וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הרגעה ופעילות גופנית: הסיוע הנפשי למבודדי הקורונה ולצוות הרפואי

13.3.2020 / 13:43

משרד הבריאות פרסם הנחיות לסיוע בהתמודדות הנפשית של הצוותים המטפלים בחולי הנגיף ולמבודדים. בין ההמלצות לצוות, חיזוק מוטיבציה והדגשת ההצלחות וכן "בניית שגרת עבודה שתשרה ביטחון". למבודדים הומלץ לשמור על קשר עם המשפחה, להתרחק מהחדשות ולנהל סדר יום תקין

עריכה: אסף דרורי

משרד הבריאות פרסם הנחיות להתמודדות נפשית של הצוותים המטפלים בחולי הקורונה. במסמך שהגיע היום (שישי) לידי וואלה! NEWS, נכתבו הנחיות לראשי הצוותים, חבריהם ואף לשוהים בבידוד ביתי. לפי ההנחיות, על ראשי הצוותים לסייע בהתמודדות של המטפלים לפני, תוך כדי ואחרי המשמרות, שכן "אנשי הצוות המטפל חשופים למצבים רבים בהם הם חווים תגובות רגשיות, קוגניטיביות, התנהגותיות ופיזיולוגיות המקשות על התפקוד היומיומי וגורמות לקשיים ומתח", כפי שנכתב.

זוהי למעשה ההתייחסות הרשמית הראשונה של המשרד להתנהלות נפשית של הצוותים המטפלים בחולי הקורונה ולמבודדים בביתם מחשש שנדבקו בנגיף. זאת, מתוך הבנה כי מדובר בשטח שאינו מוכר גם עבור הרופאים המקצועיים ביותר, וכל שכן עבור אזרחים שנאלצים לעצור את שגרת חייהם ולשהות בביתם במשך שבועיים ללא מגע עם משפחתם, חבריהם ועבודתם.

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון, פתח תקווה 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"חיזוק האמון והביטחון בכישורים". מחלקת חולי הקורונה בבית החולים בלינסון, פ"ת/ראובן קסטרו

על פי המסמך, שנכתב בידי האגף לבריאות הנפש ובשיתוף הקואליציה הישראלית לטראומה, "גורם משמעותי ביותר שגורם לחץ רב הינו החשש מהידבקות של איש הצוות ומעגלי סביבתו הקרובים כמו קרובי משפחה, מעגל חברים, עמיתים לעבודה וללימודים". עוד נכתב כי "גם המשפחה והמעגל החברתי הקרוב עלולים להוסיף ללחץ, בשל הדאגה לשלום יקיריהם - אשר עלולים להיחשף לנגיף הקורונה. לצורך התמודדות עם הלחץ והמתח הרבים יש להתמקד בשתי נקודות זמן: לפני הכניסה למשמרת - הכנה נפשית לשעות עבודה בסביבת החולים והמבודדים ואחריה - סיום המשמרת ועיבוד החוויה, על מנת להמשיך בחיי השגרה המתוחים גם הם בקרב הציבור".

עוד בוואלה!

התפשטות הקורונה: פורסמו מסלולי החולים האחרונים; שיפור במצב נהג התיירים

לכתבה המלאה
טיפול בחולה קורונה בבית החולים פוריה. מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה, אתר רשמי
טיפול בחולה קורונה בבית החולים פוריה/אתר רשמי, מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה

לפני המשמרת, על פי ההנחיות, כל איש צוות חייב לקבל מידע מסודר לצורך שמירה על רציפות קוגניטיבית. "בטרם העלייה למשמרת, יקבל הצוות תדריך מסודר הכולל מידע אודות תמונת המצב הנוכחית, הנחיות מעודכנות ודגשים בנושא ההתגוננות", נמסר. "במסגרת התדריך ובמהלך המשמרת כולה מומלץ לחזק את משמעות התפקיד ותרומת העבודה לציבור ולמשפחה, כדי לחזק את מוטיבציה. יש להתייחס לעומס הרב, לקשיים של עבודה עם מיגון, להדגיש הצלחות ולא להתעלם גם מהפערים".

עוד נכתב כי יש למקד את הצוות בקיים במקום בחסר: "חשוב להדגיש לצוות את הפעילות הרבה שנעשית בארץ ובעולם ואת הפעילות הרבה שבה לוקח הצוות עצמו במסגרת רחבה זו - לשמר את הנרטיב כי המאמץ הוא רחב ומשמעותי, כי יש מה לעשות למרות שאיננו יודעים הכל ועלינו כרגע להתמודד עם הקשיים עם כל הכלים העומדים לרשותנו כמו תרופות ניסיוניות, חיסון בפיתוח, הסגר ובידוד".

הבורסה לנירות ערך, תל אביב 12 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"אל תדמיינו את התרחיש הגרוע ביותר". הבורסה לניירות ערך בתל אביב/ראובן קסטרו

על ראשי הצוותים לחזק את תחושת המסוגלות של אנשי הצוות שלהם על ידי "סיוע לזהות בעצמם כוחות התמודדות ומקורות תמיכה חיצוניים, לחיזוק האמון והביטחון בכישורים וביכולת להתמודד עם קשיים". זאת, לצד "בניית שגרת עבודה המאפשרת לצוות להרגיש כי הוא במקום הבטוח ביותר - התמגנות בכניסה לתפקיד, שמירה על פרוטוקול לקיחת בדיקות, לבוש, חיטוי וניקיון ועוד. זאת, תוך כדי שמירה על איזון מול הצרכים האישיים של חבר הצוות - הפסקות מתוזמנות, אוכל ושתייה, תקשורת עם המשפחה והחברים הקרובים, תקשורת עם חברי הצוות האחרים ועוד".

ישנה חשיבות קריטית לתהליך גם בתום המשמרת. "תנו מקום ולגיטימציה לביטוי רגשי", נכתב במסמך. "חשוב לקיים שיחת אוורור בסיום המשמרת: מפגש בן שלושה שלבים בתוך שעות מאירוע, אשר מטרותיו הערכת המצב הנפשי של המשתתף, מיון והפחתת הסימפטומים במידה ויש".

בדיקות חום גוף בכניסה לעיריית ראשון ציון, 12 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"אל תסתירו או תדחיקו את רגשותיכם". בדיקות חום גוף בכניסה לעיריית ראשון לציון/ראובן קסטרו

שלב השיחה הראשון הוא "שיתוף בעובדות ואיך אתה קשור אליהן", השלב השני הוא נירמול - "זוהי תגובה נורמלית לאירוע קשה ולא שגרתי", והשלב השלישי הוא התייחסות להמשך. בשלב זה, על פי המסמך, מומלץ להיעזר בגורם מומחה. "אילו סימפטומים צפויים בהמשך, האם יש לצפות להתפתחות ו/או הקלה, קבלה עצמית, סבלנות וסובלנות, ולבסוף גם מתן מידע (מי יכול לעזור? המלצות והנחיות)".

לאחר מכן, יש לעודד את הצוותים לצבור כוחות לקראת המשמרות הבאות על ידי פעולות דוגמת פעילות ספורטיבית, מוזיקה, תפילה, מדיטציה, ושיתוף רגשי. "ודאו כי אנשי הצוות מדברים בפתיחות עם בני משפחותיהם על הסיכונים הכרוכים בעבודה בסביבת נגיף הקורונה", הובהר. "ציינו בפניהם כי אתם נוקטים במיטב אמצעי הבטיחות ומקבלים את המיגון הטוב ביותר בנמצא - ובקשו מהם לשתף את בני משפחתם במשימה החשובה שלפניכם".

נוסעים מתגוננים עם מסכה מנגיף הקורונה בשדה התעופה בן גוריון 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מומלץ לחזק את משמעות התפקיד ותרומת העבודה. נוסעים ים מסיכה בנתב"ג/ראובן קסטרו

בסיכומו של המסמך נכתב כי יש לשים לב לתגובות המעידות על מתח וחרדה, או תגובות שאינן מוכרות בקרב העובדים בזמן המשמרת - וגם כשהם בביתם. "במידה וסימפטומים מוכרים ממשיכים ואינם נחלשים או חדשים מופיעים - יש לערב אנשי מקצוע. למרות החשיבות והרצון של חלק מהצוות לדבר על הנושא - אין לחייב את כולם. אם מישהו אינו מעוניין לדבר, גם זו דרך מתאימה להתמודדות", צוין.

הנחיות למבודד הבית

במסמך נוסף שהפיץ האגף לבריאות הנפש, ניתנה התייחסות לשוהים בבידוד ביתי מחשש שנדבקו מקורונה. לפי ההמלצות, יש לקיים נוהג קבוע של ביצוע שיחות טלפון, סקייפ או וואטסאפ כמה פעמים ביום עם קרובי משפחה וחברים או שותפים לעבודה. בנוסף, הומלץ להתלבש מדי בוקר כנעשה מדי יום רגיל שאינו במסגרת הבידוד, ולהכין טבלת סדר יום.

צוין גם כי יש להקפיד לבצע עבודה ולימודים ככל הניתן באמצעות תקשורת מרחוק, לבצע פעילות גופנית לפחות חצי שעה ביום ולהקפיד על פעילויות דוגמת קריאה ומשחקים. זאת, לצד קיום ההנחיות הרפואיות הנדרשות.

"אל תדמיינו את התרחיש הגרוע ביותר", הובהר במסמך. "אל תנסו לישון כל היום, כי זה עלול להשפיע לרעה על איכות השינה. אל תקדישו יותר מדי זמן לקריאת מאמרים או חדשות על וירוס הקורונה, שכן יותר מדי מידע עלול לייצר עוד דאגות וחששות. אל תסתירו או תדחיקו את רגשותיכם, והיו מוכנים להביע את מחשבותיכם ורגשותיכם בפני האנשים שמסביבכם. זכור כי המצב הוא זמני. רוב האנשים אינם מפתחים כלל תסמיני מחלה או עוברים את המחלה בצורה קלה. במידה והנך זקוק לתמיכה רגשית אנא התקשר למוקד הטלפוני של קופת החולים שלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully