וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה במחלקות הפנימיות: "מזניחים אותנו, אך ברגע האמת אנו בחזית"

5.3.2020 / 7:00

העומסים הצפויים בבתי החולים בעקבות הקמת מתחמי הבידוד שופכים אור על מצב המחלקות הפנימיות בבתי החולים, שחצו בחורף את רף מאה אחוזי התפוסה ונאבקו נגד קריסתן. יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "אנחנו במצב חירום. נישא בנטל, רק אל תשכחו אותנו כשהכל יעבור"

-

"המחלקות המוזנחות בקצה הפרוזדור שכולם בזים להן, שכולם חושבים שהן לא חשובות, תראו כמה הן חשובות ברגע האמת. המחלקות שלא משקיעים בתחזוקה שלהן ובמלונאות שלהן, הן אלו שבזמן חירום עומדות בחזית. אנחנו רוצים שיזכרו אותנו גם היום וגם בעוד חודש" - כך אומר היום (חמישי) יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, בראיון בלעדי לוואלה! NEWS לאור משבר הקורונה והעומסים הצפויים בבתי החולים בעקבות הסבת מחלקות פנימיות למתחמי בידוד.

דבריו של פרופ' אליס מגיעים ברקע מאבק ארוך נגד קריסתן של המחלקות - שבחורף האחרון חצו את רף מאה אחוזי התפוסה - וזכו להתעלמות ממשרד הבריאות, כמו גם על רקע ביקורת נרחבת שנשמעת בקרב מומחים לרפואה פנימית בבתי החולים השונים - שלדבריהם הקמת המחלקות המבודדות היא חסרת אחריות.

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
"תראו כמה המחלקות חשובות ברגע האמת". מחלקה פנימית בבי"ח ברזילי/ראובן קסטרו

לטענת הרופאים, העומס הקיים בין כה רק ילך ויתעצם, מכיוון שהמיטות שאותן יתפסו המבודדים והצוותים שיוקצו להם, יילקחו מהמאושפזים שמאות מהם כבר נמצאים במסדרונות. "אם המחלקות היו בתפוסה של 70%-80% כמו שנדרש ב-OECD, היה אפשר לטפל ביותר אנשים", הוא מסביר, "כשאתה מלא עד המקסימום וכשאתה בתת תקינה - זה יותר קשה, מעצים ומחמיר את הבעיה. אם המחלקות היו עובדות כפי שהן צריכות לעבוד, אפשר היה יותר בקלות להתמודד".

עם זאת, לדבריו, יש להבין את גודל השעה ולשתף פעולה באופן מלא עם דרישות משרד הבריאות על מנת להתגבר על המשבר. "כרגע אנחנו מתמודדים עם העובדה שצריך להכין את המחלקות והצוותים, וצריך לראות איך. עושים הכל בשיקול דעת", הסביר פרופ' אליס, וסיפר כי הצוותים "מכינים את המחלקות כמו שצריך, הצוות ערוך ומוכן ומבין, ומצד שני משחררים את מי שאפשר לשחרר ומאשפזים כמו שצריך. עובדים כמו בשעת חירום".

ואמנם, פרופ' אליס מבהיר כי משבר הקורונה הוא אכן שעת חירום. "כשאנחנו במצב חירום, יש מישהו שמנהל את הדברים וצריך לקבל ולהישמע להוראות", הוא אומר, "להתחיל להעביר ביקורת אם זה טוב או לא, זה לא נכון. זו טעות. האנשים שנושאים בנטל קיבלו על עצמם את האחריות וצריך לתת להם לנהל את הדברים".

מחלקת הבידוד ברמב"ם. דוברות רמב"ם, אתר רשמי
"הצוות ערוך ומוכן ומבין". מחלקת הבידוד ברמב"ם/אתר רשמי, דוברות רמב"ם

הוא הוסיף כי התקופה האחרונה מראה את הגדולה והחשיבות של הרפואה הפנימית. "אנחנו טוענים במשך שנתיים שאנחנו הבסיס לרפואה בארץ. והנה ההוכחה: כשיש מצב חירום, מגפת קורונה, החולים נמצאים אצלנו במחלקות הפנימיות ומטופלים על ידי הפנימאים", אמר פרופ' אליס, שהדגיש כי לדעתו אין לכך אלטרנטיבה אחרת. "לא חשוב אם יש כוח אדם או לא. אין מקום לאשפז חולים במרכזי רפואה פרטיים - אלא רק במחלקות הפנימיות בבתי החולים", הסביר.

עם זאת, הוא חידד: "המסר שצריך לצאת ממה שקורה בארץ זו החשיבות של הרפואה הפנימית, העובדה שהדברים משחקים ככה כשצריכים אותנו, וכשזה ייגמר - צריך לזכור שזה הבסיס, ולפתור את הבעיה של הרפואה הפנימית. זה הלקח החשוב". לטענתו, המחלה לא קשה ככל הנראה, ורוב האנשים יבריאו, "אבל זה הלקח שצריך לקחת מכל הסיפור הזה: אנחנו פה עכשיו ונהיה פה גם אחר כך".

בדבריו ציין פרופ' אליס את ד"ר גדי סגל, האחראי על הטיפול במבודדי הקורונה במרכז הרפואי שיבא. "אנחנו נישא בנטל באחריות, מסירות וגבורה. האדם הראשון שהתנדב לטפל בקורונה הוא ד"ר גדי סגל, מזכיר האיגוד לרפואה פנימית. עכשיו יש מצב חירום, עכשיו צריך לטפל באנשים", פסק, והוסיף: "לא נעים להגיד, אבל לא ביקשנו את זה. אם הקורונה קיימת ואנחנו מטפלים ברצון ובאהבה ובמסירות - אז אל תשכחו אותנו כשהכל יעבור".

היום פורסם כי מחלקות מבודדות יוקמו בבתי החולים איכילוב בתל אביב, ברזילי באשקלון, בילינסון בפתח תקווה, סורוקה בבאר שבע ובמרכז הרפואי העמק. הן יצטרפו למחלקה המבודדת המוקמת בבית החולים רמב"ם בחיפה ולמחלקה הראשונה בשיבא - לצדה מתוכננת לקום עוד מחלקה אחת לפחות. בניגוד למתחם המבודד בשיבא, המחלקות החדשות צפויות לקום במבנים הנמצאים כיום בשימוש. כך יהיה שימוש באותן מערכות ביוב ואוורור בהן משתמשים שאר המאושפזים ואנשי הצוות הרפואי. עם פתיחתן, וככל שיתמלאו במאושפזים, ילכו ויצטמצו המשאבים המוקדשים לחולים, והפתרון עבור המאושפזים שבמסדרון - טרם נמצא.

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
"אנחנו במצב חירום". המחלקה הפנימית בבית החולים ברזילי, אשקלון/ראובן קסטרו

ההחלטה על פתיחת המחלקות מגיעה על רקע הגידול במספר החולים והנשאים של נגיף הקורונה. כיום מאושפזים 15 מבודדים בשיבא, בילינסון וברזילי, אולם לאור ההגבלות החדשות שהטיל היום משרד הבריאות, מספר הישראלים שיימצאו בבידוד ביתי מחשש שנדבקו בנגיף יעמוד על כ-70 אלף בשבועות הקרובים. על פי תוכניות המשרד, ככל שיתרחב מעגל הנשאים שאינם לוקים בתסמיני מחלה, הם יוכלו להשאר בבידוד בביתם. עם זאת, חולים שיפתחו תסמינים יזדקקו להשגחה רפואית - ואותה לעת עתה הם יכולים לקבל רק במחלקות הפנימיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully