וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחובות איטליה נטושים בשל הקורונה: "עתיד המדינה בידיים שלנו"

10.3.2020 / 20:20

הסגר חסר התקדים על 60 מיליון אזרחי המדינה רוקן את הערים הגדולות, בעוד מספר הקורבנות זינק בתוך יממה ב-168. האתרים המרכזיים ברומא סגורים או ריקים, ותיירים התבקשו לשוב למלונות שלהם. "עלינו לוותר על משהו עבור הטוב הכללי"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

איטליה חווה היום (שלישי) סגר חסר תקדים, שהותיר את רחובות הבירה רומא וערים גדולות אחרות נטושים. זאת בעקבות החלטת הממשלה להרחיב את המגבלות והאיסורים מצפון המדינה לכל שטחה בניסיון להאט את ההתפרצות החמורה ביותר של נגיף הקורונה באירופה.

"העתיד של איטליה נמצא בידיים שלנו", כתב ראש הממשלה ג'וזפה קונטה, שהכריז אתמול בשעות הערב המאוחרות על הרחבת הסגר מצפון המדינה לחלק אחרים. התנועה הוגבלה ונאסר על הציבור להתקהל. "הבה נעשה כולנו את חלקנו, ונוותר על משהו עבור הטוב הכללי", הוסיף ראש הממשלה, שקרא לאזרחים לקבל אחריות אישית.

הצעדים ננקטו אחרי שהנתונים הראו שהתפרצות הקורונה נמשכת, עם 10,149 מקרי הידבקות ו-631 קורבנות - עלייה של 168 בתוך יממה. רובם מרוכזים במחוזות העשירים של לומברדיה, אמיליו רומניה וונטו שבצפון איטליה.

רחוב ריק במילאנו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה , מרץ 2020. רויטרס
מדינה בשיתוק. מרכז מילאנו נטוש, היום/רויטרס

ברומא, מכוניות נסעו בחופשיות תחת שמיים תכולים במרכז העיר הסואן והפקוק בדרך כלל. נוסעים הצליחו למצוא כיסאות פנויים ברכבת התחתית, שלרוב עמוסים בשעות השיא של היום. האתרים המרכזיים בעיר, כמו מזרקת טרווי, הפנתאון, המדרגות הספרדיות וכיכר פטר הקדוש בוותיקן היו סגורים או ריקים, והמשטרה אמרה לתיירים לשוב למלונות שלהם.

במשך שלושת השבועות הקרובים לפחות, על האזרחים להישאר בבתיהם ככל שניתן, פרט לעבודה, מקרים רפואיים או מקרי חירום. כל מי שיוצא לדרכים זקוק למסמך המכריז על הסיבות לכך, ובתי הספר והאוניברסיטאות יישארו סגורים.

אירועים פתוחים כמו תחרויות ספורט, הושעו, בעוד שברים ומסעדות יצטרכו להיסגר מ-18:00. לחנויות מותר להישאר פתוחות כל עוד לקוחות שומרים על מרחק מינימלי של מטר אחד בין השני. "איטליה כולה סגורה עכשיו", נכתב בכותרת הראשית של העיתון קוריירה דלה סרה, היומון הנפוץ ביותר במדינה.

עוד בוואלה!

זעקת הרופאים באיטליה: "בוחרים מי יחיה או מי ימות מנגיף הקורונה"

לכתבה המלאה
בהלת הקורונה: רחובות ריקים ברומא. 10 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"דואגים שהמרכולים יתרוקנו מתוך פחד". רחובות ריקים ברומא, היום/רויטרס, רויטרס

על רקע הצעדים הדרסטיים של איטליה, אוסטריה השכנה אמרה שהיא תמנע כניסה של מי שיגיע מאיטליה, בעוד שחברת התעופה "בריטיש איירווייז" ביטלה את כל הטיסות לאיטליה. גם ספרד ומלטה הודיעו על הפסקת התנועה האווירית לאיטליה וממנה.

בנוסף לכך, סלובניה סגרה את גבולותיה עם איטליה, כשמשרד הבריאות הסלובני אף אסר על קיום כל האירועים הציבוריים המיועדים עבור יותר מ-500 איש במדינה. עד כה אושרו בסלובניה 12 מקרי הידבקות בנגיף, כשמרבית הנדבקים ביקרו באיטליה השכנה לפני שנבדקו.

האמצעים שהפעילה איטליה הם מהנוקשים ביותר שהוטלו על מדינה מערבית כלשהי מאז מלחמת העולם השנייה, וכבר עלו ספקות לגבי היכולת לאכוף אותן במדינה שבה חיים 60 מיליון איש. זמן קצר לאחר ההכרזה עליהם, מיהרו תושבים ברומא לסופרמרקטים בשעות הלילה המאוחרות כדי להצטייד במזון ובמוצרי יסוד. הממשלה הצהירה בתגובה כי היא תבטיח את האספקה הסדירה ודחקה באזרחים שלא לנהור לחנויות בפאניקה.

שווקים מרקונים מלקוחות בעקבות נגיף הוקורנה ברומא, איטליה 10 במרץ 2020. AP
צעדים דרסטיים באיטליה. שוק ריק ברומא, היום/AP
איטליה תחת הקורונה. AFP
כוחות הביטחון שומרים על ההגבלות באיטליה/AFP

"יש גם דאגה שהמרכולים יתרוקנו מתוך פחד. אם אנשים ימשיכו לקנות יתר על המידה לא יישארו מים", אמר ג'אני, מפקד בניין מקומי, שכמו איטלקים רבים שותים מים בבקבוק. "צריך להגביל את המכירה עם הצגת תעודת זהות, קנייה אחת לכל למשפחה", אמר ג'יאני, שסירב למסור את שם משפחתו.

במילאנו, הבירה הכלכלית של איטליה שכבר הייתה תחת מגבלות מחמירה, המצב דומה. חנויות ובתי עסק רבים נותרו פתוחים, אך הרחובות היו ריקים מהרגיל.

ארגון הבריאות העולמי שיבח את התגובה "האגרסיבית" של איטליה למשבר, מאז שהמקרים הראשונים בשטחה התגלו בסמוך למילאנו לפני כמעט שלושה שבועות. בארגון אמרו כי התגובה תוכל לסייע להכיל את התפשטות המחלה מהמוקד שלה בצפון איטליה. ואולם, העלות הכלכלית של הצעדים הללו היא אדירה, כשענפים שונים בכלכלה, החל מהתעשייה ועד התיירות, דיווחו על צניחה בהזמנות שהשפעתה תורגש במשך חודשים ארוכים.

נזקים אדירים לכלכלה

אתמול צנחה הבורסה במילאנו ביותר מ-11% ואיגרות החוב הממשלתיות עלו, כך שהתחדש החשש שהכלכלה, שכבר נמצאת על סף מיתון ונאנקת תחת עול החוב השני בגודלו בגוש האירו, עלולה להיכנס למשבר. הבורסה התאוששה מעט היום, ומדד המניות המרכזי עלה ב-3% עם פתיחת המסחר.

קונטה כבר הבטיח "טיפול הלם מאסיבי" שיעזור להתמודד עם הנזק הכלכלי המידי של המשבר, והיום אמר שר התעשייה סטפנו פאטאנולי כי הממשלה תאשר צעדים בעלות של עשרה מיליארד אירו.

בנוסף להגברת הלחץ על האיחוד האירופי כדי שיקל על איטליה בתנאי ההלוואות המחמירים שלו, השר הוסיף שהממשלה מקדמת הקפאה זמנית של תשלומי החשבונות, המסים והמשכנתאות כדי להקל על הלחץ על חברות קטנות ומשקי בית.

(עדכון ראשון: 14:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully