וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הביע תמיכה בהשבתת הכנסת, גנץ: "לא תהיה ממשלה אם היא לא תתפקד"

20.3.2020 / 16:05

רה"מ הסביר בישיבת הממשלה כי הוא חושש מכינוס המליאה בשל העובדה שחלק מהח"כים הם בקבוצת סיכון. גם השרים לוין ואמסלם תמכו בהטלת תקנות חירום. מנדלבליט הבהיר: אין בסמכות הממשלה לאשר השבתה פרלמנטרית. יו"ר כחול לבן: "במשטר דמוקרטי לא משביתים את בית המחוקקים"

צילום: לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע הלילה (שישי) תמיכה בהגבלת פעילות הכנסת עקב מגבלות הקורונה והביע חשש מכינוס הכנסת לאור העובדה שחלק מהח"כים הם מבוגרים בקבוצת סיכון. בישיבת הממשלה שהתקיימה הלילה, גם השרים יריב לוין ודודי אמסלם תמכו בהטלת תקנות חירום גם על הכנסת בדומה למגבלות שמוטלות על כל מקומות העבודה במשק. עם זאת, במהלך הישיבה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי אין בסמכות הממשלה בכל מקרה אפשרות להשבית את הכנסת גם לא בתקנות חירום, וכי הכנסת ריבונית לקבל החלטות על עצמה.

נושא נוסף שעלה בישיבה היה הטלת מגבלות על הפגנות וכינוסי מחאה וחלק מהשרים ביקשו להגביל בתקנות גם הפגנות למספר משתתפים מצומצם ביותר - פחות מעשרה. ואולם היועמ"ש וגורמי המקצוע הבהירו לשרים שהתקנות לא מגבילות את זכות ההפגנה. הגבלת פעילות הכנסת וההפגנות עלו לדיון בישיבה ועוררו ויכוח, אך לא אושרו בסופו של דבר כחלק מהתקנות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 16 במרץ 2020. עמוס בן גרשום/לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
חושש מכינוס הכנסת מאחר שח"כים נמצאים באוכלוסיית סיכון. נתניהו, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום/לע"מ

במהלך הישיבה השר אמסלם טען שאם חלות תקנות על כל המדינה אז הכנסת צריכה להיות חלק מאותן תקנות, אך רוב השרים חשבו שצריך להשאיר את ההחלטה לשיקול דעתה של הכנסת.

בהמשך התפתח דיון נוסף אם משרד הבריאות צריך להמליץ לכנסת על מגבלות בדומה למגבלות על מפעלים חיוניים. לדברי גורם שנכח בדיון, השרים העלו חשש מהנזק שעשוי להיגרם במידה ותהיה חשיפה לקורונה בכנסת, כי לא מדובר רק בפגיעה בממשל אלא גם בפקידות בכירה שמגיעה באופן קבוע לעדכן בכנסת.

השרה ציפי חוטובלי העלתה את האפשרות לקיים הצבעות מרחוק, והשר זאב אלקין אמר שזו סוגיה מורכבת מבחינת תקנון הכנסת וכי הצבעה מרחוק עשויה לעורר קשיים משפטיים.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
"לא תהיה ממשלה אם לא תהיה כנסת מתפקדת". גנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

ברקע דברים אלה, יו"ר כחול לבן בני גנץ הבהיר כי "לא תהיה ממשלה, אם לא תהיה כנסת מתפקדת כפי שהדמוקרטיה מתחייבת. במשטר דמוקרטי לא משביתים את בית המחוקקים ומונעים ממנו לבטא את רצון האזרחים ובחירתם. מי שחושב שיקדם אותנו לאזור המסוכן של שולי הדיקטטורה - טועה. ביום ראשון נגיע לבית המשפט העליון ונדאג שיו"ר הכנסת ונתניהו שחצו קווים אדומים השבוע - יביאו להצבעה באופן מיידי את הקמת ועדות הכנסת ומינוי יו"ר".

לדבריו, "כפי שצוותי החירום והצוותים הרפואיים מחרפים את נפשם, גם אנחנו, נבחרי הציבור, חייבים לייצג את האזרחים שבחרו בנו וזקוקים לנו במיוחד בשעה כזו. נמצא את הדרך לעשות זאת תוך עמידה בהנחיות הבריאות המתחייבות". גנץ התחייב כי "לא תהיה בישראל ממשלה שתפגע במוסדות הדמוקרטים, לא תקום פה ממשלה שמתעמרת במערכת המשפט או "מדלגת" על הליכי משפט - גם לא בעת חירום".

(עדכון ראשון: 15:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully