וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוק הימין יחרים את הדיונים וההצבעות במליאה על הקמת ועדות בכנסת

נתניהו הוביל את המהלך בשל ההפסד הצפוי לגוש בראשותו וכך, לכחול לבן תהיה שליטה בוועדה המסדרת. ח"כ זוהר: "צר לנו על הגישה הדיקטטורית בה כחול לבן נוקטים". גנץ: "הדמוקרטיה הישראלית לא תהיה לעולם בת ערובה של פוליטיקה קטנה"

צילום: יותם רונן עריכה: עמית שמחה

בלוק הימין-חרדים צפוי להחרים מחר (שני) את הדיונים וההצבעות במליאה על הקמת ועדות בכנסת. המשמעות היא כי לכחול לבן תהיה שליטה בוועדה המסדרת בכנסת שלאחר הקמתה תהיה אחראית על הקמת ועדות נוספות בהן ועדת כספים, החוץ והביטחון וועדה שתעסוק במשבר נגיף הקורונה. ההחלטה התקבלה לאחר שיחה שניהל הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי הגוש.

נתניהו הוביל את המהלך להחרמת הדיונים וההצבעות במליאה, בשל ההפסד הצפוי לגוש בראשותו. כחול לבן יחד עם העבודה-מרצ, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת מחזיקים רוב בכנסת לטובת הקמת הוועדות שיעברו כעת לשליטתן המוחלטת. במפלגה שואפים לקדם את המהלך לבחירת יו"ר כנסת חדש, במקומו של יולי אדלשטיין, כדי להשלים את השליטה בכנסת בתקופה שבה אין ממשלה. אדלשטיין מסרב בינתיים לפנות את מקומו, ובג"ץ עד כה נמנע מלהתערב. השופטים צפויים לקבל החלטה, אך בינתיים במפלגתו של בני גנץ לא יכולים לקדם מהלכי חקיקה נגד נתניהו היות ואדלשטיין לא חייב לאפשר את כינוסה של המליאה, למרות שיש רוב בכנסת למהלך.

כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
לכחול לבן תהיה שליטה בוועדה המסדרת. ראשי גוש הימין/ראובן קסטרו

ח"כ מיקי זוהר אמר בתגובה כי "לאור התנהלותם החד-צדדית של כחול לבן וחבריהם, מחנה הימין על כל 58 חבריו החליט להחרים את הדיון מחר במליאה. במשך כל שנות קיומה של מדינת ישראל ובכל 22 הכנסות שהוקמו בה, מאז ומעולם לא היה מצב בו מביאים להצבעה במליאה את הקמה של הוועדה המסדרת והוועדות הנוספות ללא הסכמה, לצערנו ולבושת כחול לבן גם הסכר הזה נפרץ, גם הכלל הזה נשבר בתוך ריצת האמוק שלהם אחרי ראש הממשלה נתניהו שפועל מבוקר עד בוקר למען כלל אזרחי ישראל במאבק המורכב נגד נגיף הקורונה המסכן את כל אזרחי ישראל. צר לנו על הגישה הדיקטטורית בה הם נוקטים בהובלתם של יאיר לפיד ואבי ניסנקורן, אין ספק שגישה זו תוביל אותם בהמשך לכישלון דמוקרטי חרוץ".

הצבעה במקצים, עד עשרה נוכחים

ועדות הכנסת יוקמו מחר בצל התפשטות נגיף הקורונה, ובשל כך, מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' החליט כי בכל זמן נתון תותר שהייתם של עשרה אנשים במליאת הכנסת, בתוכם, יו"ר הכנסת, מזכירת הכנסת, רשם, סדרן ושישה חברי כנסת מתוך חברי הכנסת שנרשמו לנאום בדיון. לפי ההחלטה, הדוברים בדיון ירשמו מראש ויקראו להיכנס לאולם המליאה לפי סדר הרשמתם.

בכנסת נערכו מראש, ובשל כך, הקצו מתחמי המתנה לנואמים בדיון. על מנת לאפשר כניסה יעילה של הנרשמים לדיון יוקצו שלושה מתחמי כאלה במזנון הח"כים ובאזור "הפרסה" - העוטפת את אולם המליאה. בשני המתחמים יפעלו מסכים שישדרו את דיוני המליאה - כך שחברי הכנסת יוכלו להתייחס לנואמים שלפניהם. ההצבעה עצמה תיעשה בקבוצות של שישה חברי כנסת בכל מקצה, על פי הקראה שמית ותיעשה על פי סדר הא"ב.

דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
עד עשרה אנשים במליאת הכנסת בכל זמן נתון/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בתוך כך, הכנסת נערכה בשלב ראשון להקמתן של ארבע ועדות: ועדת חוץ וביטחון, ועדת הכספים, ועדת הקורונה והוועדה המסדרת. מלבד ועדת חוץ וביטחון שתישאר במקומה נוכח סיווגה הפיזי, שלוש הוועדות האחרות יהיו במתכונת חדרים כפולה, קרי לכל אחת מהוועדות יוקצו שני חדרים על מנת לאפשר לכל חבריה להשתתף בדיונים ובהצבעות. בכל אחד מחדרי הוועדה יהיה מסך בו חברי הועדות יוכלו לצפות זה בזה ולדבר זה עם זה. ההצבעות תתקיימנה באותו האופן ובאמצעות המסך המקשר בין חדרי הוועדות.

מנכ"ל הכנסת וקצין הכנסת יוסף גריף, פנו הערב לכלל חברי הכנסת והשרים המצויים בבידוד וביקשו מהם לנהוג באחריות, לא להפר את הנחיות משרד הבריאות ולא להגיע מחר למשכן הכנסת ובכך לסכן את עמיתיהם ואת עובדי הכנסת. בכנסת הבהירו כי למרות זאת, נבחנות כמה אפשרויות, שתכליתן יצירת מסלול יעודי להצבעה ללא סיכון הסביבה. כל אפשרות זו נדרשת אישור של משרד הבריאות.

גנץ: "הדמוקרטיה הישראלית לא תהיה בת ערובה"

מוקדם יותר הערב הצהיר יו"ר כחול לבן בני גנץ כי "כפי שהתחייבתי - מחר נפעיל את הכנסת למען אזרחי ישראל". לדבריו, "הדמוקרטיה הישראלית לא תהיה לעולם בת ערובה של פוליטיקה קטנה ולא תהיה נתונה לשום משא ומתן".

חבר מפלגתו, ח"כ אסף זמיר, אמר בתגובה להחלטה: "עצוב לראות שבעוד מיליוני אזרחים נצורים בביתם עם חשש אמיתי לבריאותם ופרנסתם, וכחול לבן עושה כלל העולה בידה על מנת להפעיל את מוסדות הכנסת, לסייע בפעולות הנדרשות על מנת להיאבק בקורונה ולקיים פיקוח פרלמנטרי חשוב על פעולות הממשלה, בליכוד עושים פוליטיקה קטנה, פחדנית ובכיינית. מביש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully