וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנאס"א עוקבים אחר אסטרואיד עצום שעלול לשים קץ לאנושות כולה - כבר בחודש הבא

10.3.2020 / 0:04

אם האסטרואיד החשוד יעשה בטעות את דרכו לכדור הארץ - זה יהיה הסוף המוחלט של האנושות, מזהירים בנאס"א - והסיכויים שזה יקרה הם לא כאלה אפסיים

הפלנטה בסיכון? "יש סבירות גבוהה לפגיעת אסטרואיד בכדור הארץ"/עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

בסרטון - מה הסבירות שאסטרואיד יפגע בכדור הארץ?

האגף העוקב אחר אסטרואידים בנאס"א אישר כי ישנו אסטרואיד המהווה איום על האנושות וב-29 באפריל הוא יהיה הכי קרוב אלינו - כך שסטייה קלה במסלולו עלולה להוביל אותו ישירות אלינו. לא הספיק לנו הקורונה, עכשיו גם זה?

המרכז למעקב אובייקטים הנמצאים בקירוב לכדור הארץ עוקב אחר האסטרואיד שנקרא 52768 (1998 OR2) ונע לכיווננו במהירות של כ-8.7 ק"מ לשנייה - או 31,320 קמ"ש. קוטרו מגיע עד ל-4.1 ק"מ, כשבאגודה הפלנטרית מזהירים שפגיעה בכדור הארץ של אסטרואיד שקוטרו גדול יותר מקילומטר אחד עלול להביא להרס עולמי. אסטרונומים מעריכים כי לאסטרואידים מסוג זה יש סיכוי של אחד ל-50 אלף לפגוע בכדור הארץ בכל מאה שנה.

כך זה יראה?

גיף הדמייה של פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ. Giphy
גיף הדמייה של פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ/Giphy

ד"ר ברוס בטס מקבוצת האסטרונומים הבינלאומית אמר: "אסטרואידים קטנים (כמטרים ספורים) פוגעים בנו לעתים קרובות, הם נשרפים באטמוספרה ועושים מעט מאוד נזק. האסטרואיד צ'ליאבינסק - שקוטרו היה כ-20 מטרים, שפגע בכדור הארץ בשנת 2013 - יצר גלי הלם שניפצו חלונות וגרמו לפציעות של מאות אנשים. אסטרואיד טונגוסקה - כ -40 מטרים שפגע בסיביר בשנת 1908 - עלול היה להרוס עיר שלמה או ליצור צונאמי לו היה נופל במקום אחר על פני הכוכב. אסטרואידים גדולים מזה עלולים לגרום לקטסטרופה אזורית ואף עולמית, בטח כשמדובר באסטרואידים שקוטרם עולה על קילומטר".

על הפוטנציאל ההרסני נכתב גם בדו"ח שפורסם בידי מועצת המדע והטכנולוגיה האמריקאית הלאומית בשנת 2018: "אובייקטים הקרובים וגדולים מקילומטר אחד עשויים לגרום לנזק בקנה מידה עולמי. הם עלולים לעורר רעידות אדמה וצונאמי ולהביא להשפעות משניות אחרות הנפרשות לטווח רחוק הרבה מעבר לאזור הפגיעה".

היוש

גיף אסטרואיד. giphy, מערכת וואלה! NEWS
ספק: giphy/מערכת וואלה! NEWS, giphy

רק לשם השוואה, האסטרואיד שלפי ההערכה חיסל את הדינוזאורים הגיע לקוטר של 10 ק"מ. נאס"א מעריכה כי האסטרואיד 1998 OR2, שסווג כ"בעל פוטנציאל הרסני", נמדד בקוטר של בין 1.5 ק"מ ל-4.1 ק"מ, כך שהוא בהחלט מסוכן.

סלע החלל נצפה נע סביב השמש בשנת 1987 ונאס"א אישרה את מסלולו ב-30 ביוני 1987. אז ב-29 באפריל, כמה קרוב אלינו הוא יהיה? במקסימום - האסטרואיד יגיע למרחק של 0.04205 יחידות אסטרונומיות מאיתנו. יחידה אסטרונומית אחת היא המרחק הממוצע מכוכב הלכת שלנו לשמש - כ-149.6 מיליון ק"מ. האסטרואיד OR2 יגיע למרחק של 6.29 מיליון ק"מ ב -29 באפריל. במילים אחרות, סלע החלל צפוי לפספס אותנו ב-16.36 פעמים מהמרחק שלנו לירח. נשמע הרבה - אבל במונחים אסטרונומים זה ממש קרוב.

ד"ר בטס הוסיף ואמר שהאסטרואיד הזה הוא אינו היחיד שמהווה עלינו איום. "ישנם כמה אסטרואידים שידוע כרגע שהם בעלי סבירות נמוכה אך אפשרית לפגוע בכדור הארץ בעשרות עד מאות השנים הקרובות", הוא אמר, "לדוגמה, אחת ההסתברויות הגבוהות ביותר כיום שייכת לאסטרואיד בקוטר 37 מטרים בשם 2000 SG344 שיש לו סיכוי לפגיעה של 1 ל-1,100 בשנת 2071, אולם נתונים אלו מבוססים על תצפיות אסטרואידים שיש בהם אי וודאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully