וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלת הקורונה: שבים מאירופה ייכנסו לבידוד; יבוטלו התכנסויות עם 5,000 איש

נתניהו אמר כי החוזרים בשבועיים האחרונים מצרפת, גרמניה, ספרד, שווייץ ואוסטריה יידרשו לבידוד: "אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית". בשב"ס נערכים לבודד אלפי אסירים בבתי כלא. משרד האוצר: השיקולים הכלכליים לא נלקחו בחשבון. משרד הבריאות: אלו 11 הצעדים למניעת הדבקה

-

התפרצות הקורונה בישראל

  • שבים מצרפת, גרמניה, שווייץ אוסטריה וספרד נדרשים לבידוד בית רטרואקטיבי של 14 יום
  • התכנסויות של יותר מ-5,000 איש לא יאושרו
  • ליצמן: לא נהסס לנקוט צעדים, גם אם זה לא פופולרי
  • הערכות: 100-50 אלף בני אדם נדרשים לבידוד ביתי

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (רביעי) במסיבת עיתונאים מיוחדת לאור התפשטות נגיף הקורונה בישראל, כי אזרחים ישראלים ששבו בשבועיים האחרונים מצרפת, גרמניה, שוויץ, אוסטריה וספרד יידרשו לבידוד של 14 יום. ההוראות נכנסות לתוקף מידי והן מחייבות מעתה ואילך. בנוסף לכך, לא יאושרו התכנסויות בהשתתפות יותר מ-5,000 איש. בעקבות זאת, אירועים ספורט ותרבות רבים המתוכננים לשבועות הקרובים נמצאים בסכנת ביטול, בהם מרתון ירושלים. על פי ההערכות במשרד הבריאות, 100-50 אלף איש ידרשו לשהות בבידוד.

"אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית, לא קוראים לזה כך אבל זו האמת", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים שנערכה במשרד הבריאות בירושלים. "ייתכן שהיא מהמסוכנות ביותר במאה השנים האחרונות, אבל ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר מכל המדינות האחרות. נאלצנו לנקוט אמצעים נוקשים מאוד כדי להאט את קצב התפשטות המחלה בישראל, וכך קרה".

בנוסף לכך, אמר נתניהו כי יש להימנע מלחיצות ידיים. "צריך לחדול מזה. אפשר לאמץ את השיטה ההודית, להגיד נמסטה או שלום. אבל צריך למצוא את הדרך להימנע".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו בנושא נגיף הקורונה 4 במרץ 2020. אוליביה פיטוסי, פלש 90, אתר רשמי
ראש הממשלה נתניהו בהצהרה במשרד הבריאות, היום/אתר רשמי, אוליביה פיטוסי, פלש 90

שר הבריאות יעקב ליצמן הוסיף כי משרדו לא יהסס לנקוט צעדים נוספים. "נעשה זאת גם אם זה לא פופולרי", אמר. "זו האחריות של משרד הבריאות וראש הממשלה, ונחמיר כל מה שצריך". לצד ביטול ההתכנסויות שבהן משתתפים יותר מ-5,000 איש, ליצמן הבהיר כי גם כנסים בינלאומיים בישראל יבוטלו.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי כל הצעדים שעליהם הוחלט חשובים לנקודת זמן זו. עם זאת, הוא הבהיר כי "אנחנו מעדיפים לעשות את הצעדים המעט פחות קשים קודם כדי להמנע מצעדים קשים אחר כך". הוא מסר כי בין האירועים שבסכנת ביטול גם מרתון ירושלים, המתוכנן להתקיים ב-20 במרץ.

לדבריו, ההתפשטות נמצאת תחת שליטה. "יש 15 איש שחולים בישראל. אנחנו יודעים על כל אחד מהאנשים האלה, ממי הוא נדבק ומתי", אמר בר סימן טוב.

מסע"ת משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה 4 במרץ 2020. אוליביה פיטוסי, פלש 90, אתר רשמי
"להימנע מלחיצות ידיים". נתניהו ובר סימן טוב, היום/אתר רשמי, אוליביה פיטוסי, פלש 90

מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף כי "אני מבין שאנחנו עושים צעדים לא פשוטים כלכלית, אבל אין תחלופה בין בריאות הציבור לכלכלה. אם לא ננקוט בצעדים האלה, ההשלכה הכלכלית תהיה חמורה יותר". במשרד הוסיפו כי הם עוקבים גם לאחר המצב בארצות הברית. "אנחנו נכנסים להנחיות שידרשו זמן התארגנות יותר ארוך לגבי הלא ישראלים שנמצאים בישראל. נשב עם ראשות האוכלוסין והמל"ל ונתכנן את היציאה של אנשים שלא מישראל בצורה מסודרת", אמר.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, אמרה כי במשרד יפעלו בחומרה נגד מי שמפר את הנחיות משרד הבריאות. "ראינו את האנשים שבאו לבחירות ובחקירות האפדימיולגיות החמרה בהנחיות שלנו, וזה מאוד משמח. אחד החולים שהתגלה, ההקפדה שלו היתה מעוררת התפעלות". היא הוסיפה כי "הציבור הוא שותף להצלחה שלנו לעצור את ההתפרצות. המקרים של ההפרה היא בשוליים, וננקוט באמצעים חמורים ביותר. הם מסכנים את כל הציבור ואיחור בגילוי מקרים נוספים".

האוצר: לרכך את הצעדים כדי למנוע פגיעה כלכלית

לפני מסיבת העיתונאים פנו ממשרד האוצר אל המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) בדרישה לרכך את הצעדים, על מנת למנוע נזק כלכלי למשק. עם זאת, ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר במהלכה כי "היעד שאותו אנחנו מבקשים להשיג, הוא האטת קצב ההתפשטות. כל יום שאנחנו מצליחים מצמצם את הפגיעה בשגרת החיים, ממתן את ההשפעות על המשק. לכן חשובה התגייסות של כולנו". הוא הבהיר כי המצב בישראל בשליטה, וכי כל השיקולים הובאו בחשבון לאחר נקיטת הצעדים. "אנחנו ערים להשפעות בתחומים שונים", אמר.

למרות דברי בן שבת, באוצר מתחו ביקורת וטענו כי השיקולים הכלכליים לא נלקחו בחשבון עד כה. "הערכות משרד הבריאות לטיפול בקורונה נאמדת במאות מיליוני שקלים", אמרו. "ברגע שהשיקולים הכלכליים נכנסים לחשבון מקבלים החלטה יותר שקולה".

באוצר הוסיפו כי לאור הצעדים שננקוט היום הם מתכוננים לספק הערכות כלכלית לאירוע הזה גם מבחינה ריאלית וגם מבחינה פיננסית על הבנקים, וכי מתבצעת הכנה של הרגולטורים להכין סט של צעדים. עם זאת, הבהירו, "בשלב הזה מוקדם ולא קיבלנו אינדקציה שמדובר בבעיה מאקרו כלכלית".

במשרד התייחסו גל לפיטורים הצפויים באל על בעקבות הנזק לו גרמה התפשטות הנגיף. "פיצויים לא יבואו בחשבון עד שהאירוע יגמר, רק שהוא יגמר נחשוב על כמה ולמה ואיך", אמרו. "האוצר הוא לא קופה קטנה, אנחנו לא יודעים מה ההלשכות של הנזק כדי שנדון בפיצויים".

בתוך כך, מד"א דיווחו הערב על עלייה של כ-500 אחוזים בפניות אזרחים למוקד 101. מהארגון נמסר כי רק כאשר קיימים תסמינים לקורונה יש לפנות למוקד, וכי לקבלת מידע כללי יש לפנות למוקד משרד הבריאות בטלפון 5400* או למוקדי קופות החולים. מד"א מסרו כי מאז הלילה התקבלו במוקד 101 של מד"א למעלה מ-31 אלף שיחות, אל מול כ-5,500 המתקבלות ביום רגיל.

בשב"ס נערכים להתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה

בשירות בתי הסוהר נערכים לשלושה תרחישים למניעת התפשטות של נגיף הקורונה במתקני הכליאה. נכון לעכשיו, אף אסיר לא נדבק בנגיף.

לפי התרחיש הקל, אסירים בודדים ידבקו והם יבודדו אותם בתאים. בתרחיש השני, שבו ישנה כמות גדולה יותר של נדבקים בנגיף, הם יבודדו באגפים שכבר סומנו במה שמכנים בשב"ס "אגף נושם" - אגף שאינו מאוכלס כעת אך מוכן לאכלוס מידי. במצב קיצון, שבו תתרחש הידבקות המונית, מתכננים בשב"ס גם למקרה שבו ידרשו לבודד מתקני כליאה שלמים שיאוכלסו על ידי אסירים שנדבקו בקורונה. כפי שפורסם אתמול לראשונה בוואלה! NEWS, בשב"ס יבטלו את הביקורים הפתוחים ומפגשים בין אסירים לבני משפחותיהם יעשו באמצעות מחיצות.

כלא עופר. AP
כלא עופר/AP

בנוסף, הוכנה תכנית פעולה ברמה המבצעית, הרפואית והמנהלתית. בשבועות האחרונים התקיימו ימי הסברה לסגל הרפואי של שב"ס ובוצעו הדרכות ותרגולות לסגל ביחידות להתמודדות במצב של חשיפת אוכלוסיית בתי הסוהר לנגיף. עוד הוצאו הנחיות בנוגע למניעת הידבקות והדבקה מועברות לאוכלוסיית האסירים, לאנשי הסגל, האזרחים והמבקרים במתקני הכליאה של שב"ס.

שב"ס נערך עם ציוד מיגון לצד ציוד לחיטוי של תאים ואגפים ונערך לרכש מסיבי של ציוד מיגון נוסף. חומרי הסברה, סרטונים ושילוט התגוננות והדרכה הוכנו הן לאוכלוסיית האסירים והן לסגל.

(עדכון ראשון: 15:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully