וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול תפילות המוניות וקהל מועט בחתונות: מאבק הרבנים בקורונה

12.3.2020 / 14:51

רבנים בכירים פרסמו הנחיות לשומרי מסורת להתגוננות מהנגיף, בהם הרב הראשי לישראל שקרא לבטל תפילות עם יותר ממאה מתכנסים ולהימנע ממצוות ביקור החולים. רב בכיר נוסף קרא לקשישים תשושים להתפלל ביחידות - ולא בבתי הכנסת. "האדם מחויב לשמור על עצמו שלא יזיק את זולתו"

עריכה: אסף דרורי

לאחר הנחיית משרד הבריאות להגביל התכנסויות למאה איש - רבנים בכירים, פוסקי הלכה ואנשי חינוך פרסמו היום (חמישי) הנחיות לשומרי הלכה ומסורת כיצד עליהם להתגונן מפני הקורונה מבלי לפגוע באורח חייהם. לפי הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אין לקיים מנייני תפילה בבית כנסת עם יותר ממאה מתפללים. המלצת הרב היא להתחלק לכמה שיותר מניינים במקרה שבו קיימת צפיפות רבה בבית הכנסת, גם אם אין בו מאה איש.

עוד קבע הרב כי בתי הכנסת ובתי המדרש חייבים להיות מאווררים ועל הגבאים להקפיד ולשמור על היגיינה מרבית בכל מרחב בתי הכנסת, כולל אמצעי חיטוי ראויים. הרב לאו פסק כי אדם שנמצא בבידוד או מי שהו בסיכון גבוה, יתפלל בביתו וישתדל לכוון את זמן תפילתו לשעה שהציבור מתפלל.

לפי מסמך ההנחיות שעליו חתום הרב לאו, "שגרת החיים חייבת להמשך ואין לבטל מניין או שיעורי תורה וכן "בישיבות ממשיכים ללמוד תורה". הרב גם התייחס לטבילת נשים במקווה, ולדבריו, "יש לקיים אורח חיים ושגרה בנושא טהרת הבית ואין מקום לחשוש". עם זאת, הרב ציין כי "אישה שעל פי ההנחיות אמורה להיות בבידוד תפעל כפי המתחייב ממצבה".

מתפללי חסידות בעלז בבית הכנסת בישיבה בירושלים, 20 באוקטובר 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
הרב הראשי לישראל הורה שלא לקיים תפילה עם יותר ממאה מתפללים. חסידות בעלז/פלאש 90, יונתן זינדל

אחת הסוגיות הבוערות בעקבות נגיף הקורונה היא האם לערוך חתונה כמתוכנן או לדחות למועד אחר, ולפי הרב לאו, "אין לדחות חופה בשל המצב הנוכחי. עדיף לערוך אותה עם קהל מועט". הרב אוסר על ביקור חולים או ביקור בבתי מבוגרים "מחשש העברת המחלה" וקובע כי ההנחיות הללו "מחייבות גם על פי ההלכה".

לדבריו, "האדם מחויב לשמור על עצמו שלא יזיק את זולתו אף יותר מלשמור עצמו שלא יוזק. וירוס הקורונה יכול לעבור גם מאדם בריא לגמרי לאדם אחר ולסכן את זולתו. הדבר מחייב הקפדה מוחלטת על הוראות שנתנו גם אם הן קשות ומכבידות".

עוד בוואלה!

מניין חולי הקורונה בישראל עלה למאה, אחד הנדבקים - רופא בשיבא

לכתבה המלאה

הרב רצון ערוסי, חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה הראשי של קריית אונו, הוסיף בשיעור שמסר כי על קשישים תשושים לא לבוא להתפלל בבית הכנסת, אלא "מוטב שיתפללו ביחידות בימים הללו". הרב ערוסי אסר על גברים ללכת לטבול במקוואות בתקופה זו, וציין כי "הטבילה שלהם היא רשות, ובמקום כזה אסור".

אחד הנושאים הבולטים שעולים בצל ההתמודדות עם הנגיף הוא טהרה ויחסים אינטימיים. מי שנרתם לסייע לנשים בנושא הן יועצות ההלכה מטעם מדרשת נשמת. הן מעניקות מענה לשאלות הלכתיות רבות במיוחד לנשים שנמצאות בבידוד ונתקלות בקשיים במוקד טלפוני מיוחד וכן ריכזו שאלות והנחיות להתמודדות הלכתית בנושא הקורונה באינטרנט במספר שפות.

תפילות מצומצמות וביטול קבלת קהל

נגיף הקורונה משפיע לא מעט על החסידויות הגדולות במגזר החרדי. מרבית האדמו"רים הורו לבטל את הטישים ואת התפילות בשבת הקרובה, היות שבהם משתתפים אלפים מהחסידים. בחלק מהחסידויות, יערכו תפילות במניינים מצומצמים בבתים פרטיים.

בנוסף לכך, בחלק מאולמות האירועים בבני ברק, בהם נערך מידי יום עשרות חתונות ואירועים, החליטו על רעיון יצירתי, שלפיו, מספר האורחים בכל חתונה תוגבל לכמות של 50 נשים ו-50 גברים אך לבצע תחלופה של האורחים בכל 20 דקות כך שכל המוזמנים יוכלו להשתתף באירוע. בהנחיה מיוחדת שפרסמו בעלי האולמות, כתבו כי התחלופה תיעשה באמצעות סדרנים ואם "יהיו אנשים יותר מכמות המותרת באולם, הדבר מסכם את המשך קיום האירוע".

יעקב (יענקי) קנייבסקי. אוליבייה פיטוסי, אתר רשמי
מחוץ לביתו נתלתה מודעה לפיה לא תיערך קבלת קהל. הרב קנייבסקי/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי

גם קבלת קהל אצל הרבנים הבכירים הופסקה לעת עתה, ולמשל, מחוץ לביתו של הרב חיים קנייבסקי, מהרבנים הבכירים בזרם הליטאי, נתלתה מודעה לפיה לא תיערך תפילה או קבלת קהל בביתו של הרב. לביתו של הרב קנייבסקי מגיעים מידי יום מאות אנשים להתייעצות וברכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully