וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד מכה למאמצי השלום: אפגניסטן השביעה שני נשיאים יריבים

9.3.2020 / 15:07

ארה"ב ניסתה לעכב את הטקסים המקבילים, אך הנשיא המכהן גאני ויריבו עבדוללה עבדוללה הכריזו על עצמם כמנהיגים. זאת בנוסף לעיכוב במו"מ עם טליבאן, בשל סירוב הממשלה לשחרר אלפי אסירים. בזמן הטקס של גאני, שוגרו רקטות לעבר ארמון הנשיאות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא אפגניסטן אשרף גאני ויריבו עבדוללה עבדוללה הושבעו היום (שני) בתור נשיאי המדינה בשני טקסים נפרדים, שהופרעו בשל מתקפה נוספת בבירה קאבול. המחלוקת ביניהם מותירה את המשא ומתן עם טליבאן בכאוס ומהווה דילמה עבור ארצות הברית, שבוחנת כיצד לקדם את הסכם השלום שחתמה עם הארגון בסוף החודש שעבר.

גאני, שהוכרז כמנצח בבחירות שנערכו בספטמבר, ועבדוללה, הטוען להונאה בבחירות נגדו, מסרבים ליישב את המחלוקות ביניהם. שני הטקסים נערכו במקביל, אחד בארמון הנשיאות, והשני בארמון ספדר הסמוך. אל שני הטקסים הגיעו תומכיהם של המנהיגים.

בסימן לתמיכה בינלאומית בגאני, בטקס שלו, ששודר בטלוויזיה הממלכתית, נכחו השליח האמריקני לשיחות עם טליבאן, זלמאי חלילזאד, מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, גנרל אוסטין מילר, וכמה נציגים זרים, בהם הנציג האמריקני הבכיר במדינה ושליחו האישי של מזכ"ל האו"ם לאפגניסטן, טדמיצ'י יאמומוטו.

בזמן שגאני סיים את נאומו, שוגרו רקטות בסמוך לארמון הנשיאותי. חלק מהמשתתפים נתקפו פחד, בעוד שגאני הפציר בהם להישאר במקום. לא ברור מי אחראי למתקפה.

תיעוד: טקס השבעתו של נשיא אפגניסטן הנבחר, אשרף גאני, נקטע 
בגלל הרעשה כבדה של נפילות טילים בסמוך לארמון בקאבול. רויטרס
קרא למשתתפים להישאר במקום. הנשיא גאני בזמן הטקס, היום/רויטרס

בטקס ההשבעה של עבדוללה, ששודר בערוץ טולו הפרטי, בין הנוכחים היו מפקדי "ג'יהאד", שחברו לקואליציה האמריקנית להפיל את משטר טליבאן ב-2001. הם השתתפו במלחמת האזרחים האכזרית במדינה בשנות ה-90, מה שהעלה את החשש שהמחלוקות בין המנהיגים האפגנים עלולות להצית מעשי אלימות.

אחרי החתימה על ההסכם בין ארצות הברית לטליבאן, שבו אפגנים רבים רואים את הסיכוי הטוב ביותר לשים קץ למלחמות הבלתי-פוסקות במדינה, השלב הקריטי הבא היה תחילת משא ומתן בין הפלגים האפגניים. עם זאת, הממשלה מסרבת לדרישת הסף של טליבאן לשחרור 5,000 אסירים, כפי שסוכם בהסכם עם ארצות הברית ללא התייעצות עמה, והמחלוקת בין גאני לעבדוללה, ששימש סגנו, משמעותה שהממשלה תתקשה להציג חזית אחידה.

עוד בוואלה!

אחרי ההסכם של ארה"ב וטליבאן: 27 נהרגו בפיגוע של דאעש באפגניסטן

לכתבה המלאה

השיחות, שבהן אמורות לדון הצדדים בסוגיות קשות לפיצוח כמו זכויות נשים, חופש ביטוי וגורלם של אלפי חמושים משני הצדדים בשורות המלחמה הנמשכת זה 18 שנה, היו אמורות להיפתח מחר, באוסלו.

שני המנהיגים היריבים נתמכים על ידי אנשי צבא, שלהם יש השפעה על תפקיד הנשיא. הטקסים המקבילים נערכו חרף מאמצים של הרגע האחרון מצדו של חלילזאד, שדילג בין המחנות היריבים בשעות המוקדמות של הבוקר.

בשיר סלנגי, בכיר בצוות של עבדוללה, אמר לערוץ טולו כי השליח האמריקני ביקש משני הצדדים לדחות את הטקסים שלהם בשלושה ימים על מנת למצוא פתרון. עבדוללה, לדבריו, אמר שהוא מוכן, אולם הבהיר שהוא יקיים את הטקס שלו אם גאני יסרב לדחות אותו.

עבדוללה עבדוללה בטקס השבעתו הפרטי כנשיא אפגניסטן בקאבול, 9 במרץ 2020. רויטרס
טוען לזיופים בבחירות. יריבו של הנשיא, עבדוללה עבדוללה, בטקס שלו, היום/רויטרס

דובר טליבאן, זביהוללה מוג'האד, אמר אתמול כי הארגון עדיין מחויב להסכם, אבל הוסיף כי שני הטקסים המקבילים "אינם טובים עבור האומה האפגנית". טליבאן דורש את שחרור האסירים כתנאי סף לפתיחת השיחות, אולם גאני הבהיר כי הוא מתנגד לכך על אף ששר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו קרא לכל הצדדים לחדול מ- ולשחרר את אסיריהם, שחלקם כבר ריצו את עונשיהם. פומפאו, שהשתתף בטקס החתימה על הסכם השלום, דחק בשני הצדדים להמשיך בשיחות על עתיד המדינה.

הוא הבהיר בשיחה עם סוכנות הידיעות אי-פי כי גם אם שחרור האסירים יתעכב, "אנחנו מחויבים להסכם" עם ארצות הברית. במסגרתו, ארצות הברית עשויה להשלים את נסיגתה מהמדינה אחרי יותר מ-18 שנה בתוך תקופה של 14 חודשים. ארצות הברית פלשה למדינה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, שאותם תכנן ארגון אל-קאעדה, שקיבל חסות ממשטר טליבאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully