וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו קווים יבוטלו והאם יופסקו הרכבות? מדריך להגבלות התחבורה ציבורית

20.3.2020 / 11:03

לאחר שמשרד הבריאות פרסם הנחיות חדשות הקוראות להימנעות מיציאה למרחב הציבורי על רקע משבר הקורונה, הוחלט לבטל את התחבורה הציבורית בשעות הערב ובסופי השבוע. אילו אמצעי תחבורה כלולים בהנחיות? אילו שינויים צפויים בקווים? ומהם המקרים שיוחרגו מהתקנות? כל הפרטים

צילום: רויטרס, לשכת העיתונות הממשלתית,יותם רונן עריכה: אסף דרורי

על רקע ההנחיות החדשות שפרסם השבוע משרד הבריאות בשל המשך התפשטות הנגיף הקורונה, לפיהן אין לצאת מהבית למעט במצבים המחייבים ולהימנע מלהגיע לפארקים, חוף הים ומרחבים ציבוריים אחרים - בוצעו שינויים משמעותיים גם בתחבורה הציבורית בישראל.

השינוי העיקרי הוא ביטול התחבורה הציבורית בשעות הערב ובסופי השבוע. מדי ערב תופסק פעילותם של האוטובוסים והרכבות בשעה 20:00, והתחבורה הציבורית לא תפעל כלל בסופי השבוע - מיום חמישי בשעה 20:00 ועד שעות הבוקר המוקדמות ביום ראשון. בנוסף לכך, בוטלו קווים בינעירוניים של אגד, וכל קווי 900 של חברת נתיב אקספרס. החל מיום שני תצומצם תנועת הרכבות בכמחצית, בעקבות ירידה של 80% במספר הנוסעים.

"תחבורה ציבורית היא מקום מפגש של הרבה מאוד אנשים שעלולים להידבק ולהדביק, ולהגדיל מאוד את קצב ההתפשטות של נגיף הקורונה", הסביר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שאישר את ההנחיות. סמוטריץ' הודה כי הדבר מנוגד למהלכי המשרד בשנים האחרונות לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית, אך כעת נאלץ המשרד לפעול לצמצום השימוש בה. "תעשו הכול כדי לא להשתמש בתחבורה הציבורית, סעו ברכב הפרטי", קרא השר.

לרשימת המלאה של קווי האוטובוס שיבוטלו

נהג אוטובוס מתגונן עם מסכה מנגיף הקורונה בירושלים 16 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
נהג אוטובוס של אגד עוטה מסיכה/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

אילו אמצעי תחבורה ציבורית כלולים בהנחיות?

הפסקת התחבורה הציבורית בערבים ובסופי השבוע תכלול את כלל קווי האוטובוסים, הרכבות, וקווי הרכבת הקלה. בחיפה, גם המטרונית והכרמלית יעבדו על פי המתווה של משרד התחבורה.

כיצד תפעל התחבורה הציבורית בימי חול?

בימי חול התחבורה הציבורית תמשיך לפעול עד לשעה 20:00, כשהקווים יגיעו למקומות חיוניים ובהם מרכזי תעסוקה, מרכולים ומרכזי הקניות, קופות החולים ובתי החולים. גורמי המקצוע במשרד התחבורה בהנחיית משרד הבריאות החליטו להפסיק את התחבורה הציבורית למקומות שאינם חיוניים ובהם מוסדות חינוך.

האם צפוי שינוי בקווי האוטובוסים?

כן, אנשי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית בשיתוף מפעילי התחבורה הציבורית מעדכנים את מפות הקווים, ובוחנים את נחיצותו של כל קו תחבורה. בהתאם, יופסקו כל קווי התחבורה אל מקומות הבילוי, קווי הלילה, וקווי הסטודנטים והתלמידים אל מוסדות הלימוד. בכל העת נערכת בחינה של השימוש וצרכי הנוסעים.

ניקיו וחיטוי איזורים ברכבת ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה , מרץ 2020. שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל, אתר רשמי
חיטוי רכבת ישראל למניעת התפשטות הנגיף/אתר רשמי, שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל

איך יודעים איזה קו פועל ומתי?

כל המידע על השינויים בתחבורה הציבורית זמין לציבור במוקד הטלפוני *8787 באתר https://bus.gov.il/, באתר הרכבת: https://www.rail.co.il/ וכן ובאפליקציות הייעודיות. כולם מקבלים את המידע מאותה מערכת מחשב מרכזית של משרד התחבורה שמעודכנת כל העת.

מדוע הוחלט על השעה 20:00 להפסקת פעילות התחבורה הציבורית?

נקבעה השעה 20:00 כי זו השעה בה מרבית הציבור כבר חזר ממקום העבודה. מנתוני משרד התחבורה עלה כי משעה זו ואילך, באופן מובהק, מתחילות נסיעות הפנאי.

האם יש חריגים?

שר התחבורה סמוטריץ' עונה כי "לאט לאט ניתן מענה למקרים פרטניים. יש כאלה שצריכים להגיע לעבודה ביום שישי, יש כאלה שצריכים את יום שישי לקניות של מזון והיגיינה שלגיטימי שכולנו צריכים אותם. בתוך יום-יומיים אנחנו נהיה עם יכולות טכנולוגיות של נסיעות בהזמנה כמו ה'באבל' בתל אביב. עם שתי חברות טכנולוגיה אנו מפתחים את האמצעי הזה, ואז נוכל לדייק מאוד את הביקושים הלגיטימיים שבשבילם אנחנו רוצים לתת מענה".

אם לא ניתן לשלם יותר לנהג, איך קונים כרטיס נסיעה?

החל מהיום יופסק התשלום במזומן בכלל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל, במטרה לצמצם את המגע בין הנוסעים לנהגים. ציבור הנוסעים נדרש להיערך מראש באמצעות הצטיידות בכרטיס רב-קו. מי שאין ברשותו כרטיס, יוכל לקנות עד ליישום ההנחיה כרטיס רב-קו אנונימי אצל נהג האוטובוס ולהשתמש בו. את כרטיסי הרב-קו ניתן להטעין באינטרנט בעזרת קורא כרטיסים, בטלפון הנייד בטלפונים התומכים, ובאלפי נקודות הטענה ברחבי הארץ, ובהם בסניפי הדואר, ורשתות הפארם. את מיקומן של כלל נקודות ההטענה ומידע על נקודות השירות ניתן למצוא באתר המידע לנוסע בתחבורה הציבורית.

האם יבוצעו שינויים בתוך האוטובוסים?

מיום ראשון האחרון בוטלה ישיבת נוסעים בקרבת הנהג. על פי ההחלטה, שורת המושבים הראשונה בכל אוטובוס תישאר ריק על מנת ליצור חיץ בין הנוסעים לנהג במהלך הנסיעה. על מנת למנוע צפיפות באוטובוסים, לא מתאפשרת הסעת נוסעים בעמידה בקווים הבינעירוניים. בקווים העירוניים מבקש הנהג מהנוסעים לעמוד מהשורה השנייה על מנת לצמצם מגע קרוב לנהג. לטובת שמירה על ההיגיינה של הנהגים, מפעילי התחבורה מחלקים לנהגים תכשירי חיטוי והנהגים לפתוח את חלונות האוטובוס ככל הניתן על מנת לאוורר את האוטובוסים. נהג שאינו חש בטוב, נדרש לדווח על כך וייבדק בהתאם להנחיות משרד הבריאות לכלל הציבור, בטרם יישוב לנהוג.

אילו שינויים יבוצעו ברכבות?

החל מיום שני תנועת רכבת ישראל תצומצם בכמחצית, בעקבות ירידה של 80% במספר הנוסעים בשל התפשטות נגיף הקורונה. הרכבת תופעל במתכונת מצומצמת עד להודעה חדשה, כשבמרבית הקווים ייצאו אחת לשעה לכל כיוון. כלל התחנות יישארו פתוחות, מלבד ירושלים מלחה, דימונה וראשון לציון הראשונים, שנסגרו לשירות בשבוע שעבר בשל מחסור בפקחי רכבת הנמצאים בבידוד. כמו כן, לא מופעלות רכבות הלילה בין תחנות באר שבע מרכז ותל אביב ההגנה.

תחנת רכבת האוניברסיטה כמעט ריקה מאדם, בעקבות ההנחיות החדשות להתמודדות עם נגיף הקורונה. 15 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
"ירידה של 80% בביקוש לרכבת". תחנת ת"א האוניברסיטה, השבוע/אתר רשמי, ללא

האם יש שינויים גם בפעילות המוניות?

"נהגי המוניות עובדים כרגיל ושירות המוניות בהחלט יכול להיות טוב ומשלים לתחבורה ציבורית", אמר סמוטריץ'. "אנחנו מדללים באותם המקרים שצריך לדלל. משרד הבריאות נתן הנחייה להימנע מצפיפות יתר. לא הייתי ממליץ שיסעו חמישה אנשים במונית. אין שום בעיה לנסוע שניים בספסל האחורי, עוד אחד ליד הנהג. מומלץ לפתוח חלונות, ובוודאי שזה עדיף על נסיעה באוטובוס ובו עשרות נוסעים".

מה אומרים נהגי המוניות?

מוניות הספיישל פועלות כרגיל, אך הנהגים מדווחים על ירידה של 80% בכמות הנסיעות. "בוכים. בכל הארץ אין עבודה. מביאים הביתה בסוף היום 150-160 שקלים שלא מספיקים להחזיר את עלויות הרכב", מסרו נהגי המוניות. "הרבה מפחדים ולא לוקחים משדה התעופה. מכריחים נוסעים לשבת מאחור. מסתובבים עם מסיכה וחומר חיטוי. אנחנו ברמת סיכון גבוהה. אבל אנחנו לא מעניינים אף אחד".

מדוע נדרשים כל השינויים האלה?

שר התחבורה סמוטריץ' טען כי "מה שעומד לנגד עינינו זה בריאות אזרחי ישראל ושימור מקסימום רציפות תפקודית עבור המשק בהתאם לנסיבות. אנחנו עושים כל שביכולתנו למזער את הפגיעה באזרחים וביכולת להתנייד לעבודה בעזרת תחבורה ציבורית, אך מורידים למינימום את התחבורה הציבורית שנועדה לשימושים אחרים. אני מבין את הקושי, אך אנא - הימנעו מנסיעה בתחבורה ציבורית ושמרו על הנחיות משרד הבריאות".

האם לא נוכל לנסוע לבקר את המשפחה בסופי השבוע?

השר סמוטריץ ענה כי "לנסוע לבקר את בני המשפחה מסוכן גם לכם ובוודאי מסוכן להורים, אם מדובר בהורים מבוגרים. ייתכן כי אתם נושאים את הנגיף ולא חווים תסמינים, ותדביקו הורים שנמצאים בקבוצת סיכון כי הם בגילאים מבוגרים. אל תיסעו".

האם בחורי ישיבה לא יוכלו לחזור הביתה?

"התשובה פשוטה, הוא אמור בכלל להיות בבית", עונה השר סמוטריץ'. "ישיבות נסגרו בהוראה של רבנים. לומדים בבית, דרך המחשב או דרך הטלפון. פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה. אנחנו באירוע של פיקוח נפש לכל עם ישראל".

השורות הראשונות באוטובוסים של חברת "דן" נחסמו לישיבה לאור ההנחיות החדשות של משרד התחבורה במלחמה בנגיף הקורונה. 9 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
שורת המושבים הראשונה תישאר ריקה, כדי ליצור חיץ בין נוסעים לנהג/אתר רשמי, ללא

כיצד השפיעה המגיפה על התנועה בתחבורה הציבורית?

בימים האחרונים חלה ירידה משמעותית של עשרות אחוזים במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, וזאת בעקבות קריאת משרדי התחבורה והבריאות לצמצם נסיעות שאינן הכרחיות. בחינת נתוני הנוסעים מראה כי חלה ירידה של כ-50% במספר הנוסעים, אך לא בכל מקום. גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מעריכים כי מספר הנוסעים ימשיך לרדת בימים הקרובים.

מה השתנה מאתמול?

הסתבר שיש אוכלוסיות, למשל המגזר החרדי, שהמשיכו להשתמש בתחבורה הציבורית כאילו אין מדובר בתקופה מיוחדת ואין הנחיות מיוחדות. מנתונים שנאספו במשרד התחבורה עלה כי באלעד היה שלשום השימוש בתחבורה הציבורית כמו בכל יום רגיל, ובבית"ר עילית ובירושלים ירידה של 30% בלבד. חלק מהצעדים שננקטו באים בעקבות זאת. לעומת זאת, במודיעין עילית ובנתניה נרשמה ירידה של 60% בשימוש בתחבורה הציבורית כשברמלה-לוד נרשמה ירידה של 90%. "ראינו תמונות מאד לא טובות בכל מיני מגזרים בימים האחרונים", אמר השר סמוטריץ'. "אם לא נקפיד על ההנחיות אנחנו עלולים חלילה להגיע להתפרצות גדולה שתחייב אותנו לנקוט באמצעים דרקוניים כמו לדוגמא מה שראינו אתמול בפריז, שם הוטל עוצר שלום על העיר עם צבא שנכנס לעיר כדי לאכוף את העוצר הזה".

אילו צעדי מיגון ננקטים בתחבורה הציבורית?

ברשות הארצית לתחבורה ציבורית קראו למפעילים להמשיך ולהיערך לשינויים, ולהקפיד על ההנחיות לנהגים הכוללות הצטיידות בחומרי חיטוי אישיים ובהם אלכוג'ל. ציבור הנוסעים מתבקש להישמע להנחיות: לא לשבת בשורה הקרובה לנהג, לשמור עד כמה שניתן על מרווחים מנוסעים אחרים, ובעיקר, להשתמש בתחבורה הציבורית רק לנסיעות חיוניות. חלק מהחברות החלו לחטא את האוטובוסים מדי לילה, אך יש ספק גדול בדבר היעילות של המהלך. "אפשר לחטא אוטובוס בלילה וב-06:20 יעלה עליו חולה שיתעטש, ואז החיטוי לא יעיל", אמר גורם המכיר היטב את הנושא.

(עדכון ראשון: 22:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully