וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ההסתדרות על משבר הקורונה: "על סף יום כיפור של הכלכלה הישראלית"

10.3.2020 / 15:26

בר דוד הזהיר כי "המשק לא יכול להחזיק יותר מ-48 שעות", בעקבות המגבלות שהוטלו בניסיון לבלום את התפשטות הנגיף. ראשי המגזר העסקי: "צריך ממשלת חירום לאומית". הם קראו להעמיד קרן בסך 30 מיליארד שקלים לטובת התעשייה והזהירו: צפויה התייקרות במחירי הדגים והפירות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שאול אדם

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הזהיר היום (שלישי) כי ישראל נמצאת ב"שעה האחרונה לפני קריסה מוחלטת של ענפים במשק". זאת, בעקבות משבר הקורונה והפגיעה הכלכלית שנגרמה מחובת הבידוד לעשרות אלפי ישראלים. במסיבת עיתונאים עם ראשי המגזר העסקי, פתח בר דוד ואמר כי "המשק הישראלי זקוק בעת הזאת למנהיגות. אם ראש הממשלה לא ימנה גורם אחד שיתכלל את האירוע, נמשיך לצלול".

המשתתפים במסיבת העיתונאים קראו להעמיד קרן בסך של כ-30 מיליארד שקלים עבור המגזר העסקי. בר דוד אמר כי סגירת הטיסות מכניסות ענפים שלמים "למגננה ולדימום", וטען כי "המשק לא יכול להחזיק יותר מ-48 שעות". לדבריו, "בנינו ביחד כלכלה לתפארת. לא נוכל להרשות לעצמנו שבגלל התנהלות לא נכונה המשק יקרוס פה. אנחנו על סף יום הכיפורים של הכלכלה הישראלית".

בר דוד הוסיף כי יש לנהוג באחריות. "יש עליי לחץ כבד לעשות מהלכים כדי להלחיץ את ממשלת ישראל. זה לא הזמן", אמר. "ראש הממשלה מבין את המצוקה. המסרים שהעברתי לו ברורים. אני מחכה שראש הממשלה יתחיל לנהל את האירוע ולהזרים כספים לענפים הקורסים".

על המהלכים האחרונים, בהם הקמת קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בארבעה מיליארד שקלים, יו"ר ההסתדרות הוסיף כי מה שדרוש הוא "לא קרן הלוואות ולא לשלוח אותם לחפש את הכסף. בשעת משבר צריך לראות את המדינה". הוא אמר כי צריך "לראות איך עובדים מהבית, איך מייצרים פתרונות למשק ובראש ובראשונה יש להציל את אל על ולעזור לענף התיירות, כדי שאחרי המשבר נחזור לכלכלה הטובה והבריאה של מדינת ישראל".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, 10 במרץ 2020. אגף הדוברות בהסתדרות, אתר רשמי
"לא נוכל להרשות לעצמנו שבגלל התנהלות לא נכונה המשק יקרוס פה". בר דוד/אתר רשמי, אגף הדוברות בהסתדרות

"האסימונים עכשיו נופלים אצל ראשי המדינה. אין לנו זמן", הוסיף. "אל תיתנו לגורמים אחרים לנהל את האירוע הזה ותתחילו להזרים כספים למשק".

לצד הקריאות להזרמת כספים לתעשייה, עלתה במסיבת עיתונאים דרישה להקמת "ממשלת חירום לאומית" בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ. נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, אמר כי הוא "קורא לראש הממשלה ולבני גנץ להפסיק עם הגנון הילדותי הזה. צריך 'סופר-טאנקר' כלכלי. מה שעשו בבריאות צריך לעשות באוצר. יש פה ענפים שלמים שהולכים לקרוס. אם הממשלה לא תתעשת - המשבר הזה יחריף".

סרוגו פירט כי בענף הבנייה קיים מחסור בציוד, בחומרי גלם ובעובדים. לדבריו, "האיום האמיתי הוא הסגר ביהודה ושומרון. בלי 60 אלף העובדים הפלסטינים - הענף מושבת".

עוד בוואלה!

מניין חולי הקורונה בארץ עלה ל-58, תיירים מגרמניה נדבקו בנגיף

לכתבה המלאה

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, הזהיר כי צפויה התייקרות במחירי הדגים והפירות לקראת חג הפסח. "בתקופה הקרובה נראה מחסור. ענף הדגה בישראל התרסק וכמעט איננו. מקווה שיהיה לנו גפילטע פיש בפסח והוא יהיה במחיר גבוה", אמר אמיתי, שהוסיף: "המון פירות נמצאים לקראת ייצוא, אך תעבורת הסחר הימי מתעכבת בצורה דרמטית. אם היינו מקבלים הזמנה תוך ימים - עכשיו זה חודש". עם זאת הוא הבהיר כי "אנשים לא צריכים לרוץ לסופר ולאגור מזון".

טיפול בחולה קורונה בבית החולים פוריה. מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה, אתר רשמי
טיפול בחולי הקורונה בבית החולים פוריה/אתר רשמי, מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה

אמיתי, שייצג את המגזר העסקי במסיבת העיתונאים, אמר כי "בשום תכנית אף אחד לא נערך לאירוע בסדר גודל כזה". לדבריו, המגזר העסקי "לא יכול לעמוד במשמעויות הכלכליות" של המשבר. "מי שנמצא בחזית האירוע הוא המגזר העסקי. עד היום, בסבבי הלחימה התבקשנו להיות עורף חזק. עמדנו לצד המדינה. הפעם אנחנו רוצים שהמדינה תראה באירוע הזה ככזה שצריך לטפל בו במגזר בעסקי, או שהכלכלה תתרסק".

לדבריו, הממשלה מודיעה על חובת בידוד לאנשים שקיים חשש שנדבקו בנגיף, אך "אף אחד לא נתן פתרון לכל האנשים שנכנסים לבידוד. מי משלם להם את השכר? ומי לעצמאים?".

"קורא לעצמאים להגיע ולחסום את השבעת הכנסת"

נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים להב, רועי כהן, אמר כי "מדינת ישראל היא מדינה אחת לשני עמים - אחת לשכירים שיושבים בבתים והשכר מובטח להם ואחת לעצמאים שנלחמים על האוכל של הילדים שלהם. קיבלתם החלטות אמיצות, אז תקבלו עוד החלטות אמיצות. אני קורא לעצמאים להגיע ולחסום את השבעת הכנסת".

לדבריו, "יש פה ציבור שקורס אל תוך עצמו - מפיקים, מורי דרך, סוכני נסיעות. יש פה אנשים שלא יודעים איך להביא פרנסה לילדים שלהם. מספיק כן רשימה משותפת לא רשימה משותפת, כן האוזר לא האוזר. הם מנותקים מהעם". הוא הצטרף לקריאות להקמת ממשלת אחדות ואמר כי "מספיק עם ההפקרות. תקימו ממשלה, תנהלו את המדינה. ציבור העצמאים לא יכול יותר. ציבור של חצי מיליון איש לא יכול יותר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, משה כחלון ויעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
"בינתיים כל ההצעות שנשמעות הן פלסטר לקורונה". נתניהו עם ליצמן וכחלון/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

מסיבת העיתונאים נערכה על רקע ההחלטה להטיל חובת בידוד על כלל המגיעים מחו"ל. נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק, אמר כי "אנחנו נמצאים בסרט אימה שחווים המלונות. מאתמול אנחנו באירוע שונה לחלוטין מכיוון סגרו את התיירות לישראל ואת האפשרות לארח פה תיירים. בדקנו מה קורה לתפוסות בארץ והמצב קטסטרופלי".

חייק פירט כי שישה מלונות בנצרת נסגרו, וכי במלונות בערים כמו תל אביב, ירושלים ונתניהו נרשמו 25% תפוסה בלבד. "הנפילה היא נפילה חופשית ומטורפת. אנחנו רואים מצב שבו נצטרך להיפרד מ-30 אלף עובדים. בינתיים כל ההצעות שנשמעות הן פלסטר לקורונה. אנחנו לא מתיימרים להבין בבריאות הציבור, אנחנו מבינים בכלכלה וזה לא חייב לבוא אחד על חשבון השני".

(עדכון ראשון: 15:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully