וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50% מהחיילים לא היו חרדים: ממצאי ועדת בדיקת זיוף נתוני הגיוס נחשפים

20.2.2020 / 17:00

חודשיים לאחר חשיפת הפרשה, הוועדה ביקרה את בכירי אכ"א ותהליכי ספירת הנתונים. בבדיקה התגלה כי במשך שנים נאספו נתונים על זהות המתגייסים בשיטה שגויה, באופן מודע ושיטתי, אך לא נמצאו הנחיות בכירים למסור דיווחים שקריים. כוכבי קיבל את ההמלצות וינזוף באלוף אלמוז

עריכה: אסף דרורי

ועדת הבדיקה של זיוף נתוני גיוס החרדים לצה"ל פרסמה היום (חמישי) את ממצאיה, לפיהם "התקלה בספירה נבעה מכישלון מקצועי חמור". ממסקנות הוועדה, בראשות אלוף במיל' רוני נומה, עלה כי מספר המתגייסים החרדים בשנים 2014-2018 אינו תואם את יעדי הגיוס, וכי בין השנים 2013-2018 נותר דומה ללא מגמת עלייה.

עוד נמצא כי נתוני הספירה נערכו על ידי אגף כוח אדם (אכ"א) בפרשנות מרחיבה שחרגה מהגדרות החוק באופן מודע ושיטתי, ונגרמו כתוצאה מכשל מערכתי, פיקודי ומקצועי חמור מהדרגות הזוטות לבכירות. עם זאת, הוועדה סיכמה כי לא נמצאו הנחיות מפקדים בכירים להטות נתונים או למסור דיווחים שקריים ואך לא נמצא כי הדיווחים הוטו בשל לחצים פוליטיים או ממניעים כספיים.

חברי הוועדה הגדירו את ההתנהלות של צה"ל בנושא כ"תקלה, רשלנות מקצועית וחמורה". כך למשל, בשנת 2016 הייתה תקלה בספירה ו-400 בני נוער נספרו כחרדים למרות שאינם מנהלים אורח חיים כזה. "לא היה להם שום קשר לעולם החרדי", הסביר נומה. "היו ברשימה גם 46 בנות, עולים חדשים ללא קשר".

לקריאת הדוח המלא של ממצאי ועדת הבדיקה

לשכת הגיוס תל השומר 29 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
פרשנות החוק היא הסיבה הראשונה לטעויות שאותרו. חרדים בכניסה ללשכת הגיוס בתל השומר/ראובן קסטרו

לדברי אלוף נומה, "נתוני הספירה נעשו על ידי גורמי אכ"א בשיטה מרחיבה שחרגה מהגדרות החוק באופן מודע, מכוון ושיטתי. מצאתי גם תקלה בספירה שנבעה מכישלון מקצועי חמור. במהלך הבדיקה הבנו שסביב התהליך הייתה תחושה של רמיה. בחלק מהשנים היו אולי רק 50% שהיו חרדים, האחרים היו חוזרים בשאלה או כאלה שלא קשורים".

בחודש יוני אשתקד, במהלכו נאספו הנתונים בעניין מספר המתגייסים החרדים לצה"ל ביחס לשנת 2018, התריע קצין באכ"א על פערים ואי-דיוקים בדיווח על הנתונים. הסוגיה דווחה לראש חטיבת תכנון ומחקר כוח אדם הקודם, תת-אלוף ערן שני, שהורה על עריכת בדיקות חוזרות לנתונים, ולאחר מכן גם לראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז, שמינה קצין בכיר במילואים לבחון את הפערים.

"תקלה בספירה שנבעה מכישלון מקצועי חמור"

הידיעה הועברה גם לרמטכ"ל אביב כוכבי, ולאחר חשיפת הפרשה על ידי כתבת כאן רשת ב' כרמלה מנשה, הוא הורה על הקמת ועדת הבדיקה שתבחן את אופן איסוף נתוני גיוס החרדים לצה"ל בשנים 2011-2018, חישוב מספר המתגייסים החרדים בשנים הרלוונטיות, ההגדרה של חייל חרדי על פי החוק ואופן מימושה, והתהליך שבו נקבע מספר החרדים שהתגייסו לצה"ל. בראש הוועדה עמד אלוף במיל' נומה, ובה לקחו חלק מלכה פיוטרקובסקי, יהודה משי זהב ותת-אלוף במיל' רפי בן אפרים.

הצגת ממצאי הוועדה לא התייחסה לשנים 2011-2014, זאת לטענת חבריה מאחר שבשנים הבאות השתנו הכללים. מהמסקנות עולה כי כבר בראשית בדיקת הנתונים בין השנים 2014-2018 התברר כי המספרים כלל לא תואמים את יעדי הגיוס. בין השנים 2013-2018 מספר המתגייסים החרדים לצה"ל דומה ואינו במגמת עלייה למרות מכסות הגיוס שקבעה הממשלה.

נומה הצביע על פרשנות החוק כסיבה הראשונה לטעויות שאותרו והדגיש כי על אף שהתבקשה, הפרקליטות הצבאית לא הגישה לאכ"א חוות דעת משפטית בנוגע לפסק דין בשנת 2017. לדבריו, מאגר הנתונים בנושא של משרד החינוך, משרד הביטחון וצה"ל לא סייע בדיוק השאלה מיהו חרדי.

התפתחות דיווחי אכ"א למחוקק- גיוס חרדים. דובר צה"ל
התפתחות דיווחי אכ"א למחוקק- גיוס חרדים/דובר צה"ל
"כשל מערכתי, פיקודי ומקצועי חמור"

חלק מהפערים הובאו לידיעתה של ראש אכ"א לשעבר, אלופה במיל' אורנה ברביבאי שכיום מכהנת כחברת כנסת במפלגת כחול לבן. ברביבאי הנחתה לבדוק כיצד אין ברשות הוועדה ממצאים בנוגע לפעילות במהלך שנות כהונתה, אולם נומה טען כי אז וגם היום הנתונים לא הועלו למערכות המידע הממוחשבות של צה"ל, ונשמרו על גבי מחשב של קצין בדרגת רס"ן שכבר לא משרת היום בצה"ל, ולכן אי אפשר היה לבחון את שנעשה בתקופתה. הוא דחה את הטענות והשאלות סביב אחריותה של ברביבאי ואמר כי הספירה באותן שנים (2014-2015) בוצעה מדי שבוע, ונבדקה על ידי בג"ץ וגורמים רבים.

עוד הוסיף יו"ר הוועדה כי גם היום לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי את היקף נתונים החרדים בצה"ל, ולפיכך המליץ לרמטכ"ל לדחות את הגשת דוח הנתונים בנושא לשר הביטחון נפתלי בנט. "כל פעם שעברנו על הרשימות וספרנו קיבלנו מספר אחר", תיאר נומה את אי-הסדרים הנוגעים לנתוני גיוס החרדים. "זהו כשל מערכתי, פיקודי ומקצועי חמור. מהדרגות הזוטרות ועד לבכירות (ראש אכ"א - א"ב). היה מצופה לתהליכי בקרה רציניים ומקצועיים, לצערי זה לא נעשה".

עצורים בהפגנה בבני ברק, 10 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
"פעלו באופן מודע, מכוון ושיטתי". הפגנה נגד גיוס חרדים בבני ברק/ראובן קסטרו

מנגד הדגיש נומה כי לא מצא הנחיות של קצינים בכירים בדרגת סא"ל ומעלה לשנות את נתוני הגיוס כדי לעמוד לכאורה ביעדי הגיוס של חרדים לצה"ל. "צוות הבדיקה לא מצא שהדיווחים עברו הטיה בגלל לחצים פוליטיים או ממניעים כספיים. היו טענות לרווח כספי לא מצאנו כאלה", אמר. עוד ציין כי הייתה עדות אחת במהלך העידוד לגיוס של נוער בכיכר החתולות בירושלים סביב מתן 500 שקלים בתמורה, אך לא נמצאו לכך סימוכין.

נומה מתח ביקורת חריפה כלפי בכירי אכ"א ואמר כי "היו אפס תהליכי בקרה. תהליך הספירה היה ידני ולא ממוכן. רמת הסמך של הנתונים נמוכה". עוד הצביע נומה על ליקויים כבדים בממשקי עבודה בין משרדי הממשלה למשרד הביטחון.

להגדיר את תחומי האחריות של מנהלת חרדים בצה"ל

בהתאם לכך המליץ האלוף במיל' לרמטכ"ל לקבע בחקיקה ברורה מיהו חרדי. זאת, מאחר שגם בין חברי הוועדה פרץ ויכוח בתשובה לשאלה (צו שר הביטחון בנושא מאז שנת 2014 היה אחד הגורמים המרכזיים שהובילו לעיוותים ולשגיאות בספירות והדיווחים השנתיים והוא לא עודכן מאז - א"ב). עוד הומלץ לכוכבי לקבוע כללי ספירה ברורים וממוכנים, לשנות את שיטת הספירה של בתי הספר אותם מגדיר משרד החינוך כחרדים, לקבוע מנגנון בקרה בין משרדי הממשלה, להסדיר את הקשר בין צה"ל לעמותות בנושא ולהחזיר אותן לעבודה מול משרד הביטחון כמקובל.

צוות הבדיקה גם סבור כי על ראש אכ"א להגדיר בצורה ברורה את תחומי האחריות של מנהלת חרדים, כך שתהווה גוף מטכ"לי שאחראי על מדיניות הגיוס והשילוב של חרדים בצה"ל, ולנתק אותה מהאחריות על הספירה והדיווח ובכך ימנע מתח קבוע שמרחף באוויר סביב העמידה ביעדי הגיוס.

הרמטכ"ל כוכבי אימץ את כלל המלצות הוועדה, ואף החליט לנזוף פיקודית בראש אכ"א אלוף אלמוז ובתא"ל שני על אחריותו הכוללת והיעדר חניכה פרטנית של פקודיו. עם זאת, נומה דחה על הסף את הטענה כי הוועדה הפילה את מרב האחריות על שני. עוד קבע כוכבי כי ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר הקודם, אלוף-משנה ג', יקבל גם הוא נזיפה פיקודית וקידומו יעוכב בשנה, והיועצת המשפטית של אכ"א, קצינה בדרגת רב-סרן, תזומן לשיחה פיקודית. ראש מדור חרדים סיים את שירותו הצבאי ולכן לא יינקטו נגדו צעדים.

לשאלה בנושא גדוד נצח יהודה ענה נומה כי "אנחנו יודעים שלא כולם שם חרדים, יש גם בני הציונות הדתית-לאומית, בואו לא נשפוך את התינוק עם המים". עוד הוסיף כי "אני ביקרתי את הפרשה הזו, אבל אני בהחלט לא חושב שיש בצה"ל תרבות שקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully