וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי החיים שישלמו את המחיר על משבר הקורונה: "אלפים ימותו ברעב"

23.3.2020 / 18:04

התפרצות הנגיף הביאה להשבתת מאות מסעדות ובתי מלון, מה שיצר מחסור חמור במזון עבור חיות הרחוב, וחלק מהמאכילים שוהים בבידוד. בעמותות הסיוע לבעלי החיים, המקבלות בימים אלו מאות פניות, חוששים מצמצום בתרומות ופונים לציבור בתחינה: "פקחו עיניים, עזרו להם לשרוד"

צילום: דוברות עיריית חיפה, מאיה הורודניצ'אנו, כבאות והצלה מחוז חוף, בית החולים אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, עריכה: עמית שמחה

משבר הקורונה משפיע על מעגלי חיים רבים מאוד. מי שחי בקרבת בני אדם ותלוי בטוב לבם, מרגיש באופן מידי את השלכות המשבר. בעמותת "תנו לחיות לחיות" אמרו אתמול (ראשון) כי אל מוקד החילוץ וההצלה של העמותה מגיעות בימים האחרונים מאות פניות על חתולים רעבים. בעקבות התפרצות הנגיף, מאות מסעדות ובתי מלון נסגרו וחתולים שחיו מהאוכל במקום - נותרו ללא מקור מזון.

עוד ציינו בעמותה כי "ישנם גם מאכילים שנמצאים כעת בבידוד ולא יכולים לעשות את סיבוב ההאכלה הקבוע שלהם, והחתולים בחוץ משלמים את המחיר". לדבריהם, "אנחנו פונים אליכם בימים קשים אלה, לפקוח עיניים ולעזור להם לשרוד את החודשים הקרובים. הימים הופכים חמים ובלי קערת מים ומזון הם לא ישרדו ואנחנו צופים כי אלפי חתולים ימותו מרעב".

לדברי אתי אלטמן, ממייסדי העמותה, "בעיריית רמת גן ובמועצה האזורית תמר, הווטרינרים הרשותיים הרימו את הכפפה ופקחים מחלקים אוכל בפינות האכלה ליד בתי מלון ומסעדות סגורות. אנחנו פונים לכל ראשי הערים ומבקשים לזכור שגם החתולים הם חלק בלתי נפרד מתושבי העיר שזקוקים לעזרה בימים אלו".

כלביית צפת. "אשכול גליל מזרחי", אתר רשמי
"אין עליה במספר הכלבים הננטשים". כלב בכלביית צפת בצל הקורונה/אתר רשמי, "אשכול גליל מזרחי"

עתות משבר, כמו מלחמות, הן בדרך כלל תקופות שבהן יש עלייה במספר הכלבים שבעליהם נוטשים אותם לנפשם. בקרב העמותות להצלת בעלי חיים ובקרב הווטרינריים הרשותיים דווקא יש תקווה כי במשבר הנוכחי תופעה זו לא תבוא לידי ביטוי. לדברי אלטמן, "למרבה הצער תמיד יש נטישות וגם בימים אלו, אבל נראה כי אין עלייה במספר הכלבים הננטשים".

ד"ר רועי דוידסון, וטרינר של אשכול גליל מזרחי, המאגד 18 רשויות מקומיות בגליל ובגולן, אמר כי "עד עכשיו אנחנו לא רואים מגמה של עלייה במספר הכלבים הנטושים". לדבריו, "יש עלייה במספר המקרים של כלבים ששרטו או נשכו את בני הבית. אנשים מצויים כל היום בתוך הבתים וזה יכול לקרות בכל מיני מצבים, כמו משחק".

המצב הנוכחי לדבריו דווקא יכול להיות עבור בעלי החיים רגע של חסד, כמו גם עבור מי שמגדל כבר בעל חי או שיחליט לאמץ אחד כזה. לדבריו, "תקופת הבידוד היא תקופה מאד לא פשוטה לכולם; מפלס החרדה עולה, יש הרבה מתחים פנימיים ומתחים בין בני הבית. בעל חי עוזר לנו למקד בו את תשומת הלב, לגלות כלפיו חום ולקבל חום בחזרה". הוא הסביר כי "עבור ילד, טיפול בבעל חיים יכול להוות שינוי אדיר - זו אחריות שמוטלת עליו, הכלה, קבלת האחר. זה ממלא לנו חלק מהיום".

עוד בוואלה!

התפשטות הקורונה: מניין הנדבקים בישראל עלה ל-1,071, נבחנת הארכת שעון החורף

לכתבה המלאה

ד"ר דוידסון הוסיף כי "אנחנו דואגים לבעל החיים, יוצאים איתו, מטפלים בו, שלא לדבר על כך שכלב הוא ספוג של תשומת לב. אפשר ללטף אותו כל היום ואף פעם זה לא ימאס לו".

"אפילו לגדל עכבר או שרקן מומלץ, זה שואב את תשומת הלב של ילדים ומבוגרים ומוריד המון מתח וחרדות. לא לחינם טיפול באמצעות בעלי חיים הוא כלי מוכר. נכפתה עלינו סיטואציה חדשה ומורכבת ובעלי החיים יכולים לעזור לנו לעבור אותה טוב יותר", הבהיר.

כלביית צפת. "אשכול גליל מזרחי", אתר רשמי
"בעל חי עוזר לנו למקד בו תשומת הלב". גור כלבים בכלביית צפת בצל הקורונה/אתר רשמי, "אשכול גליל מזרחי"

גם דפנה דעואל מעמותת SOS חיות הסבירה כי "בתקופה זו כשרובנו בבית, זו דרך מצוינת להוציא קצת את הילדים מהמסכים וללמדם ערכים של נתינה ואחריות ושומרים לכולם על שגרת יציאה לשלושה טיולים ביום, האכלה וטיפול. הליטוף והברשת הפרווה שלהם משרה רוגע על כולם, גם על הכלבים וגם על בני הבית".

עם זאת, הסגר שנכפה על האוכלוסייה מקשה מאד על פעילות האימוץ. כך לדוגמה, בעמותת SOS חיות לא יכלו לקיים את יום האימוץ שהם מקיימים מדי סוף שבוע. מדובר בכמאות כלבים בחודש שלא זוכים לבית חם.

כלב עם מסכנה נגד נגיף הקורונה בשנגחאי , סין 22.3.2020. רויטרס
חשש כי התרומות ייפסקו. כלב עם מסכנה נגד נגיף הקורונה, סין/רויטרס

בעמותה עברו לאימוץ דרך הגעה ישירה של המאמץ לבית האומנה בו שוהה הכלב. גם דוידסון אמר כי בכלביות בקצרין ובצפת עברו לאימוץ שמותאם למצב החדש ואחרי שמתאמים עם המעוניינים לאמץ, הם מוזמנים בשעה שנקבעת.

קושי נוסף שיצר המצב הנוכחי הוא קושי כספי. כבר עכשיו מרגישים בעמותות ירידה בהיקף התרומות, ומדובר בעמותות שמתקיימות אך ורק מתרומות. לדברי אלטמן, "אנשים רבים איבדו את עבודתם וחוששים לעתידם. יש אנשים שהפסיקו את ההעברה החודשית שלהם ואני חוששת שזה עוד יחמיר". בנוסף, "יש חשש שאנשים יקנו פחות אוכל ויחסכו בטיפולים רפואיים נחוצים לבעלי החיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully