וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברלנד בהקלטה לחסידיו מהכלא: "אני בבית הבראה, הייתי חייב מנוחה"

6.3.2020 / 7:53

מנהיג קהילת "שובו בנים" שהואשם בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק, שלח מסר מוקלט, שבו אמר "הרב התמוטט, לא ליפול לדיכאון כשהרב לא נמצא". הרב ברלנד הואשם בכך שניצל לכאורה את מצבם של חולים תמורת מאות אלפי שקלים. האזינו להקלטה

קרדיט: "קו המידע שובו בנים"

לראשונה מאז נעצר, הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת שובו בנים, שלח אמש (חמישי) מסר למאמיניו מתוך הכלא, וטען: "אני בבית הבראה. הייתי חייב מנוחה". הרב נמצא במעצר מזה למעלה מחודש, ולאחרונה הוגש נגדו כתב אישום על פרשת "עושק שחור" בה נאשם בין היתר בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק.

בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS הרב ברלנד מבקש מחסידיו "להמשיך ללמוד, לא ליפול לדיכאון כשהרב לא נמצא", כשכוונתו לכך שהוא שוהה במעצר. הרב ברלנד בהקלטה ממשיך לדבר על עצמו וטען כי מחוץ לכלא היה לו יום עמוס במיוחד. לדבריו, "הרב התמוטט, פשוט התמוטט. הוא יצא באחת בצהריים ובא באחת בלילה. הוא היה צריך את המנוחה הזאת. הרב פה בבית הבראה, במנוחה". בהמשך ההקלטה ברלנד סיפר לתלמידים חידוש תורני על פרשת שבוע, וציין באחד בהקשרים כי "נמצאים בגן עדן ממש, גן עדן כפשוטו, כולל בלי יוצא מהכלל".

הארכת מעצר לאליעזר ברלנד, השלום, ירושלים 13 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
הואשם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. ברלנד/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

כתב האישום שהוגש בתחילת השבוע נגד הרב ברלנד מתאר שורה של מקרים קשים שבהם ניצל לכאורה את מצבם של חולים ונזקקים ונתן להם הבטחות שווא. המעשים המיוחסים לו בוצעו מ-2014 ועד לחודש שעבר, אז נעצר.

בין היתר מתואר כי בתחילת 2017, פנו הורים לילד עם שיתוק מוחין שמתנייד בהליכון לעוזרו של הרב ברלנד נתן סולומון על "פדיון נפש" עבור ריפויו. בהנחייתו הם העבירו 5,000 שקלים. לאחר שלא חל שיפור, פנו שוב והתבקשו לשלם 5,000 שקלים נוספים וזאת "על יסוד מצג שווא שיצר הנאשם כי בכוחו להביא לריפויו, זאת בעוד הנאשם אינו יודע שרפואתו כאמור אכן תתרחש וכשהוא מבין שאין בכוחו לגרום לכך ותוך ניצול מצוקתם". זאת כשהרב ברלנד הבטיח לאב שהילד יעמוד על רגליו וילך, ועל בסיס זה דרש מהם 10,000 שקלים נוספים. כשהאב ניסה לברר מדוע בנו לא החל ללכת, התבקש להעביר כספים נוספים.

דיון בעניינו של אליעזר ברלנד, המחוזי, ירושלים 5 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, אתר רשמי
ברלנד בדיון בעניינו אמש בביהמ"ש המחוזי ירושלים/אתר רשמי, אולבייה פיטוסי/פלאש90

במקרה אחר מתואר כי בת לחולת סרטן סופנית פנתה לרב ברלנד ב-2014. הוא דרש ממנה 20 אלף שקלים, ואמר בי באם ישולם לו הסכום, בבית החולים יעשו צילום ויראו שהיא בריאה. לאחר שחלה החמרה במצב, ברלנד ביקש כספים נוספים תוך הבטחה כי תחיה עד גיל 120, כמה ימים אחרי כן, היא הלכה לעולמה. במקרה נוסף של חולת סרטן, העבירו האישה ובעלה כ-680 אלף שקלים לברלנד. הוא אמר לחולה שלא רצתה פיזיותרפיה, כי אינה צריכה לקבל טיפול, והיא הפסיקה את הטיפולים. ברלנד מצדו הבטיח כי היא תחלים ותעבור את גיל 100. בהמשך העבירו לו בני המשפחה כספים נוספים כשהוא מציג מצג שווא שיוכל לגרום לה להחלים. בספטמבר האחרון היא הלכה לעולמה.

גם במקרה של מוות מוחי, הבטיח הרב ברלנד ריפוי לפי כתב האישום. בין היתר, באוגוסט 2018, דרש מאב של קטינה שטבעה לשלם 20 אלף שקלים לפדיון, אמר כי תתאושש. האב שילם לו וברלנד חזר על כך שהילדה תתעורר. ימים אחדים אחרי כן, היא נפטרה. בנוסף למחלות, כתב האישום מתאר גם במקרים בהם רימה הרב ברלנד בני משפחה של אסירים והבטיח את שחרורם תמורת כספים.

הפגנת תומכי ברלנד מחוץ לדיון בעניינו בבית המשפט המחוזי בירושלים 5 במרץ 2020. ניב אהרונסון
הפגנת חסידיו של ברלנד מחוץ לדיון בעניינו בבית המשפט המחוזי בירושלים, אמש/ניב אהרונסון

"מצגי השווא הוצגו על ידי הנאשם ועוזריו באמירות והבטחות ישירות לפונים וכן באמצעות יצירת תודעה ותדמית כוזבת בדבר סגולותיו של הנאשם, ותוך שימוש בכסות של 'פדיון נפש' וניצול מעמדו של הנאשם כסמכות רוחנית ודתית עבור מאמיניו", נכתב בכתב האישום. "מצגי השווא הוצגו על ידי הנאשם לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסידרתי, כמיזם מרמתי מתוך מניע של בצע כסף. בתקופה נשוא האישום, הנאשם נקט במצגי שווא כאמור בעשרות רבות של מקרים, שחלקם מפורטים להלן, באמצעותם הפיק וניסה להפיק הכנסה כספית של מיליוני שקלים". בעקבות זאת, נאשם ברלנד בשורה של עבירות מרמה בנסיבות מחמירות ועושק.

כמו כן, הוגש נגד ברלנד כתב אישום בגין ניסיון לשידול לגרימת חבלה חמורה. לפי האישום, בעודו במעצר הורה להפיץ הקלטה שלו קורא לפגוע בשני חסידים בטענה כי התנהגותם "מנוגדת לדיני התורה". בהקלטה שפורסמה בקו טלפון של קהילת "שובו בנים", נשמע ברלנד אומר: "לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות, לי' ולז' שהם מתנהגים כמו איש ואישה, והם עוברים כל דקה על סקילה שריפה הרג חנק, מצווה על כל אחד לשבור להם את העצמות, כפשוטו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully