וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק של משרד החוץ נגד האוצר בעקבות הקורונה והשליחים שעזבו את סין

19.2.2020 / 16:57

בצל התפשטות הנגיף, בשבועות האחרונים נציגי ישראל בסין עזבו את המדינה. כעת, משרד החוץ מנסה להרחיב נוהל המגדיר פינוי שגרירות באירועים ביטחוניים גם למשבר הנוכחי, כדי להבטיח את התנאים של העובדים. משרד האוצר: "הקורונה זמני", משרד החוץ: "האוצר מנצל את המצב הקשה"

עריכה: אסף דרורי

מאז התפרצות נגיף הקורונה מנהל משרד החוץ מאבק כדי להרחיב את נוהל פינוי אירוע ביטחוני בשגרירויות גם לטובת המשבר הנוכחי, זאת, לטובת הבטחת התנאים הסוציאליים של העובדים שחזרו לארץ בעקבות התפשטות הנגיף בסין, בעלות של כמה מיליוני שקלים. משרד החוץ מאיים כי עובדי המנהלה, אזרחים ישראליים תומכי נציגות (אית"ן) בשגרירות סין ששבו לישראל בעקבות התפשטות הווירוס הסיני יפוטרו - אלא אם האוצר ירחיב את הנוהל כדי לקבל הבטחת תוספות שכר והארכת קצבאות הלינה בארץ.

נוהל הפינוי מיועד למקרים מסכני חיים בהם השגרירים, העובדים ובני משפחותיהם מפונים מיידית מהמדינה. כך, לדוגמה, פונתה השגרירות בקהיר במהלך האביב הערבי של 2011 עת המונים הסתערו על המתחם. בעבר כבר ניסו במשרד החוץ להרחיב את הנוהל, אך ללא הצלחה. כעת, ברקע בהלת הקורונה, העובדים להחזיר את המאבק לשולחן הממשלה.

בימים האחרונים נאבק משרד החוץ במשרד האוצר במטרה לקבל תוספות שכר דומות לאלה שקיבלו עובדים שפונו משגרירויות במקרים של אירועים ביטחוניים, למרות שהנגיף מוגדר כמצב חירום זמני.

מאבטח עוטה מסכה בשנגחאי שבסין כמגן מנגיף הקורונה, 17 בפברואר 2020. רויטרס
ניסיון נוסף להרחיב את נוהל הפינוי הביטחוני. אדם עוטה מסכה בשנגחאי/רויטרס

דובר משרד החוץ טען כי "מדהים שמשרד האוצר מנצל את מצבם הקשה של עובדי נציגויות ישראל בסין, שפונו לארץ אך ורק בשל התפרצות נגיף הקורונה, במהלכים שמשמעותם פיטוריהם של עשרות עובדים ופינוי משפחות וילדים מהדיור הזמני בו הם שוהים כרגע". הוא הוסיף כי "מדובר באזרחים ישראלים שנשלחו על ידי המדינה לסין יחד עם משפחותיהם. הם פונו בכדי לשמור על בריאותם ובריאות משפחותיהם, וצריכים כעת להתמודד עם השמצות פרועות של פקידי משרד האוצר". לטענתו משרד החוץ ניהל משא ומתן מתמשך עם האוצר וניסה לסייע לעובדים ובני המשפחות בהתמודדות עם תוצאות הפינוי. "מוטב יהיה אם פקידי האוצר יגלו הבנה למצב העובדים ובני משפחותיהם, החיים בתנאי חוסר ודאות, מבלי לדעת היכן ישהו בשבועות הקרובים, והנמצאים בדאגה מתמדת לבני ובנות זוגם".

התפשטות וירוס הקורונה הובילה את עובדי אית"ן במשרד החוץ לעזוב עד סין עד לדעיכת המגיפה. בעקבות זאת, במשרד האוצר הכריזו על נוהל מיוחד שהותאם למקרה, ומספק תוספות לעובדים השוהים בארץ, בהן רכב, לינה, אוכל ואש"ל. אלא שעובדי משרד החוץ אינם מוכנים להסתפק בתוספות אלה, ורוצים להרחיב את נוהל הפינוי במקרים של אירועים ביטחוניים גם למשבר הקורונה לטובת קבלת תנאים כמו שכר של שלושה חודשים בסכום אותו קיבלו במדינה בו הוצבו, דמי ייצוג לחודש וכיסוי עלות שכר הדירה ששולם בחו"ל.

עוד בוואלה!

ליצמן באולפן וואלה! NEWS: "שוקלים לבטל את חובת הבידוד לשבים מתאילנד"

לכתבה המלאה

איומי פיטורים ושינוי נהלים

במשרד האוצר הסבירו כי נוהל פינוי חל במקרים ביטחוניים קבועים בהם השגרירות מפונה והעובדים לא חוזרים לאותה מדינה, וזאת בניגוד למשבר הקורונה שנחשב לזמני. לאותם עובדים שחזרו לארץ הורדו מהשכר תוספות שמטרתן לייצג את הקושי באותה מדינה בה הם משרתים. ההרחבה למעשה תסיר את הפיקוח והבקרה על הנעשה וכל ההחלטות יהיו על סמך משרד החוץ בלבד. כך שבמצב של פינוי רפואי, המשרד לא יצטרך לתאם עמדות עם משרד הבריאות.

נכון להיום, תנאי השכר של עובדי משרד החוץ בחו"ל נקבעים על ידי הוועדה הבין משרדית לשכר ותנאי שירות בחוץ לארץ (שות"ש). כעת, כחלק מהמאבק נגד האוצר מאיימים במשרד החוץ לפטר את אותם עובדים שחזרו לארץ, כדי להוביל החלטת ממשלה שתשנה את הנוהל ותיקח את האחריות הזאת מידי משרד האוצר. על פי הערכות, הרחבת הנוהל מוערכת בכמה מיליון שקלים לטובת כ-50 עובדים ו-30 ילדים וכן 15 שליחים משגרירות ישראל בסין.

מפגינים שורפים את דגל ישראל מחוץ לשגרירות קהיר. רויטרס, רויטרס
הנוהל מיועד לאירועים ביטחוניים מסכני חיים. מפגינים מחוץ לשגרירות ישראל בקהיר, 2011/רויטרס, רויטרס

ממשרד האוצר נמסר: "נוהל פינוי חירום נקבע מתוך ההבנה כי יש לתת מענה לאירועים ביטחוניים במדינות שירות הדורשים פינוי מיידי של השגרירות במקום וסגירתה עד להודעה חדשה. מתוך הבנה כי אירוע הקורונה זמני בלבד, נקבעו נהלים ברורים שתפקידים להבטיח את מקום העבודה של השליחים ועובדי האית"ן, גם במקרה בו יחלפו 30 יום ממועד הגעתם לארץ. הניסיון של משרד החוץ לפגוע בעובדים ולפטר אותם בניגוד להנחיות תוך ניצול בהלת הקורונה, אינו מקובל ואינו יאה לדיפלומטים שאמורים לייצג את מדינת ישראל"

ממשרד החוץ נמסר: "כרגע אנחנו לא מתייחסים מעבר לכך שמשרד החוץ יעשה כל הניתן כדי שעובדים לא ייפגעו מהמצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully