וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה באירופה: גרמניה סוגרת גבולות, רחפנים אוכפים את הסגר בספרד

אחרי יממה של שיא במספר מקרי המוות בשלוש מדינות, ביבשת מחריפים את המאבק בנגיף. איטליה קורסת, אוסטריה אוסרת על יותר מחמישה אנשים להתקהל, וצרפת מזהירה: "המצב מתדרדר במהירות". ההתפשטות העולמית נמשכת: יותר חולים מחוץ לסין

צילום: רויטרס SKY NEWS, עריכה: עמית שמחה

שורת מדינות באירופה מחריפות את הצעדים שלהן נגד התפרצות נגיף הקורונה, אחרי שהיבשת הפכה למוקד המגיפה העולמית. גרמניה תציב היום (שני) מגבלות כניסה בגבולותיה עם צרפת, שוויץ, אוסטריה, דנמרק ולוקסמבורג, בעוד שפורטוגל סוגרת את הגבול עם ספרד, אחרי שזו הטילה עוצר דומה לזה של איטליה.

אתמול רשמו שלושת המוקדים המרכזיים ביבשת - איטליה, ספרד וצרפת - שיא במספר מקרי המוות מהווירוס ביום אחד.

באיטליה היו 368 מקרי מוות, ובסך הכול 1,809. ארץ המגף היא המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר באירופה מהנגיף, ושנייה רק לסין, שם התגלה לראשונה הווירוס בדצמבר. 24,747 איש נדבקו מהנגיף במדינה, שמערכת הבריאות שלה על סף קריסה. בין הקורבנות האחרונים של המגיפה נמצא האדריכל המפורסם ויטוריו גרגוטי, שעזר לתכנן את האצטדיון האולימפי בברצלונה ומת בגיל 92.

ראש הממשלה ג'וזפה קונטה אמר היום כי הנזק מהנגיף יהיה "משמעותי ונרחב", וכי יהיה צורך בתכנית שיקום. "אחרי הקורונה, שום דבר לא יהיה כמו בעבר. נצטרך לשבת ולכתוב מחדש את חוקי המסחר והשוק החופשי", אמר קונטה.

מחסומים בגרמניה לבדיקת נהגים מחשש להתפשטות הקורונה, 16 במרץ 2020. רויטרס
הפיקוח מתדהק. בדיקות בגבולות גרמניה, היום/רויטרס

גרמניה ניסתה להימנע מסגירת הגבולות שלה עד כה, כדי לשמור על הסכם שנגן המאפשר תנועה חופשית בין מדינות אירופה. עם זאת, התנועה תוגבל עתה לצורכי העברת סחורות ונסיעת עובדים. כלי התקשורת בגרמניה דיווחו כי המטרה היא הן למנוע את התפשטות הנגיף והן את הנסיעות מעבר לגבול לצורך רכישת אספקה.

רק הגבולות עם הולנד ועם בלגיה טרם נסגרו, אחרי שפולין, צ'כיה ודנמרק כבר סגרו את הגבול עם גרמניה. בתי הספר במדינה נסגרו, בעוד שברלין סגרה את כל המועדונים, ברים ומרכזי הכושר. כל ההתקהלויות הגדולות נאסרו.

בדיקות לאיתור חולים בקורונה, פולין, 16 במרץ 2020;. רויטרס
בדיקות לאיתור חולים בקורונה, פולין. היום/רויטרס

צרפת דיווחה על 29 מקרי מוות, ועל 120 מקרים בסך הכול. גם בבריטניה נרשם שיא יומי, עם 14 מקרי מוות חדשים, ובסך הכול 35. רוב בתי הקפה, המסעדות, בתי הקולנוע והחנויות סגורים, והיום הזהירו הרשויות כי "המצב מתדרדר במהירות".

ראש שירותי הרפואה בצרפת, ג'רום סלומון, אמר כי ההתפרצות "מדאיגה מאוד" והוסיף כי "ההתדרדרות מהירה מאוד". לדבריו, "מספר המקרים מכפיל את עצמו בכל שלושה ימים. אני רוצה שהאזרחים שלנו יבינו שיש אנשים שחולים, שיש מי שבטיפול נמרץ ושמספריהם מגיעים למאות".

הממשלה ספגה ביקורת על שקיימה אתמול את הבחירות המקומיות, שראו את שיעור ההצבעה הנמוך ביותר אי-פעם. נשיא צרפת עמנואל מקרון ישוחח עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל על סגירת הגבולות ויישא נאום לאומה בשעות הערב.

אדם עם מסיכה חולף על פני ציור קיר, רומא, איטליה, 16 במרץ 2020. AP
אדם עם מסיכה חולף על פני ציור קיר ברומא, איטליה. היום/AP

ספרד רשמה 97 מקרים נוספים, ובסך הכול 288. הממשלה אסרה על אנשים לצאת מבתיהם, פרט לרכישת אספקה חיונית או תרופות, או ללכת לעבודה. המשטרה נעזרת ברחפנים כדי לאכוף את התקנות החדשות והצבא התפרס ברחובות. בשלב הבא, עשויה ספרד לסגור את הגבולות שלה וצפויה להאריך את מצב החירום בן השבועיים.

אישה עוטה מסיכה בתחנת רכבת תחתית, ברצלונה, ספרד, 16 במרץ 2020. AP
אישה עוטה מסיכה בתחנת רכבת תחתית, ברצלונה, ספרד. היום/AP

בצ'כיה, הממשלה מפעילה סגר נרחב: תושבים יורשו לצאת מבתיהם לעבודה או לרכישת מזון או תרופות או לבקר ביקורים דחופים בני משפחה. פרט לכך, התנועה תהיה מוגבלת במיוחד, לפחות עד 24 במרץ.

אוסטריה אסרה על התקהלויות של יותר מחמישה בני אדם החל מהיום, ואילו באירלנד סוגרים את הפאבים עד ל-29 במרץ. בשוויץ דווח על עלייה חדה במספר הנדבקים, מ-800 ל-2,200 ביממה אחת בלבד, ומספר מקרי המוות הוא 14.

פולין משעה את כל הטיסות הפנימיות החל מהיום, בהמשך לצעדים דומים שנקטה להגבלת הטיסות הבינלאומית ותנועת הרכבות.

במדינות רבות ביבשת, שלפי ארגון הבריאות העולמי נטלה את "ההובלה" מסין בתור מוקד המגיפה, בתי הספר סגורים. נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, קראה למדינות החברות להגביר את שיתוף הפעולה במאבק ולהקצות משאבים לכך.

היא אמרה שהגוש יאיץ את הייצור של מכונות הנשמה, ערכות בדיקה ומסיכות, שיחולקו ברחבי האיחוד, במקום שכל מדינה תייצר את האספקה עבור עצמה. יצוא המוצרים האלו למדינות שאינן חלק מהגוש יהיה תחת פיקוח הדוק.

היא הביעה חשש שהגבולות הסגורים יובילו לכך שאלפי נהגי משאיות יהיו תקועים בגבולות. "אם לא נפעל עכשיו, לחנויות יהיה קשה להצטייד במוצרים מסוימים", אמרה נשיאת הנציבות, שהפצירה "בהמשך פעילות השוק הפנימי המשותף".

רחפנים בשמי מדריד

נוסף על כך, ארצות הברית אסרה על הגעתם של אזרחים מ-28 מדינות מאירופה, אחרי שבריטניה ואירלנד צורפו לרשימה המקורית, מה שיצר כאוס בנמלי התעופה. זאת אחרי 62 מקרי מוות ו-3,244 חולים בארצות הברית, שבה הוכרז אתמול הורדת הריבית לכמעט אפס כדי להגן על הכלכלה.

עד היום, יותר מ-162 אלף חולים תועדו ברחבי העולם, כשחצי מהם בסין, עם 81 אלף מקרים. יותר מ-6,065 בני אדם מתו, 3,085 מהם בסין.

במקביל, מנהיגי שבע המדינות המתועשות (G7) אמורים לקיים היום שיחת ועידה בווידאו כדי לדון בתגובה משותפת במגיפה, כשבנקים מרכזיים ברחבי העולם הורידו ריביות ונקטו צעדים אחרים על מנת לבלום את המפולת הכלכלית. עם זאת, בבורסות באסיה ובאירופה נמשכו ירידות השערים. האיחוד האירופי צופה שהכלכלה תיכנס למיתון, עם צמיחה שלילית של 2-2.5%.

(עדכון ראשון: 9:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully