וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה של ברלין: מחיר השכירות ב-1.5 מיליון דירות מוקפא ל-5 שנים

23.2.2020 / 14:18

בירת גרמניה החלה בתכנית השנויה במחלוקת, לאחר שרבים מתושביה נאלצו לעזוב את העיר בשל המחירים הגבוהים. מתנגדי המהלך טוענים שאין טעם בהקפאה, אם לאחר מכן כל הכסף שייחסך ישולם כפיצוי

עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: הפגנות נגד יוקר המחיה בברלין, בשנה שעברה)

ברלין החלה היום (ראשון) בתכנית השנויה במחלוקת להקפאת שכר הדירה של 1.5 מיליון בתים למשך חמש שנים, כדי לנסות ולעצור את עליית המחירים שאילצה רבים מהתושבים לעזוב את בירת גרמניה.

היא העיר הראשונה בגרמניה שמנסה לשלוט במחירי הדירות בצורה כה ישירה, ובעוד שהתומכים בחוק רואים בו צעד קדימה למען מצב שוויוני יותר, אחרים תקפו את ההחלטה והגדירו אותה מדיניות סוציאליסטית. "זה צעד נכון שברלין מנסה לעצור את הסחרור במחירי הדירות", אמר אולריך רופרטס, ראש איגוד הדיירים של גרמניה, לסוכנות הידיעות הגרמנית. לדבריו, הממשל הפדרלי החמיץ הזדמנויות להעביר צעדים יעילים בנושא בשנים האחרונות.

רק מיעוט מהברלינאים מחזיק בבעלותו בתים או דירות - כמו בשאר חלקי גרמניה, כשרוב האנשים שוכרים באופן מסורתי את בתיהם.

הפגנה בברלין נגד העלאת מכירי השכירות , 6 באפריל 2019. רויטרס
מחסור חמור בדירות בעיר. ההפגנה בברלין, בשנה שעברה/רויטרס

בירת גרמניה הייתה מוקד עלייה לרגל בזכות מחירי הדירות הנמוכים שלה, לאחר שנפילת חומת ברלין ב-1989 פתחה את שערי החלק המזרחי הקומוניסטי העני.

זרם של אמנים ואחרים, שחיפשו אורח חיים בוהמי יותר, עברו לגור בה בעקבות זאת, אולם בשנים האחרונות מחירי הדירות הרקיעו שחקים בעיר המונה יותר מ-3.7 מיליון תושבים. מציאות זאת דחפה משפחות מהמעמד הבינוני משכונות המגורים המרכזיות בברלין כמו מיטה או פרנצלאוור ברג לפרברים. אפילו שכונות פועלים ומהגרים כמו נויקלן או קרויצברג הפכו כל כך יקרות עד שהדיירים הוותיקים כבר לא יכולים להרשות לעצמם לגור בהן. בנוסף לכך, ישנו גם מחסור כללי במספר הדירות בברלין.

עוד בוואלה!

כשהחומה נפלה

לכתבה המלאה

הקפאת המחירים אמורה לשמור את מחירי השכירות בדירות שנבנו לפני 2014 ברמותיהן הנוכחיות למשך חמש שנים, אך מבקרי המהלך, כמו חברי מפלגת השלטון השמרנית של הקנצלרית אנגלה מרקל, אמרו כי זה ימנע מבעלי הדירות להשקיע את הכספים הדרושים נואשות לשיפוצי המבנים. כמה מומחים הזהירו את השוכרים לשמור את הכספים שהם יכולים לחסוך מהקפאת מחירי הדירות בצד, לאור העובדה שמתנגדי החוק שהעבירה קואליציית השמאל בברלין עתרו נגדו לבית המשפט.

בהצהרה שפורסמה היום על ידי סיעת השמרנים בברלין, שהם האופוזיציה בעיר, נאמר כי "החוק הוא לא הפתרון להמשך המחסור בדיור, ההקפאה אינה עוזרת לאף אחד אם בסופו של דבר השכר שנחסך ישולם בחזרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully