וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: מספר הבדיקות יגדל ל-3,000 ביום, נגביר את יכולת האיתור והמעקב אחרי נדבקים

17.3.2020 / 21:37

ראש הממשלה הזהיר כי "השיא עוד לפנינו" במערכה נגד התפשטות הנגיף וקרא לציבור לשמור על משמעת. לאחר אישור התקנות לשעת חירום, ייעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים לאיתור אנשים שבאו במגע עם חולים. מנכ"ל משרד הבריאות הזהיר: "נגיע למאות חולים ביום, יהיו אנשים שימותו"

עריכה: אסף דרורי

בהלת הקורונה - עדכונים אחרונים:

  • צעדים חדשים למלחמה בנגיף: יוגדל מספר הבדיקות ל-3,000 ביום
  • ייעשה שימוש באמצעים דיגיטליים לאיתור אנשים שהיו בקרבת חולים
  • נתניהו קרא לשמור על משמעת: "זה חיים ומוות, השיא עוד לפנינו"
  • מנכ"ל משרד הבריאות: "נגיע למאות חולים, יהיו אנשים שימותו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שלישי) על צעדים נוספים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, במסגרתם יוגדל מספר הבדיקות להידבקות בקורונה ל-3,000 ביום וייעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים לאיתור אנשים שבאו במגע עם חולים. בהצהרה לתקשורת שמסר יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, נתניהו התריע כי "אנחנו בתחילת המערכה" וכי "השיא עוד לפנינו".

"אנחנו ממשיכים במערכה שלנו", אמר נתניהו בפתח דבריו. "אנחנו רואים מה קרה במדינות אחרות שלא נקטו בצעדים הללו. אלפים בעולם כבר מתו. כראש ממשלה אני חייב להגיד לכם את האמת - לשמחתי עוד לא איבדנו אף אחד, אבל זה לא יימשך. זאת מגפה באמת קשה. זה לא משחק ילדים, זה לא חופש גדול, זה עניין של חיים ומוות".

הצעד הראשון שעליו הוכרז הערב כולל הגברת "יכולת האיתור והבידוד" של הנדבקים בנגיף. לאחר אישור התקנות לשעת חירום, המאפשרות לשב"כ לבצע מעקב דיגיטלי, אמר נתניהו כי "התחלנו להפעיל את הטכנולוגיה לאיתור האנשים שבאו במגע עם חולי קורונה. נודיע לאנשים האלה להיכנס לבידוד בתוך 14 ימים". לדבריו, אלה צפויים להיות "מספרים גדולים מאוד".

נתניהו הבהיר כי "הכניסה לבידוד היא לא המלצה, אלא חובה. נאכוף אותה ללא פשרות. זהו מהלך קריטי להאטת התפשטות המגפה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת על החמרת צעדי המלחמה בקורונה, 17 במרץ 2020. פול, צילום מסך
"אהבה היא ריחוק". נתניהו, הערב/צילום מסך, פול

צעד נוסף שעליו הודיע ראש הממשלה הוא הגדלת מספר הבדיקות, שנתניהו הגדיר כ"דרמטית". "הנחיתי להגדיל את היקף הביקות ל-3,000 ביום לפחות. ייתכן שנגיע גם ל-5,000", טען. "ביחס לאוכלוסיה זה מספר הבדיקות הגדול ביותר, אפילו יותר מדרום קוריאה". לטענתו, צעד זה יתבצע באמצעות ייבוא אמצעי בדיקה מהעולם, במקביל לפתיחת עמדות לבדיקת קורונה בשיטת "דרייב אין".

בנוסף לצעדים אלה, נתניהו הודיע על הגברת ההיערכות בבתי החולים לטיפול בחולים קשים, באמצעות רכישת אלף מכונות הנשמה נוספת. כמו כן, נתניהו הודיע כי הוא מבקש מהציבור "משמעת ואחריות". לדבריו, "כל מה שתיארתי והצעדים שאנחנו נוקטים בשבועות האחרונים, ששמים את ישראל בקדמת המדינות בעולם, לא יעזרו אם לא תהיה משמעת ואחריות מצדכם".

"יש רבים ביניכם שלא מבינים את גודל הסכנה", המשיך. "אני רואה את ההתקהלות בחופים. אנשים חושבים שזה חופש ומשחקים. אני רואה תורים צפופים. אני רואה את ההתקהלות של בני המשפחה, ואני לא מאמין".

משטרת השכונות מתוכננים לפעילות מבצעית כאשר הם ממוגנים מנגיף הקורונה 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
משטרת השכונות עם חליפות מגן/ראובן קסטרו

נתניהו התריע כי "יש בעיה של הפנמה" ואמר כי "אהבה זה ריחוק". הוא הסביר כי "אתם אוהבים את היקרים לכם מכל - שמרו על מרחק מהם. שמרו על מרחק מבני המשפחה כמיטב יכולתכם".

הדברים מגיעים לאחר שאתמול, הודיע נתניהו יחד עם שר האוצר משה כחלון כי המגזר הציבורי יועבר למתכונת חירום וכי מספר העובדים במגזר הפרטי המגיעים למקומות העבודה יצומצם ב-70%. הערב, אמר נתניהו: "אתמול הגדרנו מי צריך לצאת לעבודה ומי לא. מי שלא צריך - שלא ייצא מהבית. שיישאר בבית ככל שניתן. אני אומר זאת כהמלצה ובקשה, עדיין לא כהנחיה, וזה יכול להשתנות. אני מבקש לצמצם את היציאות לחיוניות בלבד".

"יש את האמרה 'ביתי הוא מבצרי', תאמצו בדיוק את זה. זה המבצר שלכם מפני הקורונה", הוסיף. "זהו משבר ענק. אני מבקש גם מכם לעשות הכול כדי שנעמוד בהצלחה באתגר הקורונה. אנחנו לא מתכוונים להרים ידיים ולוותר. ניאבק בכל האמצעים בנגיף עד שנמצא לו מזור".

"נגיע למאות חולים, אנשים ימותו"

מנכ"ל משרד הבריאות הצטרף לטענתו של נתניהו לפיה ההפנמה בציבור של הצורך לשמור על ההנחיות - אינה מספיקה. "אנחנו רגילים לחשוב שהדברים לא יקרו לנו. שזה יקרה במדינות אחרות, לאנשים אחרים, שזה יהיה אירוע קטן שיחלוף באביב או בקיץ. אבל זו לא המציאות שאנחנו נערכים אליה".

בעוד שמניין קורבנות הנגיף ממשיך לעלות ברחבי העולם, בר סימן טוב הזהיר כי "מה שקורה באיטליה, בספרד ובמדינות אחרות יכול לקרות גם פה. אנחנו יודעים מה שלא נעשה, נראה עלייה של חולים ועלייה בקצב החולים. אולי כבר מחר נראה מאה חולים חדשים ליום והמספרים האלה יעלו בימים הקרובים. נגיע גם למאות חולים ביום, יהיו אנשים שימותו מהמחלה, וזה יכול לקרות בימים הקרובים. הם יכולים להיות מאות".

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, "אנחנו רוצים להביא את המתים והחולים למספר נמוך ככל הניתן. אם נקפיד על החולים, נשטח את העקומה ונוכל להגיע לכל אחד מהם. עדיין יהיו אנשים שימותו ורבים עוד יותר שיחלו, אבל נדע להגיע לכולם".

הוא הדגיש כי "זה לא משחק. לא דאגנו לכם לחופשה בחסות הקורונה. תישארו בבית ותצמצמו מגע עם אנשים אחרים. התחזיות שלנו תלויות בהתנהגות שלכם. זה לא הזמן ללכת לפארק או לחוף הים, וגם לא לבקר את סבא וסבתא".

מנכ"ל משרד הביראות, משה בר סימן טוב במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 8 במרץ 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
"יהיו אנשים שימותו מהמחלה, זה יכול לקרות בימים הקרובים". בר סימן טוב/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, סיגל סדצקי, הסבירה כי הבידוד מהווה את המרכיב המרכזי בהתמודדות עם הנגיף. "אנחנו נמצאים באירוע קשה ומורכב. קיימת אי-ודאות גדולה מאוד, אבל בתוכה אנחנו מתמידים באסטרטגיה קבועה שאנחנו עולים בה בדרגות - עיקרה עצירת ועיכוב התפשטות הנגיף. המדיניות שלנו מורכבת מבידוד, בידוד ועוד בידוד".

לדבריה, "זה דורש הרבה הפנמה ושינוי הרגלים. זה טבעי שלוקח זמן לשינוי הזה. גם אנחנו, שכותבים את ההנחיות, מוצאים את עצמנו הרבה פעמים במצבים שאנחנו צריכים לעצור את עצמנו באופן מלאכותי".

היא התייחסה גם לדיון הציבורי בנושא הבדיקות במעבדות, על רקע ההחלטה על החלטת מספר הבדיקות שיתבצע להידבקות בנגיף. "הרבה אנשים מודאגים למה אנחנו לא עושים להם בדיקה. אנחנו עושים דיון כזה עם מיטב המוחות מדי יום. הבדיקות הן מאוד חשובות, אבל לא טיפול במצב. הפתרון הוא לא ביצוע בדיקות - אלא בידודים. הבדיקות הן כלי, ויש לו מגבלות. ערכן של הבדיקות לאנשים שהם א-סימפטומטיים הוא למעשה לא קיים. אפשר להיות שלילי ולמחרת חיובי לנגיף", פירטה סדצקי.

324 חולים בישראל

ההצהרה מגיעה אחרי שבמהלך היום הוחמרו המגבלות של משרד הבריאות. על פי ההנחיות החדשות, נאסר על יציאה מהבית למעט במצבים המחייבים זאת. הציבור התבקש שלא להגיע לפארקים, לחוף הים ולמרחבים ציבוריים אחרים. יציאת עובדים לעבודתם תתאפשר בהתאם להנחיות הממשלה. בנוסף לכך, תתאפשר יציאה לצורך קניית מצרכים חיוניים אם אין אפשרות לאספקה במשלוח או על ידי בן משפחה. אוכלוסיות בסיכון - הכוללות קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות קשות בכל גיל - נדרשות להקפיד ולהימנע ככל הניתן לצאת מהבית, למעט שירותים חיוניים.

במסגרת ההנחיות החדשות, החל ממחר תבוטל התחבורה הציבורית בכל ערב החל מ-20:00 ועד לפנות בוקר, וכן בשישי ובשבת. במשרד התחבורה מסרו כי הפסקת התחבורה הציבורית בערבים ובסופי השבוע תכלול את קווי האוטובוס, הרכבת והרכבת הקלה.

מניין החולים בישראל עלה היום ל-324 בני אדם, מתוכם ארבעה במצב קשה, 11 במצב בינוני ומצבם של השאר מוגדר קל. שישה מאושפזים שחלו בנגיף הקורונה שוחררו היום מבית החולים שיבא, לאחר שבדיקותיהם חזרו תקינות.

(עדכון ראשון: 20:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully