וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלות תרשיחא כמשל: כשישראל ביתנו ובל"ד הדיחו את השליט המיתולוגי

9.3.2020 / 19:10

הבחירות האחרונות בעיר, המשקפות כמעט במדויק את האוכלוסייה הארצית, הובילו למהפך דרמטי בסיומו ראש העיר תלה את המפתחות. ברקע הניסיונות להקמת ממשלת מיעוט של כחול לבן בתמיכת המשותפת, יש מי שסבור שאת המודל העירוני אפשר ליישם גם בכנסת: "לחצו ידיים ועשו מהפך"

עריכה: טל רזניק

בנובמבר 2018 נפל דבר. מהפך! אחרי 42 שנות שלטון רצופות, השליט המיתולוגי, האיש ששם את המקום על המפה ושאי אפשר היה לדמיין את המקום בלעדיו, נאלץ לשים את המפתחות וללכת הביתה. על החתום: קואליציה מוזרה ונדירה של ישראל ביתנו, בל"ד וחד"ש. לא, זו לא מעשיית ילדים, אלא מה שקרה בבחירות המוניציפליות האחרונות בעיר הצפונית של מעלות תרשיחא, כשראש העיר האלמותי, שלמה בוחבוט, הפסיד בסיבוב השני לטובת ארקדי פומרנץ, איש ישראל ביתנו. מי שתמך בפומרנץ היו אנשי "הרשימה המאוחדת", סיעה משותפת של בל"ד וחד"ש שייצגה את הערבים בעיר המעורבת.

מעלות תרשיחא, עיר קטנה עם 21 אלף תושבים, משקפת כמעט במדויק את חלוקת האוכלוסייה הכלל ארצית - 21% מתושביה הם ערבים, והשותפות בין ישראל ביתנו לערבים הביאה שם את המהפך הכי דרמטי בבחירות המוניציפליות האחרונות. יש בעיר מי שסבור שזה מודל שאפשר ליישם גם עתה, ברקע הניסיונות להקמת ממשלת מיעוט של כחול לבן בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. "שב עם איימן עודה אצלנו במעלות תרשיחא ותכריזו מה שהיה היה, אילי פאת מאת (מה שעבר מת, בערבית - ט"ש). לחצו ידיים וגשו להקים עם גנץ ופרץ ממשלת מהפך יהודית ערבית ליברלית", כתב נעם בן יעקב, תושב העיר ובנו של ראש המועצה שקדם לבוחבוט, אלי בן יעקב, בפוסט בפייסבוק בסוף השבוע.

זהו מודל מעלות: העיר מנוהלת בידיה פומרנץ, אחד מאנשיו הוותיקים של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כשחמד נעים, נציג "הרשימה המאוחדת", משמש כסגנו. שיתוף הפעולה הפוליטי בין פומרנץ לחברי המועצה הערביים התחיל עוד ב-2013 במועצה, ובמרוצת השנים הלך והתהדק. אחרי שהסיבוב הראשון בבחירות לראשות העיר הסתיים ללא הכרעה, נחלה טנוס, שעמד בראש רשימה מאוחדת של חד"ש ובל"ד, הודיע על תמיכה פומבית בפומרנץ, על אף שהוא איש ישראל ביתנו ואילו בוחבוט נחשב למי שמזוהה עם מפלגת העבודה. ביחד, הם הצליחו להדיח את ראש העיר הוותיק ביותר בישראל, שכיהן בתפקיד ראש הרשות עוד מימיה הראשונים כמועצה מקומית ואף שימש כיו"ר השלטון המקומי.

ראש עיריית מעלות-תרשיחא ארקדי פומרנץ. מתוך פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
שיתוף הפעולה הפוליטי עם חברי המועצה הערביים הלך והתהדק עם השנים. פומרנץ/מערכת וואלה! NEWS, מתוך פייסבוק

אז האם אפשר לגזור מהמהפך המקומי לארצי, כשנתניהו בתפקיד בוחבוט המיתולוגי? ראש העיר פומרנץ זהיר במילותיו. "כמו כל ראש רשות אני מזוהה עם מפלגה כזו או אחרת אבל בתוך העיר כל אחד מראשי הרשויות עובד אך ורק לטובת התושבים. אצלנו זו עיר עם, יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, עולים, ותיקים. אנחנו פסיפס של מדינת ישראל בעיר אחת ואני לא עושה הבדל בין שום תושב ותושב", הוא אמר לוואלה! NEWS. "על פני מפת הבחירות המוניציפליות כולם שווים כי מה שחשוב זה פיתוח וקידום העיר, אבל בכנסת השיקולים הפוליטיים הם אחרים".

ראש עיריית מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט בישיבת ראשי רשויות בנוגע למאבק ראשי הרשויות בקיצוץ הטבות המס. נהריה.  אוקטובר 2015. אדריאן הרבשטיין
ראש העיר הוותיק בישראל סיים את תפקידו. בוחבוט/אדריאן הרבשטיין

טנוס, נציג בל"ד ב"רשימה המאוחדת", ספקן גם הוא אם ממעלות תרשיחא תצא הבשורה. לדבריו, ערביי העיר סבלו מהמדיניות של בוחבוט ו"לא הייתה לנו ברירה אלא לתמוך בראש עיר אחר". הוא משבח את קשרי העבודה ושיתוף הפעולה עם פומרנץ, שהוא "ראש עיר בלי הגזענות של המפלגה שלו. אנחנו שומעים כל יום הצהרות מליברמן או החבר'ה שלו נגד המגזר הערבי. אבל אנחנו בפוליטיקה המקומית, ולא הארצית, והוא מתמקד בצרכים של היישוב והתושבים".

בהתייחס לפלונטר הפוליטי ולאפשרות של שיתוף פעולה בין הרשימה המשותפת לישראל ביתנו, טנוס אמר כי "המצב של המגזר הערבי פה במדינה מאוד קשה, אני לא יודע אם התנאים שמציבים הרשימה המשותפת מסייעים לנושאים כמו שטחי שיפוט של יישובים, הריסת בתים, ההזנחה הכלכלית. אלה דברים חשובים שהמשותפת צריכה להעלות ולדאוג לאוכלוסייה הערבית במדינה. זה נכון שיש את כל המזרח התיכון והפלסטינים, אבל הם צריכים להתמקד בנושאים שחשובים לאוכלוסייה. למען האוכלוסייה, אני לא רואה שום בעיה בשיתוף פעולה עם ליברמן ועם אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully