וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלת הקורונה: נבדקת אפשרות לביטול מרתון תל אביב

בהערכת מצב שהתקיימה בנושא הנגיף בישראל בהשתתפות ראש הממשלה, שר הבריאות ושרים נוספים, נבדקה האפשרות לביטול המירוץ רב המשתתפים שצפוי להתקיים ביום שישי. שר הבריאות ליצמן תומך בביטול המרתון, והנושא ייבדק מול עיריית ת"א. בנוסף, נשקל ביטולו של מרתון ירושלים

צילום: רוני כנפו, יניר יגנה ויואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

חשש כי מרתון תל אביב, הצפוי להיערך ביום שישי, יבוטל בשל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה בישראל - כך עולה מדיון חירום בנושא השלכות הווירוס בישראל שהתקיים היום (ראשון) בתל אביב. הנושא עלה כאחד ממגוון הנושאים שעלו בהערכת מצב, בה השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וגורמי חמ"ל במשרד הבריאות בתל אביב.

מעיריית תל אביב לא נמסרה תגובה רשמית, ולדבריהם הם אינם מודעים לסוגיה. במקביל, ומאותן סיבות, נשקלת האפשרות לביטולו של מרתון ירושלים.

מרוץ מרתון תל אביב הוא אירוע רב משתתפים המערב גורמים רבים. כ-40 אלף רצים לוקחים חלק במרתון, והוא מאובטח במספר שיא של יותר מ-3,000 שוטרים בהם לוחמי מג"ב ומתנדבים שנערכים לשמירת הסדר הציבורי. בשטח האירוע ולכל אורך המסלולים, צוותים רבים של מגן דוד אדום נפרשים בכל שנה באמצעות ניידות טיפול נמרץ ומגוון רב של סוגי כלי רכב. כמו כן, כבישים רבים, בהם צירים מרכזיים בעיר, נחסמים כחלק מההיערכות למרוץ.

מרתון תל אביב, 22 בפברואר 2019. רונן טופלברג
חשש כי המרוץ יבוטל. מרתון תל אביב 2019/רונן טופלברג

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל בית החולים שיבא ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, אמר לוואלה! NEWS כי "אירועים המוניים ככלל, יש בהם אלמנט של סיכון. מצד שני צריך לנקוט בזהירות ולפעול על פי רציונל ועקרונות אפידמיולוגים. לכן, בצד החשיבה בנושא הזה (ביטול מרתון ת"א. ב"א), משרד הבריאות יקיים התייעצויות ויחליט אם כדאי לבטל או לא".

פרופ' אפק הוסיף כי "זה בסוף קשור לסיכוי שיהיו אנשים שנחשפו לווירוס ונושאים אותו. לכן הנתונים שיעמדו מול משרד הבריאות יהיו מידת הסיכון למול האירוע עצמו. אני מניח שהם יקבלו את ההחלטה בזמן הקרוב. אלה תהליכים עם הרבה משמעויות, אבל זו דוגמה לזה שמשרד הבריאות שוקל את כל הדברים".

לדבריו, "למי שאומר שזה מוגזם אגיד שזה האירוע שבו צריך לשמור על קור רוח, ולפעול על פי הנחיות משרד הבריאות. משרד הבריאות לא הגזים. מי שחזרו מתאילנד והתגאו שהם מפרים את החוק צריכים לשאול את עצמם האם הסיכון שהם לקחו על חשבון הציבור היה מוצדק. לדעתי ממש לא".

עוד בוואלה!

נתניהו: חשש שהפצת ידיעות כוזבות על נגיף הקורונה תשפיע על הבחירות

לכתבה המלאה

כמו פרופ' אפק, גם פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, קרא להתייחס למצב באיפוק ובאופן שקול, אך הוסיף כי יש לבחון לעומק את הנושא לפני יישום החלטה גורפת. "צריך לפעול בלי פאניקה, לא לקבל שליפות מהמותן", אמר לוין לוואלה! NEWS, "זה נכון שביטול אירועים המוניים הוא בסל הכלים, אבל לא צריך להזדרז לפגוע בשגרת החיים על סמך פחדים ללא הצדקה".

לדבריו, "על פניו לא נשמע שיש הצדקה לבטל אירועים המוניים. הרי אין הוכחה שזה יסייע. כל מי שאמור להשתתף במרתון יכול גם ללכת למקומות אחרים ולהיפגש עם אנשים. אם מדובר באירוע בינלאומי זה דבר אחד, אבל אין הצדק לביטול האירוע הזה. צריכה להיות קבלת החלטות מושכלת. אם יש נתונים ספציפיים יש מקום לשקילה, צריך לראות איך נערכים לאירוע".

טרם הדיון בנושא קיום המרתון, במהלך הדיון אמרו ראש הממשלה וארדן כי הורו לשירות הביטחון הכללי ולמשטרת ישראל להיערך לאפשרות של הפצת ידיעות כוזבות על נגיף הקורונה, בין היתר על ידי גורמי חוץ ביום הבחירות. החשש הוא מניסיון להשפיע על אחוזי ההצבעה בבחירות תוך ניצול בהלת הנגיף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקיימים הערכות מצב יומיומיות. הערכת המצב בתל אביב, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביחס להפרת הבידוד על ידי אזרחים שנדרשו לכך אמר ארדן כי "משטרת ישראל הכינה את כל צוותי האכיפה הנדרשים במקרה שיהיו כאלה שיפרו את ההנחיות". ארדן הוסיף כי הורה למשטרה להיערך לחשש נוסף, לפיו "יהיו השלכות של הקורונה על יום הבחירות", כאשר גורמים עלולים לנסות "להפיץ ידיעות בדויות כדי להשפיע על אחוזי ההצבעה".

על כך השיב לו נתניהו: "לא רק פעילות של משטרת ישראל, גם שב"כ. יכולים להיות גורמים מבחוץ שרוצים להתערב בזה".

"אנחנו ממשיכים בהיערכות, מקיימים הערכות מצב יומיומיות. אקים היום צוות שרים שיטפל באתגר הזה. אנחנו בוחנים כל הזמן את המדיניות ומתאימים אותה לנסיבות המתפתחות", אמר נתניהו, והדגיש: "אנחנו מחמירים את הכניסה לישראל. היום אנחנו מוסיפים את אוסטרליה ואיטליה. נמשיך לעשות מה שצריך כדי למנוע את התפשטות הנגיף לישראל. פרסמנו הנחיות גם לחוזרים ארצה, ואנחנו מפרסמים הנחיות לציבור ודורשים ממנו למלא אחר ההוראות של משרד הבריאות".

אתר רשמי, -

ליצמן הבהיר במהלך הישיבה את עמדת משרד הבריאות, לפיה "אין פשרות בבידוד". "זה חייב להיות בידוד, גם אם זה בבית או בבית חולים. מי שלא מרגיש טוב או שיש לו שאלות - יש את מד"א. אפשר לקבל את כל התשובות", אמר ליצמן, "כפי שראש הממשלה אמר, אנחנו בודקים את אוסטרליה ואיטליה. באיראן אנחנו חושבים שיש הרבה (בני אדם שנדבקו בנגיף הקורונה, ב"א) ויכול להיות שיש השלכות על טורקיה. נמשיך במדיניות ההחמרה. זה כולל את הנוער והטיולים בארץ, אנחנו חושבים שזה לא הזמן", הוסיף.

שר האוצר משה כחלון, שלקח חלק בדיון, אמר מצידו כי יש "המון אתגרים מבחינה משקית", וכי משרד האוצר יבחן את את נושא מס הרכוש בהקשר זה.

(עדכון ראשון: 13:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully