וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורות ועקיצות: הפריימריז הדמוקרטיים מגיעים היום לניו המפשייר

לאחר ניצחונו של פיט בוטיג'ג' באייווה, המועמדים הגיעו למדינה שבצפון החוף המזרחי בניסיון לגייס את קולות המצביעים. בעוד המתמודד הצעיר וסנדרס החליפו מהלומות, הקמפיין של ביידן ממשיך להסתבך בעקבות הערה שסינן לעבר סטודנטית. ברקע, בלומברג נערך ליום שלישי הגדול

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

אחרי שהעבירו את סוף השבוע האחרון בהחלפת מהלומות, הסנאטור הסוציאליסט ברני סנדרס ויריבו הצעיר פיט בוטיג'ג' הגיעו לניו המפשייר לקראת הפריימריז הדמוקרטיים שמתקיימים היום (שלישי) במדינה. ההצבעה שתתקיים היום נחשבת למבחן מכריע עבור המפלגה הדמוקרטית שמקווה להיאבק בנשיא דונלד טראמפ בנובמבר, ובייחוד לסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ולסנאטורית ממסצ'וסטס אליזבת וורן שנדמה כי הקמפיינים שלהם נתקלו במחסום.

נחוש להתעלות על הדמוקרטים, טראמפ זימן את תומכיו לעצרת בחירות משלו במנצ'סטר שבניו המפשייר והבטיח "קהל גדול". הנשיא צייץ כי "אנחנו רוצים לנער קצת את הדמוקרטים - יש להם עסק ממש משעמם".

פיט בוטיג'ג' המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית בניו המפשייר שבארה"ב, 9 בפברואר 2020. AP
שני בסקרים במדינה. בוטיג'ג' בניו המפשייר/AP

סנדרס בן ה-78, הסנאטור מוורמונט השכנה, נתפס כמוביל בהצבעה הצפויה בניו המפשייר, שם הביס את מתחריו בפריימריז ב-2016. לפי סקר "The RealClearPolitics", שיעור ההצבעה עבורו במדינה הוא 28.8%. יריבו המתון בוטיג'ג' בן ה-38, לשעבר ראש עיריית סאות' בנד שבאינדיאנה, שני בסקרים עם 22.3%. ביום ראשון האחרון הוא הוכרז כמנצח של הפריימריז באייווה שנערכו בשבוע שעבר, אולם בפער זעום מול סנדרס. בין המועמדים גם הסנאטורית ממינסוטה איימי קלובושר, שרשמה עלייה חדה בסקרים ומביסה את וורן וביידן עם 14% תמיכה.

עוד בוואלה!

כתם משפט ההדחה של טראמפ מחוויר מול הפארסה הדמוקרטית באייווה

לכתבה המלאה

המרוץ הופך עוקצני

ההיסטוריה הוכיחה כי כמעט בלתי-אפשרי עבור דמוקרט להיבחר כמועמד המפלגה לנשיאות מבלי להתברג בשני המקומות הראשונים בפריימריז באייווה ובניו המפשייר - ובעקבות זאת המרוץ הולך והופך עוקצני יותר בכל יום.

ניו המפשייר בוחרת 33 צירים, 24 חייבים להצביע בוועידת המפלגה על פי תוצאות הפריימריז. על מנת לזכות במועמדות במפלגה הדמוקרטית, על המועמדים יש לזכות בתמיכתם של 1,990 צירים מתוך 3,979.

"בניגוד לקמפיינים אחרים, אין לנו מיליארדרים שנותנים לנו סכומי כסף גדולים", אמר סנדרס לתומכיו בעקיצה לבוטיג'ג' שמותג כמועמד של וול סטריט. הקמפיין שלו, המבוסס בעיקרו על תומכים קטנים, גייס בחודש שעבר 25 מיליון דולרים.

בוטיג'ג' לא נשאר חייב והשיב, "ובכן, ברני די עשיר ואני אשמח לקבל תרומה ממנו". בנימה רצינית יותר הוסיף כי הוא "בונה את התנועה שעומדת להביס את דונלד טראמפ", בעזרת תרומות מיותר משני מיליון איש.

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס בעצרת בחירות בניו המפשייר, 10 בפברואר 2020. AP
ניצח בפריימריז במדינה ב-2016. סנדרס בניו המפשייר/AP

בוטיג'ג' וביידן, שמעמדו כמתמודד מוביל התערער עם הגעתו למקום הרביעי בלבד בפריימריז באייווה, אמרו כי יהיה הרבה יותר קשה למפלגה להביס את טראמפ עם סנדרס הסוציאליסט. עמדותיו של הסנאטור נחשבות לשמאליות מאוד בספקטרום האמריקני, עם תכניות כמו הרחבת תכנית "מדיקר" עבור כל האזרחים. הנשיא אמר בריאיון בשבוע שעבר כי הוא חושב שסנדרס "קומוניסט".

לדברי בוטיג'ג', יהיה "הרבה יותר קשה" למפלגה לנצח עם סנדרס מאשר עם מועמד מתון יותר. ביידן אמר דברים דומים בריאיון לרשת ABC. אולם הסנאטור הסוציאליסט התנער מהביקורת כי הוא קיצוני מדי כדי להביס את טראמפ, והדגיש את תמיכתו בקרב מצביעים צעירים.

המאבק מחוץ למדינות הלבנות

בעוד בוטיג'ג' צמח מאנונימיות, הוא סופג ביקורת על היעדר הניסיון הארצי והקושי שלו להתחבר למצביעים שחורים. "הוא לא הצליח לאחד את הקהילה האפרו-אמריקנית", אמר ביידן והוסיף כי המועמד שייבחר להוביל את המפלגה יצטרך להצליח במדינות הרבה יותר מגוונות מאשר אייווה וניו המפשייר הלבנות.

אחרי שהקשיבה לבוטיג'ג' בעצרת בנשואה שבניו המפשייר, קייטי מורגן בת ה-20 אמרה כי הוא היה "מעניין וחכם". יחד עם זאת, היא הוסיפה כי "באופן אישי אני מעדיפה מועמד עם קצת יותר ניסיון".

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן עם תומכים בניו המפשייר, 10 בפברואר 2020. AP
חדשות רעות למועמד המועדף לשעבר. ביידן ותומכות בניו המפשייר/AP

הקמפיין של ביידן הוסיף להתערער השבוע, כשצעירה שהשתתפה באירוע של המועמד שאלה אותו לגבי ביצועיו הנמוכים באייווה. ברשתות החברתיות שאל סגן הנשיא לשעבר את הסטודנטית מדיסון מור אם היא השתתפה בכינוס הוועידה. כשהיא הנהנה, הוא ענה: "לא, את לא. את שקרנית, חיילת קטנה". למרות שצוות הקמפיין שלו אמר כי זאת בדיחה בהשראת סרטו של ג'ון וויין, ההערה הציתה תדהמה וסיכמה שבוע של חדשות רעות עבור המתמודד המועדף לשעבר של המרוץ הדמוקרטי.

מועמד נוסף בפריימריז הוא המיליארדר וראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, ששבר שיא כשהעביר 260 מיליון דולר מהונו הפרטי לקמפיין שלו. הוא דילג על ארבעת ההצבעות הראשונות ובמקום זאת בחר להתמקד ב"יום שלישי הגדול" שייערך ב-3 במרץ ובמהלכו יצביעו 14 מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully