וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעקת הרופאים באיטליה: "בוחרים מי יחיה או מי ימות מנגיף הקורונה"

10.3.2020 / 10:02

בתי החולים קורסים תחת הלחץ, והרופאים נאלצים להכריע את מי לשלוח למיטות המועטות בטיפול נמרץ על פי סיכוייו לשרוד, כמו בימי מלחמה. "אנחנו רק בהתחלה", מזהיר רופא בכיר

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הרופאים באיטליה חוגגים ניצחון קטן בקרב שלהם נגד נגיף הקורונה, אחרי ש"החולה מספר 1" יצא מטיפול נמרץ שאליו נכנס ב-21 בפברואר. עם זאת, בשאר מוקדי ההתפרצות בצפון איטליה, ההתפשטות של הווירוס היא כה גדולה עד שהרופאים עושים השוואות למיון הפצועים שנעשה בימי מלחמה, שבו הם מחליטים מי יחיה, מי ימות ומי יקבל גישה למספר המוגבל של המיטות ביחידות לטיפול נמרץ.

"אלו ההחלטות שהעמיתים שלנו מקבלים", אמר ד"ר גידו גיסטטו, ראש איגוד הרופאים בפידמונט. "זה הופך לדרמטי אם במקום לעשות זאת תחת הנסיבות הרגילות, הם עושים זאת רק כי המיטות כל כך מעטות עד שלמישהו אין גישה לטיפול רפואי".

האגודה להרדמות ולטיפול נמרץ פרסמה 15 המלצות אתיות בבואם של הרופאים לשקול מתי לפנות חולים לטיפול נמרץ במהלך ההתפרצות והמחסור במיטות. זה כולל את גיל החולה ואת הסיכוי שהוא ישרוד, ולא לפי העיקרון שלפיו הראשון שמגיע לטיפול, הוא הראשון שזוכה לו.

בית החולים בעיר קרמונה, איטליה, 29 בפברואר 2020. AP
שיעור התמותה הגבוה בעולם. רופאים בבית חולים בקרמונה/AP

הממשל במחוז לומברדיה מתקשה להגדיל את מספר היחידות לטיפול נמרץ, והוא הפך חדרי ניתוחים והחלמה למחלקות מבודדות כדי לטפל ב-440 חולי הקורונה שנמצאים במצב אנוש. הוא הצליח לאסוף 150 מיטות נוספות בשבועיים האחרונים, והוא ממתין ל-150 מיטות נוספות בשבוע הקרוב.

עם זאת, זה עשוי שלא להספיק.

"לרוע המזל, אנחנו רק בהתחלה", אמר ד"ר מסימו גאלי, ראש המחלקה למחלות מידבקות בבית החולים סאקו במילאנו. הוא ציין כי מספר הנדברים בלומברדיה בשבוע שעבר דומים לאלו שתועדו בווהאן בסוף חודש ינואר. הוא ציין שווהאן, מרכז ההתפרצות של הווירוס שהדביק כ-80 אלף איש ברחבי סין, היא מטרופולין צפוף שבו חיים 11 מיליון איש. לומברדיה פחות דחוסה, אבל המספרים מראים שיש "אפשרות ממשית להפצה", הזהיר הרופא הבכיר.

ביום שני נקטה הממשלה צעדים רחבים חדשים להגבלת התנועה ברחבי איטליה ולמנוע התקהלויות, מתוך הבנה שהמגבלות המצומצמות לא בולמות את ההתפשטות. כך, לדוגמה, המחוז המקיף את עיר הבירה רומא - לאציו - ראה זינוק במספר החולים, מ-87 ל-102 ביום, סימן לכך שהנגיף התפשט הרחק מהריכוזים בצפון המדינה.

נתון מדאיג נוסף הוא שיעור התמותה הגבוה באיטליה: 463 מתים ו9,172 נדבקים, שיעור התמותה הארצי הוא 5% ובלומברדיה הוא 6%, גבוה בהרבה מההערכות של 3%-4% במקומות אחרים.

עוד בוואלה!

60 מיליון איש בהסגר בשל הקורונה: איטליה מרחיבה את המגבלות לכל המדינה

לכתבה המלאה
בית החולים בעיר קרמונה, איטליה, 29 בפברואר 2020. AP
"נגיף שכוח אל". בית החולים בקרמונה/AP

ד"ר ג'ובאני רצה, ראש המחלקה למחלות זיהומיות במכונים לבריאות לאומית, ייחס את שיעור התמותה הגבוה לעובדה שבאיטליה האוכלוסייה המבוגרת ביותר בעולם אחרי יפן. הגיל החציוני של הקורבנות הוא 80.

עם זאת, גם צעירים נדבקים. חלקם היו בטיפול נמרץ, כולל אותו חולה ראשון, שלא היה בסין. מטיה, עובד חברת "יוניליוור" בן 38, התפרסם באיטליה כחולה מספר 1.

בבית החולים סן מטאו בפביה נשמעה אנחת רווחה לאחר שהוא החל לנשום בכוחות עצמו עם מעט עזרה של חמצן. הוא הועבר יצא מטיפול נמרץ לטיפול שוחח עם הרופאים. "למחלה זו יש חיים ארוכים", אמר ד"ר פרנצ'סקו מוג'ולי לערוץ הממשלתי RAI. "אנו מקווים עכשיו שהעובדה שהוא צעיר והיה במצב טוב תעזור לו לשוב לשגרה".

הוא פונה לראשונה לבית החולים בקודונו ב 18 בפברואר והתלונן על תסמינים דמויי שפעת. הוא נשלח לביתו, אך חזר למחרת לאחר שמצבו החמיר באופן דרמטי. הוא נבדק בחשד שחלה לקורונה רק לאחר שנודע לרופאים כי בתחילת פברואר הוא נפגש עם אדם שביקר בסין.

עם זאת, הוא הדביק את אשתו וכמה רופאים, אחיות וחולים בבית החולים בקודונו, ויצר את מה שנחשב בתחילה למוקד ההדבקה העיקרי באיטליה. ואולם, אחרי שהתברר שאותו אדם שביקר בסין לא היה חולה בנגיף, מומחים מאמינים כעת כי הנגיף התפשט באופן נרחב ושקט בצפון איטליה לפחות מאז החצי השני של ינואר.

מערכת הבריאות הציבורית קורסת

המגיפה חשפה את השפעת הקיצוצים הדרסטיים במערכת הבריאות הציבורית באיטליה במהלך השנים האחרונות, והממשלה נקראה לאשר גיוס אלפי רופאים ואחיות נוספים. בלומברדיה, סטודנטים לסיעוד הורשו לסיים את לימודיהם חודש לפני המתוכנן, כך שניתן יהיה להעסיקם מידית.

במהלך סוף השבוע, אחות ששמה דוריס ביה פרסמה בפייסבוק כי לאחר שיצאה לחופשה במשך כמה שנים כדי להיות אם במשרה מלאה, היא חוזרת לעבוד בבית החולים אוליו פו בקרמונה, שנפגעה קשה מהווירוס.

"החל ממחר אני אהיה לצד אלה שנלחמים ללא לאות בנגיף שכוח האל", כתבה. "אני עושה את זה כי אני לא יכול להתעלם מההקרבה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully