וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ על פרשת "הממד החמישי": לחץ פוליטי הוביל לבדיקה, אני רגוע

20.2.2020 / 9:36

בריאיון לכאן רשת ב' אמר יו"ר כחול לבן כי הוא לא חושש מפתיחת חקירה פלילית בפרשה שעוסקת בחברה בראשה עמד. גנץ תקף את נתניהו וטען כי עיתוי פרסום הקלטות אשכנזי בפרשת הרפז שבועיים לפני הבחירות אינו מקרי: "בניגוד לנאשם, אני מכבד את רשויות החוק"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

בעקבות הפרסומים על פתיחת חקירה פלילית בפרשת "הממד החמישי", יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר הבוקר (חמישי) בריאיון ל"דקל-סגל" בכאן רשת ב' כי "לחץ פוליטי הוביל לבדיקה, אני רגוע". לדברי גנץ, "זה לא הפתיע אותי, לא נפתחה בדיקה. מדובר פה בלחץ פוליטי בעיקר בעקבות דוח מבקר שעסק במשטרת ישראל ולא ב'ממד החמישי', המבקר בדק אותה ולא את החברה. לא יודע אם היועמ"ש נכנע ללחץ הפוליטי, אבל תשאלו אותו".

"בניגוד לנאשם, אני מכבד את רשויות החוק", תקף גנץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מכבד כל בדיקה, משוכנע בניקיון כפיי ומאמין בעבודת הפרקליטות. מבחינתי אני שקוף לציבור ורגוע לחלוטין. זה בסך הכול ספין והכול תקין".

דבריו של גנץ מגיעים לאחר שאמש פורסם בחדשות 12 ו-13 כי מסתמן שתיפתח חקירה פלילית בפרשה שעוסקת בחברה שבראשה עמד גנץ. על פי הפרסום, הפרקליטות מתכוונת להמליץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה, שצפויה לעסוק בחשדות לפיהם גורמים בחברה הציגו מצג שווא למשטרה. עם זאת, יו"ר כחול לבן עצמו אינו חשוד בפרשה ולא צפוי להיחקר באזהרה.

יו"ר כחול לבן בני גנץ, 11 בפברואר 2020. AP
"הכול ספין, אני רגוע", גנץ/AP

במהלך הריאיון התייחס גנץ גם לפרסום הקלטות חבר מפלגתו גבי אשכנזי בפרשת הרפז, וטען כי עיתוי פרסומן שבועיים לפני הבחירות אינו מקרי. "נאמר שאין שום ממצא פלילי, אין שום סיבה לפרסם מבחינת הציבור את מה שנמצא שם", אמר. "אנשים יכולים לדבר בלשכותיהם מבלי שיעשה שימוש בדבר הרלוונטי. השבועיים הקרובים יהיו שחורים עד שנתניהו ואנשיו יפיצו שקרים על ימין ועל שמאל", הוסיף יו"ר כחול לבן. "הם עושים שימוש בכל דבר ישן, אין בכלל ספק, כל פרשיות העבר יצוצו בימים הקרובים".

גבי אשכנזי בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 25 בנובמבר 2019. אלעד מלכה
"אין שום סיבה לפרסם מבחינה ציבורית את מה שנמצא שם". אשכנזי/אלעד מלכה

מוקדם יותר היום, מפלגת הליכוד העבירה מכתב למ"מ פרקליט המדינה דן אלדד עם דרישה להסיר לאלתר את צו איסור הפרסום על קלטות אשכנזי-מנדלבליט בפרשת הרפז עוד לפני הבחירות. במכתב שוטח היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, טענות רבות נגד אשכנזי וכן נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ודורש כי מ"מ פרקליט המדינה יורה על הסרת איסור הפרסום תוך 48 שעות.

"הציבור צריך לדעת ולשמוע את כל תמלילי שיחות אשכנזי-מנדלבליט על הסתרת מסמך הרפז", אמרוח בליכוד. "אם אשכנזי לא חושש מטענות על שיבוש חקירה, מרמה והפרת אמונים שיסכים לחשוף את כל תמלילי השיחות כבר עכשיו. הצביעות של כחול לבן שוברת שיאים. ממפלגה שמטיפה מבוקר עד לילה על טוהר המידות מצופה שתתמוך בהסרת צו איסור הפרסום ובחשיפת כל תמלילי השיחות כדי לאפשר שקיפות מלאה לציבור על מעלליו של גבי אשכנזי".

השר יואב גלנט (הליכוד) התראיין אף הוא לכאן רשת ב' ואמר כי "לאחר שיוסר הצו, תהיה רעידת אדמה במדינת ישראל בכל מה שקשור להתנהלותו". גלנט טען כי "בני גנץ היה בסוד העניינים גם אם לא היה היוזם. ההתהדרות בהיותם מפלגה נקייה צריכה להביאם מיידית לחשוף את הדברים. אשכנזי אינו ראוי והצביעות בהתגלמותה. מדובר בסופו של עניין במי שהפיץ מסמך מזויף, עקב אחר שר הביטחון והדליף מידע".

בעייתיות בהתקשרות בין המשטרה לחברה

בחודש מרץ 2019, מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם דוח שחלק נכבד ממנו הוקדש להתקשרות של המשטרה עם החברה, שנסגרה שנה קודם לכן. המבקר מצא ליקויים בדרך שבה התנהלו היחסים בין החברה למשטרה. לפי דוח המבקר, בשנת 2016, החברה הציעה למשטרה לרכוש מערכת טכנולוגית בענייני מודיעין שאותה היא פיתחה. המבקר מצא כי קיימת בעייתיות בדיון בראשות המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך בנושא ההתקשרות עם "הממד החמישי", זאת בשל העובדה שבדיון השתתפו נציגיה הבכירים של החברה, שכן היא בעלת עניין. עוד עלה מהדוח כי התאמת המערכת לצרכי המשטרה נבחנה באמצעות שתי בדיקות על ידי "הממד החמישי", זאת מבלי שנעשה כל פנייה לחברות טכנולוגיות נוספות.

המבקר טען גם כי ההתקשרות הראשונית עם החברה בוצעה תחת ההגדרה "צורך מבצעי", מטעמי הגנה על דרכי פעולות ושיטת עבודה, ובכך נהגה המשטרה בחוסר שוויון בינה לבין חברות נוספות בתחום הטכנולוגיה שהיו עשויות לעמוד בקריטריונים שהוגדרו. כמו כן, בתהליכים לקראת רכש המערכת הטכנולוגית, המבקר טוען כי המשטרה בחרה שלא להיוועץ בוועדת הפטור באוצר, בחשב הכללי, בגורמי מנהל הרכש במשרד האוצר ובמשרד לביטחון פנים ולא לשתף גורמים אלה בתהליך ההיערכות לרכש - עד לשלבים מאוחרים בתהליך זה.

טענות נוספות הועלו בנוגע להתייחס לנתוני החברה כפי שהוצגו לוועדת המכרזים ולתהליך בחינת הספקים, שבמסגרתו המשטרה הסתפקה בפגישה עם חברה צד ג' בלבד ולא ביצעה סקר שוק מקיף. סוגייה נוספת שתפסה מקום נכבד בדוח היא היעדר המכרז בהתקשרות בין המשטרה לבין החברה, זאת במסגרת סמכותה של המשטרה לבצע התקשרות של עד ארבעה מיליוני שקלים שלא דרך מכרז אם יש צורך מבצעי ייחודי במוצר או בשירות.

(עדכון ראשון: 09:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully