וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז הדמוקרטיים בנבאדה: ניצחון מוחץ לסנדרס; ביידן במקום השני

הסנאטור הסוציאליסטי מקבע את מעמדו כמוביל במרוץ ושלח מסר לטראמפ: "העם האמריקני מאס בנשיא שקרן". סגן הנשיא לשעבר התאושש, ומצפה להמשך: "אנחנו הולכים לנצח". כמה תקלות נרשמו באסיפות הבחירות, על אף המאמץ להימנע משחזור של הפארסה באייווה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הסנאטור ברני סנדרס ניצח הלילה (ראשון) בפריימריז הדמוקרטיים שנערכו בנבאדה וביסס את מעמדו כמוביל במרוץ לייצוג המפלגה בבחירות בנובמבר, אחרי הניצחון בניו המפשייר והמקום השני באייווה. אל המקום השני הגיע סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שהיה זקוק נואשות לחיזוק כוחו אחרי המפלות בשתי המדינות הראשונות, ואחריהם ראש העיר לשעבר פיט בוטיג'ג'.

אחרי 11% מספירת הקולות, עולה שהסנאטור הסוציאליסטי קיבל 44% מהצירים ששולח המדינה לוועידת המפלגה בקיץ. סנדרס, המשתייך לאגף הפרוגרסיבי במפלגה, רכב על גל של תמיכה מקרב מגוון רחב של מצביעים - צעירים ומבוגרים, היספנים, חברי איגודים ונשים לבנות בעלות השכלה אקדמית - כדי לזכות בפריימריז במדינה, שהתקיימו בשיטת אסיפות בחירות. התוצאות זרמו לאיטן, ולא ברור אם הן יפורסמו היום במלואן.

"הקמנו זה עתה קואליציה רב-לאומית, רב-דורית ורב-תרבותית, שהולכת לא רק לנצח בנבאדה, אלא לסחוף את כל המדינה", אמר סנדרס בנאום שנשא הלילה בפני תומכים בסן אנטוניו שבטקסס. "בשום קמפיין אין תנועה עניינית כמו שלנו, וזהו הסיבה הנוספת לכך שאנחנו הולכים לנצח בבחירות האלה".

לדבריו, "טראמפ וחבריו חושבים שהם הולכים לנצח בבחירות האלה. הם חושבים שהם ינצחו בבחירות על ידי פילוג אנשים על בסיס צבע עורם, מוצאם, דתם או הנטייה המינית שלהם. אנחנו הולכים לנצח כי אנחנו עושים בדיוק ההיפך - אנחנו מחברים בין האנשים שלנו". עוד הוסיף כי "אנחנו הולכים לנצח ברחבי המדינה כי העם האמריקני מאס בנשיא שמשקר כל הזמן".

ברני סנדרס נואם בפני תומכים בסן אנטוניו, טקסס - ה-23 לפבואר 2020. רויטרס, רויטרס
המנצח הגדול, ברני סנדרס נואם בפני תומכים בטקסס, הלילה/רויטרס, רויטרס

ביידן, שקיבל 25% מהצירים, אמר בנאום שנשא בלאס וגרס כי יש לו תחושה "ממש טובה" לגבי התוצאות במדינה. "אני יודע שעדיין אין לנו את התוצאות הסופיות, אבל אני מרגיש ממש טוב. אתם יודעים שהתקשורת מכריזה מהר על אנשים מתים, אבל אנחנו בחיים ואנחנו הולכים לנצח". בהתייחסו לקבלת תמיכת האיגודים במדינה, אמר כי "קיבלנו מהם את התמיכה הטובה ביותר מכל אחד אחר במירוץ. אני חושב שאנחנו הולכים לנצח, בדרום קרוליינה ואז ב'סופר טיוזידיי' - אנחנו בדרך!".

סגן הנשיא לשעבר מצפה לתוצאות טובות בשבוע הבא בקרוליינה הדרומית, שם הוא נהנה מתמיכה חזקה בקרב השחורים במדינה, אם כי סנדרס הצליח למשוך גם מצביעים שחורים בכמה סקרים שנערכו לאחרונה.

בוטיג'ג', שניצח באייווה וסיים במקום השני והצמוד בניו המפשייר, הסתפק ב-15%. זה היה המבחן הראשון של ראש עיריית ניו סאות' בנד לשעבר, המשתייך לאגף המתון במפלגה, מחוץ למדינה בעלת אוכלוסייה לא לבנה משמעותית. "אני מברך את סנדרס על התוצאות היום, אך לפני שאנו ממהרים למנותו, הבה נבחן באופן מפוכח מה עומד על כף המאזניים", אמר.

לדבריו, סנדרס מאמין במהפכה אידיאולוגית "שתשאיר בחוץ את רוב הדמוקרטים, כמו גם מרבית מהאמריקנים". לטענתו, תכניתו של הסנאטור עבור מערכת הבריאות "דוגלת בהסרת חופש הבחירה של האנשים בתחום הבריאות, וכופה תכנית ציבורית בין אם אנשים חפצים בה או לא".

ג'ו ביידן נואם מול תומכים בלאס וגאס, נבאדה - ה-23 לפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
"יש לי תחושה טובה". ביידן נואם מול תומכים בלאס וגאס, הלילה/רויטרס, רויטרס

וורן, שקיבלה רק כ-8% מהצירים, כלל לא נכחה בנבאדה הלילה, אך נאמה מול תומכיה בסיאטל שבוושינגטון, עם היוודע זכייתו של סנדרס. "המירוץ הוכרע, ברני ניצח, ברכותיי".

בנאומה, חזרה על הטענה שלה מהעימות האחרון, בו תקפה מתמודד אחר, מייקל בלומברג, כשכינתה אותו "המיליארדר האיום ביותר שנקרה בדרכנו". לדבריה, "הוא (בלומברג) טוען שהוא ההימור הבטוח ביותר נגד דונלד טראמפ. אך הוא לא הבטוח ביותר, הוא פשוט עשיר". לוורן יש הזדמנות נוספת לבנות מומנטום, בעימות ובפריימריז המתקרבים בקרוליינה הדרומית.

הסנאטורית איימי קלובשר, שסיימה במקום השלישי והמפתיע בניו המפשייר, אכזבה עם 3.4% בלבד, אחרי המיליארדר טום סטייר עם 3.7%.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשמע משועשע מהמרוץ. "נראה כי לברני המשוגע הולך טוב במדינת נבאדה. ביידן והשאר נראים חלשים, ואין מצב שמייק הקטן יכול להתניע מחדש את הקמפיין שלו אחרי ההופעה הנוראית בהיסטוריה של העימותים הנשיאותיים. ברכות ברני, ואל תתן להם לקחת את זה ממך", כתב בטוויטר.

הבחירות בנבאדה מגיעות יום לאחר הידיעה על כך שסנדרס תודרך בידי גורמים אמריקנים, שאמרו לו כי ממשלת רוסיה מנסה לעזור לקמפיין שלו, כחלק ממאמץ להתערב בפריימריז הדמוקרטיים. "קהילת המודיעין אומרת לנו שהם מתערבים בקמפיין הזה, של שנת 2020. ומה שאני אומר למר פוטין: אם אבחר לנשיא, סמוך עליי שאתה לא תתערב יותר בבחירות אמריקניות", אמר השבוע סנדרס לכתבים.

ההצבעה בפריימריז מגיעה כשברקע עימות דמוקרטי תזזיתי בנבאדה ביום רביעי האחרון, שבו הטיחו כל המועמדים האשמות בבלומברג, המיליארדר וראש עיריית ניו יורק לשעבר, שמתרומם לאחרונה בסקרים, לאחר בליץ פרסום במימון עצמי, אך אפילו לא התחרה בנבאדה.

"התוצאות בנבאדה מחזקות את ההבנה שהפיצול במרוץ מציב את את ברני סנדרס בעמדה לצבור יתרון במספר הצירים שלא ניתן לגבור עליו", אמר מנהל הקמפיין של בלומברג, קווין שיקיי, בהצהרה שמסר.

פיט בוטיג'ג' נואם בפני תומכים בלאס וגאס, נבאדה - ה-23 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
"צריך לבחון מה עומד על כף המאזניים". בוטיג'ג', הלילה/רויטרס, רויטרס

הבוחרים הגיעו ליותר מ-250 אתרים ברחבי נבאדה, כדי לקחת חלק בהצבעה. ארבעה ימים של הצבעה מוקדמת בנבאדה השבוע הביאו ליותר מ-75 אלף דמוקרטים, יותר ממחצית מהם מצביעים בפעם הראשונה, וכמעט הביאו את המפלגה לשבור את שיא ההצבעה של שנת 2008, עם 118 אלף מצביעים, כאשר מועמדותו של ברק אובמה חשמלה את המפלגה.

שוב תקלות

גורמים באסיפות הבחירות ומצביעים בשורת אתרים דיווחו על בלבול בתקנות, על תקלות בחישובים ועל דחיות בדיווחים על מניין הקולות, על אף המאמצים להימנע מהפארסה שהתרחשה באסיפות הבחירות באייווה בתחילת החודש.

המפלגה בנבאדה הבטיחה שההליך במדינה יהיה חלק יותר, עם קווי טלפון חמים ותמונות של טפסים מהאסיפות, אך מנהלי רובעים סיפרו על המתנה ממושכת בטלפון.

לארי ואן, שעומד בראש אחד הרובעים שבהם ניצח ביידן, אמר כי הוא התקשר לקו החם כדי לדווח על התוצאות שמונה פעמים עד שהצליח לעשות זאת.

באסיפת בחירות שהתקיימה במלון המפורסם "בלאג'יו" בלאס וגאס, סנדרס קיבל 76 מהקולות, ביידן 45 ויתר המועמדים לא זכו בקול אחד. העובדים במלון, החברים באיגוד, יצאו מהאסיפה אחרי שגיבו את סנדרס, על אף שהנהגתם הביעה חשש מתכנית הבריאות שלו.

"הלכתי עם ברני. אני לא חזקה בפוליטיקה, אבל אני אוהבת את הדברים שהוא מקדם: הלוואות לסטודנטים, בתי ספר, ביטוח רפואי חינם", אמרה אלייז'ה סמית', בת 22, חדרנית במלון.

ברני סנדרס נואם בפני תומכים בסן אנטוניו, טקסס - ה-23 לפבואר 2020. רויטרס, רויטרס
"אנחנו מחברים בין האנשים", סנדרס בנאומו מול תומכים בטקסס, הלילה/רויטרס, רויטרס

המבחן הבא שמצפה למתמודדים יהיה ב-29 בפברואר בדרום קרוליינה, ושלושה ימים לאחר מכן יתקיים ה"סופר טיוזדיי" ב-14 מדינות הבוחרות יותר משליש מהצירים לוועידה הדמוקטית. טראמפ, שהפסיד בקושי בבחירות בנבאדה ב-0.2% למועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בשנת 2016, ביקר בלאס וגאס ביום שישי וחזה סיבוב נוסף של כאוס בסגנון איווה.

"הם הולכים לספר לכם על שירותי בריאות, הם יספרו לכם על הצבא שלנו ועל הטייסים והטילים, אבל הם לא יכולים לספור קולות", אמר טראמפ. "בעזרתכם בנובמבר הקרוב אנחנו ננצח את הדמוקרטים הסוציאליסטים הרדיקליים ונצליח לנצח את נבאדה".

אליזבת וורן נואמת מול תומכים בסיאטל, וושינגטון - ה-23 לפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
יש עוד הזדמנות למומנטום. אליזבת וורן בסיאטל, הלילה/רויטרס, רויטרס

נבאדה היא המדינה הראשונה שבה האוכלוסייה מגוונת, זאת לאחר הפריימריז באיווה ובניו המפשייר הלבנות. לפי הסקרים, יותר מארבעה מכל עשרה מצביעים דמוקרטיים בנבאדה בשנת 2016 היו לא לבנים. סנדרס הוביל בסקרים כלל ארציים בקרב היספנים, שהיוו כחמישית מהבוחרים הדמוקרטיים בנבאדה ב-2016. סנדרס הפסיד את נבאדה לקלינטון בפער של 0.5% במהלך המרוץ הראשון שלו לנשיאות בשנת 2016, אך העפיל הלילה למקום הראשון עם תמיכת רוב המצביעים.

(עדכון ראשון: 22:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully