וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכלוסייה מבוגרת וקריסת מערכות: כך הפכה איטליה למוקד מגיפת הקורונה

הגיל החציוני של אזרחי המדינה הוא הגבוה ביותר באירופה, והנגיף פוגע בעיקר במבוגרים, ובתי החולים נאלצים להכריע מי יישאר בחיים ומי ימות. אחרים סבורים - זה בעיקר עניין של מזל. ומה ישראל יכולה ללמוד מזה?

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מומחים רבים בעולם תוהים מדוע הפכה איטליה למוקד מגיפת הקורונה, ובעוד שאין תשובה חד-משמעתית לכך, מדינות שונות בוחנות את הגורמים השונים שתרמו לכך בניסיון בוער למנוע את הישנות המצב אצלן.

אומה מבוגרת

אחד הנתונים הבולטים ביותר הוא הגיל המבוגר של האוכלוסייה באיטליה, שבה חיים יותר מ-60 מיליון בני אדם. הגיל החציוני שלה בשנה שעברה היה 45.4 - גבוה יותר בהשוואה לכל מקום אחר באירופה. הוא גבוה גם בשבע שנים מהגיל החציוני בסין וקצת יותר גבוה מקוריאה הדרומית.

לפי הנתונים האחרונים שפרסמה הממשלה ברומא ביום שישי, הגיל הממוצע של קורבנות הקורונה באיטליה הוא 78.5. וקרוב ל-99% מהם סבלו מלפחות בעיה בריאותית אחת נוסף על זה.

שיעור התמותה באיטליה מקרב החולים הוא הגבוה ביותר בעולם, עם 8.6%. "הקוביד-19 פוגע קשה בקבוצות גיל מבוגרות", כתבה בטוויטר הפרופסורית ג'ניפר דאווד, מאוניברסיטת אוקספורד. "מדינות עם אוכלוסיות מבוגרות יידרשו לנקוט צעדי מגן אגרסיביים יותר כדי להישאר מתחת לרף המקרים הקשים שעולה על יכולות מערכת הבריאות שלהן".

טיפול בחולי קורונה בבית חולים בקרמונה שבצפון איטליה, 19 במרץ 2020. רויטרס
טיפול בחולי קורונה בבית חולים בקרמונה שבצפון איטליה, 19 במרץ 2020/רויטרס

למרות זאת, הגיל החציוני של אוכלוסיית יפן הוא גבוה יותר, 47.3, ומספר המתים שם הוא רק 35, כך שהגיל לבדו אינו יכול להסביר את העובדה שאיטליה מהווה כשליש מכלל הקורבנות בעולם.

מזל רע

חלק מהמומחים סבורים שזה מקרי שאיטליה נפגעה כל כך קשה. "אני חושב שהשאלה 'מדוע איטליה' היא השאלה הקשה ביותר ויש לה תשובה פשוטה: אין לזה סיבה בכלל", אמר יאשה מונק מאוניברסיטת ג'ון הופקינס לרשת CBC הקנדית. "הדבר היחיד שהופך את איטליה שונה הוא ששני המקרים (שנדבקו באופן מקומי) קרו באיטליה כעשרה ימים לפני גרמניה, ארצות הברית או קנדה".

חיילים שומרים על העוצר במילאנו, 20 במרץ 2020. אי-פי, AP
חיילים שומרים על העוצר במילאנו, 20 במרץ 2020/AP, אי-פי

יותר מ-4,000 בני אדם מתו באיטליה בחודש שחלף מאז שאדם בן 78 מאזור מילאנו היה לקורבן הראשון הידוע מנגיף הקורונה. עכשיו, מדינות אחרות באירופה, כמו ספרד וצרפת, צועדות במסלול דומה לשל איטליה ועשויות להדביק את הפער בתוך כמה שבועות.

"אם מדינות אחרות לא יפעלו בדרך הנכונה, הן יהיו כמו איטליה", הזהיר מונק.

קריסת מערכות

לאור המציאות העגומה בצפון איטליה, שנפגע בצורה הקשה ביותר בהתפרצות, מחלחלת ההבנה שמגיפות מתפשטות מהר יותר ברגע שמערכת בריאות מגיעה לקצה גבול היכולת שלה.
הרופאים באיטליה התחילו לברור על מי הם מוותרים מראש, ואת מי הם מנסים להציל, ולמה, לאור המחסור בציוד כמו מכונות הנשמה ומיטות.

"לפעמים עליך לשקול את סיכויי ההצלחה מול מצבו של החולה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית ראש יחידות החירום בבית החולים של ברשיה, פאולו טרנולי. "אנחנו מנסים לעזור לכולם, בעוד שאנחנו עושים מאמצים נוספים עבור מי שיש לו סיכויים טובים יותר".

בית חולים בעיר ברשיה, איטליה, 13 במרץ 2020. רויטרס
בית חולים בעיר ברשיה, איטליה, 13 במרץ 2020/רויטרס

חולים קשישים וחולים שמפונים הם מדבקים במיוחד, ובאופן טראגי, אך מציאותי, גורלם נחרץ. אחד החששות המרכזיים של ממשלת איטליה הוא שהווירוס יתפשט בדרום המדינה, העני יותר והמצויד פחות.

מיעוט בבדיקות

לאור המחסור העולמי בערכות בדיקה, כולל בישראל, מדינות כמו איטליה נאלצות לבדוק רק את מי שהראה כבר תסמינים של הנגיף, כמו חום ושיעול יבש, בניגוד לקוריאה הדרומית, למשל, המצליחה לבדוק יותר מעשרת אלפים איש ביום.

גרמניה פועלת בצורה דומה, ושיעור מקרי המוות בה החל לצנוח כשהיא החלה לספור גם חולי קורונה במצב קל.

זה יכול להסביר את שיעור מקרי המוות הגבוה באיטליה ומדוע מדינות אחרות הצליחו להשיג שליטה על הנגיף במהירות גבוהה יותר.

במדינה בסדר גדול של ארצות הברית, "המצב האופטימלי" לפי חלק מהמומחים הוא מאה אלף בדיקות ביום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully