וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד למ"מ פרקליט המדינה: "חקור את תיק המימד החמישי לפני הבחירות"

20.2.2020 / 18:13

בעקבות הפרסומים על פתיחת חקירה בפרשה לאחר הבחירות, פנה הליכוד לדן אלדד בדרישה לפתוח בחקירה מיידית. בנוסף, היועץ המשפטי של הליכוד דרש להסיר את צו איסור הפרסום מעל הקלטות תיק הרפז. היועמ"ש הבהיר כי יתערב אם "יתעוררו חשדות שונים מאלה הקיימים היום"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

הליכוד פנה היום (חמישי) במכתב רשמי למ"מ פרקליט המדינה דן אלדד בדרישה לפתוח לאלתר בחקירה פלילית של תיק המימד החמישי שבו מעורב יו"ר כחול לבן בני גנץ, עוד לפני הבחירות לכנסת ה-23. זאת בהמשך למכתב ששיגר היום היועץ המשפטי של הליכוד עו"ד אבי הלוי למ"מ פרקליט המדינה, בדרישה להסיר את צו איסור הפרסום מעל קלטות תיק הרפז, שבו מוקלטים, בין היתר, מספר ארבע בכחול לבן גבי אשכנזי והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

בליכוד אמרו כי "היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, כבר קבעו בעבר את העיקרון לפיו יש לנקוט באופן מידי, עוד לפני הבחירות, בהליכים הנוגעים למועמדים לראשות הממשלה ולאישי ציבור, בין היתר, משום שלגישתם יש לתת מידע שלם ומלא לבוחר עוד לפני הכרעתו". בליכוד הוסיפו כי "לאורה של מדיניות זאת, שבאה לידי ביטוי במלוא עוצמתה בשורה של החלטות ופעולות שנעשו ערב בחירות בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא ייתכן כי בנוגע לבני גנץ ולמימד החמישי תינקט מדיניות אחרת".

בהודעת הליכוד הוסיפו כי "הכללים חייבים להיות אחידים לגבי כולם ולא בררניים, כך שכשדובר ביו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו, זכות הציבור לדעת היא לפני הבחירות וכשמדובר בבני גנץ זכות הציבור לדעת היא רק אחרי הבחירות".

יו"ר כחול לבן בני גנץ באירוע בחירות בתל אביב ב-17 בפברואר 2020. רויטרס
"מכבד את רשויות החוק". יו"ר כחול לבן בני גנץ/רויטרס

פניית הליכוד למ"מ פרקליט המדינה מגיעה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע כי "מ"מ פרקליט המדינה, עו"ד דן אלדד, למד את החומרים בנושא ושמע את עמדות הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות, ביחס לפניות השונות והחומרים שנאספו בעניין חברת 'המימד החמישי'. לאור מכלל נסיבות העניין, היועץ המשפטי לממשלה מילא את ידיו של מ"מ פרקליט המדינה לגבש את המתווה המתאים להמשך טיפול בנושא". מעבר לכך, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי "ככל שבעתיד יתעוררו חשדות שונים מאלה הקיימים היום, אשר מצדיקים את מעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה, הדברים יובאו בפניו להנחייתו ולהכרעתו", זאת לפי סיכומו עם מ"מ פרקליט המדינה.

מהמכתב של מנדלבליט עולה כי גנץ אינו חשוד כרגע בפרשה, שכן בשלב זה אין הצדקה למעורבות היועמ"ש בחקירה. אם גנץ היה חשוד, כנבחר ציבור, החלטה על חקירה שלו הייתה מחייבת את אישור היועמ"ש. עו"ד יצחק בם המייצג את ארגון לביא מסר בתגובה למכתבו של היועמ"ש כי "נראה שבמקום לתת הסבר ענייני לקצב האיטי של הטיפול בפרשיית המימד החמישי, בחר היועץ להתנער מאחריות ולהעביר את הנטל למ"מ מקום פרקליט המדינה".

הבוקר אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ בריאיון ל"דקל-סגל" בכאן רשת ב' כי "לחץ פוליטי הוביל לבדיקה", וכי הוא רגוע לגביה. לדברי גנץ, "זה לא הפתיע אותי, לא נפתחה בדיקה. מדובר פה בלחץ פוליטי בעיקר בעקבות דוח מבקר שעסק במשטרת ישראל ולא ב'ממד החמישי', המבקר בדק אותה ולא את החברה. לא יודע אם היועמ"ש נכנע ללחץ הפוליטי, אבל תשאלו אותו". גנץ תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "בניגוד לנאשם, אני מכבד את רשויות החוק". הוא הוסיף כי הוא "מכבד כל בדיקה, משוכנע בניקיון כפיי ומאמין בעבודת הפרקליטות. מבחינתי אני שקוף לציבור ורגוע לחלוטין. זה בסך הכול ספין והכול תקין".

עוד בוואלה!

הקשר הלקוי בין המשטרה וחברת "המימד החמישי" של גנץ | דוח המבקר

לכתבה המלאה
עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
"למד את החומרים בנושא ושמע את עמדות הגורמים הרלוונטיים". מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

פניית הליכוד למ"מ פרקליט המדינה הערב, מגיעה גם לאחר שהבוקר פנו בליכוד למ"מ פרקליט המדינה עם דרישה להסיר לאלתר את צו איסור הפרסום על קלטות אשכנזי-מנדלבליט, במה שמכונה "פרשת הרפז". גם במקרה זה דרשו להסיר את הצו, עוד לפני הבחירות. במכתב שוטח היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, טענות רבות נגד ח"כ גבי אשכנזי וכן נגד היועמ"ש מנדלבליט ודורש כי מ"מ פרקליט המדינה יורה על הסרת איסור הפרסום תוך 48 שעות. "הציבור צריך לדעת ולשמוע את כל תמלילי שיחות אשכנזי-מנדלבליט על הסתרת מסמך הרפז. אם אשכנזי לא חושש מטענות על שיבוש חקירה, מרמה והפרת אמונים, שיסכים לחשוף את כל תמלילי השיחות כבר עכשיו".

שר העלייה והקליטה יואב גלנט אמר בראיון בכאן רשת ב' כי "אני יודע וזוכר היטב מה היה לפני עשור בפרשת הרפז. אחרי שיוסר צו איסור הפרסום תהיה רעידת אדמה במדינת ישראל בכל הנוגע לאשכנזי כרמטכ"ל". הוא הוסיף כי "הרבה אימהות ישאלו האם זה הרמטכ"ל שבידיו הפקדנו גורל בנינו? זה חמור וצריך לחשוף ההקלטות". לדבריו, "אשכנזי לא ראוי וצריך לפרוש מהציבוריות הישראלית. מדובר באיש שהפיץ מסמך מזויף, עקב אחרי שר הביטחון וקצינים ומכר מידע מדיני לגורמים בלתי מוסכמים".

"כל פרשיות העבר יצוצו בימים הקרובים"

גנץ התייחס במהלך הריאיון גם לפרסום הקלטות חבר מפלגתו גבי אשכנזי בפרשת הרפז, וטען כי עיתוי פרסומן שבועיים לפני הבחירות אינו מקרי. "נאמר שאין שום ממצא פלילי, אין שום סיבה לפרסם מבחינת הציבור את מה שנמצא שם", אמר. "אנשים יכולים לדבר בלשכותיהם מבלי שיעשה שימוש בדבר הרלוונטי. השבועיים הקרובים יהיו שחורים עד שנתניהו ואנשיו יפיצו שקרים על ימין ועל שמאל", הוסיף יו"ר כחול לבן. "הם עושים שימוש בכל דבר ישן, אין בכלל ספק, כל פרשיות העבר יצוצו בימים הקרובים".

חילופי המהלומות הפוליטיים מתנהלים ברקע דוח מבקר הבדינה שפורסם בחודש מרץ 2019, בו מבקר המדינה יוסף שפירא הקדיש חלק ניכר ממנו להתקשרות של המשטרה עם חברת המימד החמישי, שנסגרה שנה קודם לכן. המבקר מצא ליקויים בדרך שבה התנהלו היחסים בין החברה למשטרה. לפי דוח המבקר, בשנת 2016, החברה הציעה למשטרה לרכוש מערכת טכנולוגית בענייני מודיעין שאותה היא פיתחה. המבקר מצא כי קיימת בעייתיות בדיון בראשות המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך בנושא ההתקשרות עם "הממד החמישי", זאת בשל העובדה שבדיון השתתפו נציגיה הבכירים של החברה, שכן היא בעלת עניין. עוד עלה מהדוח כי התאמת המערכת לצרכי המשטרה נבחנה באמצעות שתי בדיקות על ידי "הממד החמישי", זאת מבלי שנעשה כל פנייה לחברות טכנולוגיות נוספות.

כחול לבן - בני גנץ וגבי אשכנזי בכנס פעילים בבאר שבע. אבישי פינקלשטיין, מערכת וואלה!
"אין שום ממצא פלילי". גבי אשכנזי ובני גנץ/מערכת וואלה!, אבישי פינקלשטיין

המבקר טען גם כי ההתקשרות הראשונית עם החברה בוצעה תחת ההגדרה "צורך מבצעי", מטעמי הגנה על דרכי פעולות ושיטת עבודה, ובכך נהגה המשטרה בחוסר שוויון בינה לבין חברות נוספות בתחום הטכנולוגיה שהיו עשויות לעמוד בקריטריונים שהוגדרו. כמו כן, בתהליכים לקראת רכש המערכת הטכנולוגית, המבקר טוען כי המשטרה בחרה שלא להיוועץ בוועדת הפטור באוצר, בחשב הכללי, בגורמי מנהל הרכש במשרד האוצר ובמשרד לביטחון פנים ולא לשתף גורמים אלה בתהליך ההיערכות לרכש - עד לשלבים מאוחרים בתהליך זה.

טענות נוספות הועלו בנוגע להתייחס לנתוני החברה כפי שהוצגו לוועדת המכרזים ולתהליך בחינת הספקים, שבמסגרתו המשטרה הסתפקה בפגישה עם חברה צד ג' בלבד ולא ביצעה סקר שוק מקיף. סוגייה נוספת שתפסה מקום נכבד בדוח היא היעדר המכרז בהתקשרות בין המשטרה לבין החברה, זאת במסגרת סמכותה של המשטרה לבצע התקשרות של עד ארבעה מיליוני שקלים שלא דרך מכרז אם יש צורך מבצעי ייחודי במוצר או בשירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully