 90 מיליון מסיכות בחודש, והיא "מפעילה את כל הערוצים האפשריים" כדי להשיג זאת. ציוד מגן וציוד רפואי, הכולל מסיכות ומכונות הנשמה, מיוצר לדבריו "במקומות רחוקים, אין לנו תעשייה מקומית שיש לה את היכולת לייצר אותן בקנה מידה גדול". מושל לומברדיה, אטיליו פונטנה, אמר ביום חמישי כי חתם על חוזה ליבוא ארבע מיליון מסיכות מירדן.

בכמה בתי חולים ומרכזי בריאות בבירה הפיננסית של איטליה, מילאנו, הן ציבוריים והן פרטיים, צוותי רפואה ואיגודי רופאים מתלוננים על חוסר הגנה מספקת על כוח האדם. בבית החולים ניגוארדה במילאנו, החלו מטופל ואחות במחלקה הפסיכיאטרית להראות תסמינים בהפרש של כמה שעות זה מזה ב-10 במרץ. בתוך ימים, 11 חולים ושמונה אחיות נוספות במחלקה נדבקו בנגיף.

"אנו נלחמים בהתפשטות הנגיף על ידי סגר על החברה, אך עלינו גם להפסיק את התפשטותה בתחום הבריאות", אמרה לרויטרס רוסלה דלקורטולו, נציגת איגוד CISL. היא שלחה מכתב למנהלי בתי החולים שבו הזהירה מהתפשטות הנגיף במערכת הבריאות. צוותי הרפואה חיים בפחד שהם ידביקו אנשים בעבודה ובבית".

טיפול בחולי קורונה בבית חולים בקרמונה שבצפון איטליה, 19 במרץ 2020. רויטרס
טיפול בחולי קורונה בבית חולים בקרמונה שבצפון איטליה/רויטרס

אפילו במקומות שבהם היה קיים ציוד מגן מההתחלה, כמו בפוליקליניקו סן מרקו שליד ברגמו, כמה אנשי צוות עדיין היו נגועים. רוברטו מזטי, כירורג שהתנדב לעזור לחולי קורונה, אמר שהם ככל הנראה נדבקו בנגיף מחוץ לבית החולים בתחילת ההתפרצות. שלושה מהם היו במצב קשה.

גורמי רפואה רבים אמרו שכולם צריכים להיבדק. לומברדיה אמרה בסוף השבוע כי לרופאי המשפחה יינתנו מטושים, בעוד שצוותי בתי החולים יבדקו את הטמפרטורה שלהם מדי יום.

עם זאת, יש רופאים המזהירים כי אם כולם ייבדקו, שיעור הנדבקים האמיתי בקרב הרופאים יכול להיות כה גבוה, עד שבתי החולים יפסיקו לעבוד. "אני חושש שבתי חולים יתרוקנו", אמר מריו ריקיו, ראש מחלקת ההרדמה בבית החולים אוליו פו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully