וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר בארה"ב: פדופילים יהודים נמלטים לישראל כדי להתחמק ממשפט

רשת CBS חשפה שורת מקרים שבהם אמריקנים יהודים שהואשמו בעבירות מין בילדים ניצלו את חוק השבות ועלו לישראל. לפי ארגון יהודי מקומי, מדובר בלפחות 60 גברים ונשים, שבפעמים רבות זוכים לתמיכת הקהילה. בארגון מאשימים את ארה"ב - אך גם את ישראל: "הבעיה בדרגים הבכירים"

צילום: רויטרס

(בווידאו: דיון בעניינה של מלכה לייפר, בחודש דצמבר)

עשרות יהודים-אמריקנים שהואשמו בפדופיליה נמלטו בשנים האחרונות לישראל כדי להתחמק ממשפט בארצות הברית - כך עולה מתחקיר של רשת CBS שפורסם היום (רביעי). לפי ארגון יהודי מקומי, העוקב אחרי הנושא, מאז 2014 נמלטו לפחות 60 גברים ונשים שעלו לארץ דרך חוק השבות.

בין אותם נאשמים בפדופיליה נמצאו ג'ימי ג'וליוס קרואו, שהואשם בתקיפה מינית של ילדה בת תשע במדינת אורגון בשנת 2000, אך הוא ברח לישראל לפני שהרשויות עצרו אותו. מאז, הוא נמלט מרשויות אכיפת החוק בארצות הברית והוצא נגדו צו מעצר בינלאומי של האינטרפול. גם בישראל הוא הורשע בפדופיליה וריצה מאסר. לאחרונה אישה נוספת התלוננה נגדו, וטענה שהוא ניצל אותה מינית במשך שנים, מאז שהייתה בת חמש.

ג'וליוס ג'ימי קראו, אמריקני המואשם בפדופיליה ונמלט לישראל. אתר רשמי, אתר רשמי
ברח מהרשויות בארה"ב לישראל. ג'ימי ג'וליוס קרואו/אתר רשמי, אתר רשמי

לפי משמר הקהילה היהודית (JCW), ארגון אמריקני העוקב אחרי פדופילים מואשמים, הוא פועל במשך שנים כדי לאתר את קרואו ולעזור להעמידו לדין. הארגון אמר כי במסגרת חוק השבות, מאז 2014, יותר מ-60 נאשמים בפדופיליה ברחו מארצות הברית לישראל. עם זאת, הארגון מדגיש כי בשל משאביו המועטים לזהות אותם, המספר האמתי שלהם ככל הנראה גבוה יותר.

"אותו הדבר שקורה עכשיו בכנסייה הקתולית מסביב לעולם, קורה בדיוק בקהילה שלנו", אמר מייסד הארגון, מאיר סיוואלד, לרשת CBS. "הטיוח הוא אותו הדבר, הסטיגמה, הבושה".

עוד בוואלה!

אוסטרליה מקדמת חוק שיקרא לישראל להסגיר את מלכה לייפר

לכתבה המלאה

מתוך התחקיר של רשת CBS:

סיוואלד טוען שלעיתים, קהילות יהודיות ברחבי ארצות הברית מקבלות האשמות נגד חבריה בחוסר אמון. במצב זה, לטענתו, "כולם מקיפים את אותו האדם ותומכים בו מפני שהם לא יכולים להאמין שהוא יכול לבצע פשע כזה. הם עומדים לצדו וההתעללות נמשכת". לדבריו, גם אחרי שחבר הקהילה עובר לקהילה אחרת, "אחרי כמה שנים, הוא עשה את אותו הדבר ואנחנו שומעים על עוד האשמות על אדם שמתעלל בילדים. קורבנות לא רוצים לדבר כשהם רואים את זה".

במשמר הקהילה היהודית אומרים שרוב המקרים נובעים מקהילות אורתודוקסים מודרניים ועד למובלעות של חרדים אדוקים בארצות הברית, אך התופעה קיימת בכל הקהילה היהודית. מכיוון שמבצעי העבירות אינם יכולים לשלם על מעשיהם, אלא אם קורבנותיהם אוזרים את האומץ לדבר נגדם, ההערכה היא כי קיימים מקרים רבים שאינם מדווחים. כדי לנסות לשפוך אור עליהם, ב-JCW עורכים אירועי העלאת מודעות ברחבי ארצות הברית ומציעים תמיכה נפשית לקורבנות התעללות מינית.

"רציתי לוודא שזה לא יקרה שוב"

מנדי הוק החליט להוציא את האמת לאור אחרי שקיבל את תמיכת הארגון. האב לשניים סיפר כי הוא היה בן שמונה בלבד כשהוא הותקף על ידי המורה שלו בבית ספר יהודי בלוס אנג'לס. לטענת הוק, ההתעללות החלה יום אחד כשחבר הביא עוגיות ליום ההולדת שלו.

"הלכתי קדימה והושטתי את ידי לעוגייה הכי גדולה והוא אמר: 'תחזיר אותה ותחזור בהפסקה כדי לקבל את העוגייה'", אמר הוק. "אחרי שהוא חילק את שאר העוגיות לתלמידים האחרים, הייתי צריך להישאר מאחור אם רציתי לקבל עוגייה, וככה עשיתי. הוא קרא לי לשולחן שלו, ואז הוא התחיל... למשש אותי".

התוקף שלו, מורדכי יומטוב, שהיה אז בן 35, לימד אותו עברית. "קפצתי אחורה צעד או שניים, והוא תפס אותי בשיער ואמר: 'זה בסדר, אתה יכול להתקרב. אני לא אפגע בך. אין שום דבר לא בסדר', והוא עשה את זה שוב", הוא נזכר.

הוק סיפר שההתעללות נמשכה לאורך השנה. לדבריו, הוא הרגיש לכוד ושאין לו למי לפנות. כשהשנה הסתיימה, הוק עלה כיתה וזה השלב שבו יומטוב נתפס על פשעיו. בשנת 2001, המשטרה עצרה אותו והאשימה אותו בתקיפת שלושה מתלמידיו האחרים, הנעים מגיל שמונה לעשר. אבל הוק לא סיפר שום דבר לאיש - עד שחלפו שנים מאז מה שאירע לו.

יהודי חרדי הולך בברוקלין שבניו יורק ב-18 באוגוסט 2016. AP
בפעמים רבות הקהילה מסרבת להאמין שפשעים יכולים להתבצע בתוכה. חרדי בברוקלין, ניו יורק/AP

בסופו של דבר, יומטוב הורשע, ריצה עונש מאסר ושוחרר על תנאי. אך מהרגע שהשתחרר, הוא הפר את תנאי שחרורו כשטס לישראל דרך מקסיקו. ב-JCW התחקו אחר עקבותיו והתעמתו איתו בירושלים עם מצלמה נסתרת. יומטוב הודה שהוא הפר את תנאי שחרורו ויצא מארצות הברית בניגוד לחוק, תוך קבלת עזרה. הוא אמר גם שבמקסיקו הוא השיג דרכון מזויף כדי לטוס לישראל, שבה הוא חי לכאורה בניגוד לחוק.

הוא הכחיש שתקף את הוק, אך הציע התנצלות כללית לקורבנותיו, כשאמר: "אני מאוד, מאוד מצטער. אני מקווה שאלוהים יעזור לכל אדם שעבר דבר כזה. בבקשה תסלחו לי".

רק בשנת 2016, אחרי שקורבן נוסף של יומטוב וחברו של הוק חשף את סיפורו, הוק עצמו הרגיש שהוא מחויב לספר את סיפורו. הוא פנה למשטרה בתקווה לעשות צדק, אך אמר שההליך התקדם לאט. עבורו, המטרה היא כפולה. "הלכתי (למשטרה) כדי שיגבירו קצב - אתה יודע, באמת ייאבקו כדי להחזיר אותו לכאן ולתת לו את מה שמגיע לו", אמר. "בנוסף לכך, רציתי שבקהילות יוודאו שזה לא יקרה פעם נוספת".

עם זאת, הפרקליטות המחוזית של לוס אנג'לס אמרה לרשת CBS שלא הוגשה אף בקשה להסגיר את יומטוב לארצות הברית, וסירבה למסור תגובה נוספת.

נורות אדומות

הסיוע שהתוקפים מקבלים מהקהילה הוא נושא שחוזר על עצמו מפעם לפעם. הרב יהודה אופנהיימר יודע ממקור ראשון כיצד יכול פדופיל להימלט לישראל. בשנת 2000, הוא סייע לקרואו לברוח מבלי ידיעתו. השניים נפגשו כשהאחרון התעניין בגיור. וביום אחד, קרואו פתאום רצה לעבור לישראל.

כשנשאל האם היה משהו שהדליק נורות אדומות עד לנקודה זו, הרב אופנהיימר השיב: "הלוואי שיכולתי לומר (שלא), אבל למרבה הצער, אני לא יכול. הוא (קרואו) אמר: 'אני מתכנן לנסוע לישראל, אני צריך להגיע הרבה יותר מהר ממה שחשבתי שאני צריך'".

אופנהיימר הוסיף כי "הוא אמר שקרה משהו בעבר כשהוא היה צעיר אבל שום דבר אחר לא קרה מאז. הרגשתי שיכולתי לבטוח בו. אז כתבתי לו מכתב, הוא קנה כרטיס ועזב".

ניידת משטרה בשרלוט שבקרוליינה הצפונית ב-15 בנובמבר 2019. AP
ניידת משטרה בארה"ב/AP

אופנהיימר נתן לקרואו את פרטי ההתקשרות של משפחתו וחבריו בישראל כדי לעזור לו להתאקלם בארץ. יום אחד, חבר קרוב התקשר לרב. "בחיים לא אדע מה בדיוק קרה אבל משהו מיני חמור. משהו קרה עם הבת שלהם, וקרואו נעצר", נזכר אופנהיימר. הוא אמר שזה הרגיש "כמו אגרוף בבטן. זה היה כואב מאוד".

הוא אמר שהוא נושא את תחושת האשמה עד היום, וזאת הסיבה שהוא החליט לספר את סיפורו. הוא ביקש להעביר מסר לרבנים אחרים ומנהיגי קהילות: "כשמישהו פוגע בכם בדרך הזאת, סביר שהוא יעשה את זה שוב, לא משנה כמה הם נראים נחמדים ונבונים וכריזמטיים. אי אפשר לבטוח בהם. עליכם לנקוט צעדים כדי למנוע, אל תיתנו להם להיות סביב ילדיכם, אל תביאו אותם לביתכם".

"איים להרוג את ההורים שלי"

אחת הבנות שלכאורה הותקפו על ידי קרואו בישראל היא אמונה, שביקשה להיקרא בשם בדוי כדי להגן על משפחתה. "הייתי בת ארבע או חמש. אימא שלי נחה במיטה. אבא שלי היה רב, אז הוא לא היה בבית. (קרואו) נהג לבוא אלינו הביתה. נהגנו לשחק במשחקים ואז זה הפך להיות מיני", היא אמרה.

ההתעללות לכאורה אירעה במשך יותר משנתיים. ביולי 2019, כתב אישום נגדו פירט עבירות של התעללות קשה, הכוללת אונס ומעשה סדום. אמונה אמרה שהוא נהג לאיים ולהפעיל עליה מניפולציות כדי לשמור על שתיקתה. "'אני הולך לתת לך עוגייה כי את עושה את זה בצורה כל כך נחמדה'. הכול סביב העוגייה, הכול סביב לשקר והכול סביב להיות כל כך רשע לילדה קטנה", נזכרת אמונה בדברים שהוא אמר לה. "הוא גם איים להרוג את ההורים שלי. הוא היה חונק אותי. הוא היה מחזיק אותי".

תחנת משטרת מודיעין עברה למשכן חדש. דוברות משטרת ישראל
במשמר הקהילה היהודית מאשימים את ארה"ב - אבל גם על ישראל. תחנת משטרה/דוברות משטרת ישראל

אמונה זועמת על כך שקרואו הורשה להיכנס לישראל מלכתחילה, אבל מנהלת התפעול הראשית של ה-JCW, שאנה אהרונסון, אמרה שהכשל מתחיל עוד בארצות הברית. לדבריה, יש חלקים בקהילה היהודית בארצות הברית שמעוניינים לעזור לפדופילים להימלט. "לעיתים קרובות יש איזשהו תמריץ קהילתי, בין אם מישהו חייב להם טובה או שמישהו בקהילה, כמו למשל מוסד, שטייח את מעשיהם בעבר והם יודעים שאם זה יגיע לבית המשפט תהיה להם הרבה אחריות אזרחית בנושא", אמרה אהרונסון.

בעוד שאהרונסון מאשימה את הקהילות היהודיות בארצות הברית ואת הממשל האמריקני בכך שלא פעלו בנחישות רבה יותר כדי לפעול להסגרת אותם פדופילים, לדבריה גם הרשויות הישראליות נכשלו בהצבת סדר העדיפויות בנושא. בדברים שאמרה לרשת CBS, היא הסבירה כי המשטרה הייתה יכולה לאתר את קרואו בקלות רבה יותר, לדוגמה, אבל האחריות לעשות זאת נופלת על כתפי הארגון שלה.

למרות שישראל מזוהה עם קדמה טכנולוגית, שאנה אומרת שזה לא מחלחל לרשויות אכיפת החוק. היא טענה כי המשטרה לא בודקת את הרקע של אותם חשודים שנמלטים לארץ ממדינות אחרות, ואפילו לא עושים גוגל. "הסטנדרט הכללי והפרוטוקולים לחקירות על ידי המשטרה המקומית - לוקה בחסר", אמרה.

מלכה לייפר, מנהלת בית הספר באוסטרליה שחשוד בעבירות מין בתלמידותיה וישראל לא מסגירה בחזרה לשם, 28 בדצמבר 2019. AP
מלכה לייפר, שעל פי החשד ליצמן התערב בחוות הדעת על הסגרתה/AP

בארגון הזכירו כי הבעיה הגיעה עד לדרגים העליונים בישראל לאור ההאשמות נגד שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), שהמשטרה המליצה אותו להעמיד לדין בחשד שהתערב בחוות דעת לקביעת כשירותה של מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה, לעמוד לדין. זאת, על פי החשד, כדי למנוע את הסגרתה של לייפר לאוסטרליה, שם היא שימשה כמנהלת של בית ספר לבנות. ליצמן מכחיש את ההאשמות נגדו. לדברי אהרונסון, "זאת דוגמה טובה למרחקים שהקהילה הזאת תלך. זה מאכזב ומבחיל".

בתגובה ל-CBS, משטרת ישראל לא מסרה פרטים ספציפיים, אך התעקשה שהיא לוקחת ברצינות את המקרים הללו, ותעבוד בשיתוף פעולה "מקרוב עם מחלקת המשפטים ומשטרות ברחבי העולם כדי לאתר חשודים מעבר לים". מחלקת המשפטים האמריקנית סירבה להגיב למקרים הספציפיים, אך שיבחה את יחסיה עם רשויות אכיפת החוק בישראל, והוסיפה שבעבר הוסגרו חשודים בעבירות מין.

קופסת עוגיות

ביום המארב לקרואו, ב-JCW קיבלו את העצה הטובה ביותר זה חודשים - שהוא עומד להגיע למרפאה בתל אביב. הם ידעו שהוא בגובה של 187 ס"מ ובמשקל 90 ק"ג, אבל ייתכן שהוא שינה את הופעתו כיוון שניסיונות קודמים ללכוד אותו נכשלו. "מן הסתם היה חשש שהוא יגלה שמישהו מחפש אותו והוא יברח", סיפרה אהרונסון, כשהיא מחזיקה תמונה ישנה שלו, שאותרה על ידי הארגון.

למקום הגיע אמבולנס, שממנו יצא אדם עם תחבושת לזרועו הימני. הוא התאים לתיאור של קרואו. הצוות של אהרונסון אישר את זהותו והתקשר למשטרה. בתוך חמש דקות, קצין משטרה הגיע על אופנוע כדי לבצע מעצר. קרואו הובא על ידי שני שוטרים. הוא לא נראה מופתע מעצם מעצרו. הוא נשאל האם תקף ילדה בארצות הברית והשיב: "לא".

יעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
בארגון טוענים כי "הבעיה - בדרגים הבכירים". ליצמן/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

קרואו הכחיש שנמלט לישראל, מבלי להשיב האם תקף ילדות במדינה. לדבריו, הוא יודע שהוא מבוקש ונתון לצו מעצר בינלאומי. כעת, הוא עומד לדין בישראל ובארצות הברית. התובע המחוזי במחוז קלאקמס, אורגון, אמר ל-CBS שהוא "עובד עם הרשויות הפדרליות כדי להבטיח את הסגרתו".

מחוץ למרפאה, אהרונסון קראה לאמונה לשתף את החדשות על מעצרו. בישראל, מותר לקורבנות להתעמת עם החשודים בתקיפתם לפני בית המשפט. אמונה הביאה עמה קופסה עם אותן העוגיות שקרואו השתמש בהן כדי להפעיל עליה מניפולציות, והשליכה אותן לעברו. "זה הרגיש טוב להתעמת איתו", היא אמרה. "לעשות סגירת מעגל בחיים שלי". בינתיים, יומטוב עדיין חופשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully