וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחם בדיקות הקורונה בחיפה נפתח באיחור, ובעיר מתוסכלים מהעדיפות לת"א

24.3.2020 / 10:03

תור של מכוניות השתרך סמוך למרכז הקונגרסים, שם החלה פעילותו של מתחם מד"א לאבחון הנגיף בקרב נהגים. אלא שבעיר הפנו אצבע מאשימה אל הארגון ומשרד הבריאות בעקבות העיכוב בפתיחת המקום. "זה לא מקרי שחיפה מתבקשת להמתין לתורה, לצערנו זה סדר העדיפויות של מדינת ישראל"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: שאול אדם

בחיפה, סמוך למרכז הקונגרסים, נפתח אמש (שני) מתחם "היבדק וסע" של מד"א ומשרד הבריאות ללקיחת דגימות לאבחון נגיף הקורונה, בינתיים להרצה. מהשעה 17:00 השתרך תור של מכוניות לאורך רחוב מגורשי ספרד, משם כוונו הנבדקים שברכב אל מגרש החניה הגדול בו הוקם המתחם. במסגרת הפיילוט צפויים להידגם מי ששוהים בבידוד ביתי, פיתחו תסמינים וזומנו על ידי מד"א להגיע למתחם. רק כמה עשרות ייבדקו בו עד השעה 23:00.

חמש עמדות בדיקה מצפות למגיעים למקום. בזמן שנוסעי חמישיית מכוניות כזו נבדקת, נערכות מאחוריה חמש מכוניות נוספות ובהן נבדקים. שוטרי יס"מ בחליפות מיגון לבנות ומסיכות שומרים על הסדר, משמשים כסדרנים ומקבלים את פניהם של הנבדקים שעל פי ההנחיות באים במכוניתם הפרטית. מד"א נעזרת בפרמדיקים וחובשים שלה וגייסה לפרוייקט גם סטודנטים לרפואה.

מיתחם היבדק וסע ברחבת מרכז הקונגרסים בחיפה ,23 במרץ 2020. יואב איתיאל
מתחם "היבדק וסע" בחיפה/יואב איתיאל

היום צפויה הפתיחה הרשמית והמתקן צפוי לעבוד סביב לשעון. מתחמים דומים נפתחו במקביל בחניון אצטדיון טדי בירושלים ובשוק הבדואי בבאר שבע. חולים אשר לא יהיו מסוגלים להתנייד למתחם, ללא שימוש בתחבורה ציבורית, יוכלו לבצע את הדגימה בביתם, כפי שהיה עד כה.

הפעילות הכללית ללקיחת דגימות לבדיקת הקורונה ממשיכה במלוא המרץ, במהלך סוף השבוע נלקחו כ-3,700 דגימות על ידי אנשי הארגון. 403 מהדגימות נלקחו במהלך הפיילוט, שהתקיים בסוף השבוע במתחם "היבדק וסע" בגני יהושע שבתל אביב. זו כמות זניחה יחסית לאלפי הבדיקות שיכול מד"א לבצע בכל יום בכל מתחם כזה. מדובר בבדיקה פשוטה יחסית, האורכת כדקה, ובה באמצעות מטושים נלקחות דגימות מהפה ומנחיר.

בינתיים, במד"א מבקשים להדגיש כי הגעה לבדיקה במתחם "היבדק וסע" מותנית ביצירת קשר עם מוקד 101 של מגן דוד אדום, ובקבלת אישור. מי שמאושר על ידי רופא שיש ליטול ממנו דגימה, מקבל מסרון עם הפרטים, ומתבקש להגיע למתחם המתאים על פי מקום מגוריו בשעה הנקובה. כחלק מתהליך הדגימה, מגיע הנבדק למתחם כאמור ברכב פרטי, מבוצע במקום זיהוי ואימות נתונים, שלאחריו נלקחת דגימה על ידי פרמדיק מד"א העוטה ערכת מיגון מלאה נגד הדבקה. במשך כל התהליך, הנבדק נשאר ברכבו, ולאחר מכן ייסע חזרה ישירות לביתו.

מיתחם היבדק וסע ברחבת מרכז הקונגרסים בחיפה ,23 במרץ 2020. ללא שם, יואב איתיאל
הפעילות ללקיחת דגימות לבדיקת הקורונה ממשיכה במלוא המרץ. מתחם "היבדק וסע" בחיפה/יואב איתיאל, ללא שם

בחיפה הייתה ציפייה רבה לפתיחת המתחם. מד"א התכוון לערוך מסיבת עיתונאים עוד טרם יתחיל המיזם לפעול, אבל ראשת העיר עינת קליש-רותם "גנבה את ההצגה" כשהזדרזה לדווח כבר במוצאי שבת על הקמתו "בסיוע של עיריית חיפה". זאת, כשמלשכתה נרמז כי המתחם נפתח בעקבות פנייה אישית שלה לגורמים הרלוונטים.

אולם במד"א התנערו מהשותפות הזו. גורם המכיר את המיזם ביקש להבהיר שמדובר ביוזמה של מד"א למשרד הבריאות, אשר נתן לארגון את האור הירוק והתמיכה וכי ההקמה נעשתה על ידי חברת הפקות ששכרה מד"א כקבלן משנה. העירייה הבהירה מאוחר יותר שהסיוע הסתכם בפינוי כמה מכוניות שחנו במגרש בו הוקם המתחם ובהעתקת גדרות ניידות ממתחם סמי עופר.

"אפשר היה לחסוך זמן"

בעיר יש תסכול על השיהוי בן הארבעה ימים לעומת המתחם המשרת את גוש דן ומרכז הארץ. "חיכינו כמה ימים ולצערי יותר מדי ימים", אמר לוואלה! NEWS סגן ראש העיר חיפה, דוד עציוני. "המתחם בחיפה לא נפתח כבר ביום שישי כמו בתל אביב, רק בגלל שלמשרד הבריאות לא היו מספיק ערכות בדיקה. מד"א אמרו לנו שמבחינתם תוך עשר שעות הם יכולים להתחיל. מה שהיה חסר להם זה רק הערכות הללו".

עציוני הביע תקווה, על פי מה שנמסר לו, כי "בתוך שבוע-שבועיים כל אזרח שיירצה להבדק יוכל לעשות כן". הוא העריך את מספר הנבדקים שיעברו אז שם ביממה, כשהמתחם נכון לעכשיו נחשב לצפוני ביותר בארץ ומשרת את כל תושבי האזור - יותר מרבע מתושבי ישראל.

"זה לא מקרי שחיפה מתבקשת להמתין לתורה, לצערנו זה סדר העדיפויות של מדינת ישראל", אמרה לוואלה! NEWS חברת מועצת העיר סופי נקש, שביום-יום עובדת באחד מארגוני הבריאות הגדולים בישראל. "לצערי הרב מדינת ישראל כבר שנים שלא רואה את חיפה בעדיפות, כך זה גם המפעלים המזהמים ועם עוד הרבה דברים, אפשר היה לחסוך זמן ולהקים את המתחמים בחיפה ובתל אביב במקביל, כדי לתת לפחות בהתחלה מענה בצפון ובמרכז".

בתוך כך, במהלך הלילה פרץ תושב חיפה, גבר כבן 50, למתחם הבדיקות. הוא חדר עם רכבו למקום, הסב נזק לציוד ולאחר מכן נעצר על ידי המשטרה ונלקח לאבחון בבית החולים רמב"ם. הדיווח הראשוני התקבל סמוך לשעה 02:30 מהמאבטחים במקום, וכוח משטרה פתח בסריקות אחר החשוד וכעבור פרק זמן קצר הוא אותר כשברשותו מחשב שנגנב על פי החשד מהמקום.

מתחם "היבדק וסע" בחיפה 24 במרץ 2020. דוברות משטרת ישראל
המתחם בחיפה לאחר הנזק שגרם לו תושב העיר, הלילה/דוברות משטרת ישראל

סוגיית המספר המוגבל של בדיקות שיתבצעו טורדת לא רק את מנוחתם של תושבי חיפה והצפון. הקונספט של משרד הבריאות הוא שאין אפשרות ואף אין טעם לבדוק מעגלים רחבים באוכלוסייה, אלא רק את אלה עם תסמיני המחלה. זאת, בין היתר כיוון שעד שמתקבלות תוצאות שליליות יכול להיות שהנבדק "שזוכה", כבר נדבק. זאת אולי בשונה מבדיקת HIV, בה באם נשלל הנגיף, יכול הנבדק שזוכה לשמור בביטחון רב יחסית על הסטטוס שהוא נקי ממנו, באם יקיים רק מין בטוח.

אלא שהמטרה בבדיקות הקורונה אינה "לזכות" את אלה שאינם חולים, אלא לבודד מהאוכלוסייה הבריאה במהירות האפשרית את החולים הנושאים את הנגיף ומדביקים עוד ועוד בריאים. זה המודל הדרום-קוריאני בו בתוך כשבועיים נבדקו כרבע מיליון אזרחים, מספר החולים התייצב על פחות מ-9,000 ומספר הקורבנות על כ-120. ניתן להשוות זאת לאיטליה, מדינה בסדר הגודל של קוריאה הדרומית, עם כ-64 אלף חולים ויותר מ-6,000 מקרי מוות. בארצות הברית נערכים כעת למיליוני בדיקות - ובחינם, על חשבון המדינה.

מסלול לבדיקת קורונה במתחם הדרייב אין בתל אביב, 18 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"לא מקרי שחיפה מתבקשת להמתין לתורה". מתחם "היבדק וסע" בתל אביב/ראובן קסטרו

בחיפה ובצפון, וכך ככל העולה ברחבי הארץ, התחושה היא שהרוב היו מסכימים להיבדק ואף מגלים רצון להיבדק. גורם המכיר היטב את מיזם "היבדק וסע" ובכלל את בדיקות מד"א ברחבי הארץ, מעריך שאפשר היה להגיע ליעד שהציב ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא כעשרת אלפים בדיקות ביום בישראל, וכך תוך כשבועיים אף לעבור את שיעור הבדיקות למיליון איש בקוריאה הדרומית ואפילו באיסלנד, השיאנית בתחום עם שיעור של כ-20 אלף בדיקות לכל מיליון אזרחים. זה אפשרי. צוואר הבקבוק הינו במשרד הבריאות, במספר המעבדות המוגבל בהן עושה המשרד שימוש ובאישור החלקי בלבד שנותן המשרד למעבדות להשלמת הבדיקות במהלך ימי שבת.

טרם נתקבלו תגובות מד"א ומשרד הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully