וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיש בג"ץ הפונדקאות: "נותרה עוד מלאכה לקראת השוויון, אנחנו אופטימיים"

28.2.2020 / 8:20

חבר מועצת העיר ת"א איתי פנקס ארד ובן זוגו היו בין העותרים לעליון בבקשה לאפשר לזוגות חד-מיניים פונדקאות בישראל. "הלב מתפוצץ משמחה אחרי עשור של דרך ארוכה", אמר בהתרגשות. גם בארגוני הלהט"ב בירכו: "החלטה היסטורית למדינה ולאלפי זוגות שיממשו את זכותם הבסיסית"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

איתי פנקס ארד, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו וממגישי בג"ץ הפונדקאות, בירך הערב (חמישי) על ההחלטה לאפשר לזוגות חד-מיניים לעבור את ההליך בישראל. "הלב מתפוצץ משמחה אחרי עשור של דרך ארוכה", תיאר פנקס ארד. "לא ויתרנו והלכנו עד הסוף, נתמכים באופן יוצא דופן על ידי הקהילה ורוב רובם של הישראלים והישראליות ולשמחתנו הגיע היום הזה. עשרות אלפים יוכלו להיות הורים ולא פחות חשוב - בג"ץ הניח מניפסט אמיתי, כתב זכויות שמורה את הדרך לעתיד שוויון מלא לקהילת הלהט"ב על כל חלקיה".

לפי ההחלטה, הוראות הסדר הפונדקאות הקבוע בחוק, שמונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות, ואינן חוקתיות. השופטים נתנו למדינה שנה כדי לתקן את החוק, ואם לא תעשה זאת - יבטלו את הוראות החוק המפלות.

בבג"ץ: איתי ויואב פנקס ארד עם 3 בנותיהם ועו"ד חגי קלעי המייצג אותם. יח"צ,
"לא ויתרנו והלכנו עד הסוף". עו"ד חגי קלעי עם איתי ויואב פנקס ארד ובנותיהם/יח"צ

"יואב ואני כבר יותר מ-20 שנים יחד", סיפר פנקס ארד. "לפני 13 שנים יצאנו לדרך הארוכה להיות הורים. כשלנו בניסיונות להורות משותפת ולא ידענו מה לעשות. אימוץ חסום בפנינו ופונדקאות בארצות הברית מעל ומעבר ליכולותינו. למזלנו התחילו שמועות על אפשרויות במזרח והתחלנו ברצף ניסיונות ללא תוצאות - בהודו".

לפני עשור החליטו בני הזוג לערער לבג"ץ על חוק הפונדקאות. "בדיון הראשון המדינה הודיעה שהקימה את ועדת מור יוסף לקראת שינוי החוק", אמר. "עברו שנים והוגשו המלצות חיוביות ובהמשך השרה גרמן קידמה הצעת חוק ממשלתית שעברה בקריאה ראשונה. חשבנו שזהו, הגענו. אבל הכנסת פוזרה והממשלה החדשה של אביב 2015 החליטה לא לקדם את החוק. זה כאב אבל לא שבר - התחזקנו בשותפינו עמותת אבות גאים ותמוז והגשנו את הבג"ץ מחדש".

לדברי פנקס ארד, "מעורר השראה לראות את מערכת המשפט בישראל כנאורה יותר מחלק ניכר ממנהיגיה. אנחנו אופטימיים במלאכה הרבה שעוד נותרה לקראת השוויון המיוחל".

עוד בוואלה!

בג"ץ הכריע: יש לאפשר לזוגות חד-מיניים גישה לפונדקאות בישראל

לכתבה המלאה
מחאת קהילות הלהט"ב בכיכר רבין 22 ביולי 2018. ראובן קסטרו
מחאת קהילת הלהט"ב בתל אביב, 2018/ראובן קסטרו

גם בארגוני קהילת הלהט"ב בירכו על ההחלטה שקיבל בג"ץ. מנכ"ל ארגון הנוער הגאה (איגי), עופר נוימן, אמר כי "בית המשפט העליון זורק את האפליה נגד הקהילה הגאה לפח הזבל של ההיסטוריה". לדבריו, "זה צעד חשוב שמחייב את המדינה להתייחס בשוויון לכל אדם ואישה באשר הם, אנחנו נמשיך להיאבק כדי שזה יהפוך להיות המצב לא רק בתחומי ההורות והמשפחה אלא בכל תחומי החיים בישראל".

"מדובר בהחלטה היסטורית למדינת ישראל, לקהילה הגאה ואלפי זוגות ישראליים שיממשו את זכותם הבסיסית להיות הורים", אמרה יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר. "יומיים אחרי יום המשפחה, אנחנו גאים וגאות להיות מי ומה שאנחנו בכל מקום במדינה שלנו. זאת התשובה להסתה ולאפליה שמגיעה גם היום מנבחרי הציבורי וממשרדי הממשלה".

הורוביץ: "ניצחון לכל מי שמאמין במדינה חופשית"

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר כי "בממשלה הבאה נהפוך את פסיקת בג"ץ למציאות בשטח. החלטת בית המשפט היא ניצחון לקהילה הגאה שלנו ולכל מי שמאמין במדינה חופשית, שוויונית ושפויה. כבוד לבית המשפט שעושה סוף סוף צדק לאחר שנים של אפליה שהובילה הממשלה. אם לא נשמור על מעמדו של בית המשפט לא יהיו עוד פסיקות צודקות כאלה".

מנגד, שר המשפטים אמיר אוחנה אמר בתגובה כי הוא "שמח מתוכן הפסיקה, אך ההכרעה צריכה להתקבל בכנסת ואפעל כדי שכך יהיה". לדברי אוחנה, "למותר לציין שאני תומך בכל ליבי בחופש לפונדקאות גם לזוגות בני אותו המין. יחד עם זאת, אני חייב גם להישאר נאמן לעקרונותיי: מי שאמור לקבל את ההכרעות הערכיות בדמוקרטיה, זה הציבור באמצעות נבחריו, כלומר - הכנסת".

הפגנת הקהילה הגאה כנגד שר החינוך, רפי פרץ קריית הממשלה בתל אביב 14 ביוני 2019. ראובן קסטרו
הורוביץ בהפגנת הקהילה הגאה נגד השר רפי פרץ/ראובן קסטרו

לפני כשנתיים וחצי קבעו שופטי בג"ץ כי אין לאפשר פונדקאות במקרים שבהם אין קשר גנטי בין אף אחד מבני הזוג לבין התינוק. ב-2018 עבר בכנסת תיקון לחוק שאפשר גישה לפונדקאות גם לנשים יחידניות שאינן מסוגלות ללדת בשל בעיה רפואית, גם אם אין להן קשר גנטי ליילוד, אך עדיין זאת מזוגות בני אותו המין ומגברים יחידניים. הדבר אילץ את שופטי בג"ץ היכנס לעובי הקורה, ולהכריע בחלק השני של העתירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully