וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוסעים מספינת הקורונה ביפן מפונים: "זה היה ניסוי על אנשים"

בין הנוסעים שהורדו מהסיפון לאחר בידוד בן שבועיים בעקבות הנגיף גם שני ישראלים שתיארו בהתרגשות: "שמחים לצאת, זו הייתה חוויה קשה". עשרה ישראלים נוספים שלא אובחנו בנגיף צפויים להתפנות עד מחר בבוקר ובהמשך ימריאו לארץ. מניין המתים ברחבי העולם חצה את רף ה-2,000

עריכה: אסף דרורי

וירוס הקורונה - עדכונים אחרונים

  • הרשויות ביפן החלו בפינוי 3,000 הנוסעים מספינת הקורונה
  • זוג ישראלים שירד מהסיפון: "שמחים לצאת וממתינים ליתר"
  • הישראלים ימריאו מחר לישראל, שלושת הנדבקים יישארו ביפן
  • סין: מניין המתים מהידבקות בווירוס חצה את רף ה-2,000

עם סיום בידוד בן שבועיים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, הרשויות ביפן החלו הלילה (רביעי) בפינוי ספינת התענוגות "דיימונד פרינסס" והורדת הנוסעים מהסיפון. בין 3,700 הנופשים ואנשי הצוות נמצאים גם 12 ישראלים שחלקם כבר הורדו מהסיפון, והיתר צפויים לרדת במהלך היום או מחר, כתלות בתכנית העבודה של הצוותים היפניים. במקביל, הרשויות בסין הודיעו כי מניין הקורבנות הווירוס עלה ליותר מ-2,000 איש.

הנוסעים ישובו לארץ בטיסה מיוחדת שאורגנה על ידי חברות הביטוח, שתמריא ביום חמישי בשעה 21:30 (שעון מקומי) וצפויה לנחות בישראל ביום שישי לפנות בוקר. בהצהרה משותפת מטעם משרדי החוץ והבריאות אושר כי שניים מהנוסעים הישראלים שוחררו והיתר צפויים לרדת היום או מחר. המשרדים מסרו כי העבירו הנחיות לנוסעים הישראלים, ועל פי התכנון הם ירדו לכל המאוחר מחר בשעה 18:00 שעון יפן. אם האזרחים יוחזרו לחוף במהלך היום הם יועברו למלון בטוקיו וימריאו למחרת ארצה, אחרת - יועברו ביום חמישי הישר אל שדה התעופה. מהרגע שיינחתו יישלחו הישראלים לבידוד בן שבועיים בבית החולים שיבא תל השומר.

עדנה והנרי בן שבת, זוג ישראלים ששהו על סיפון ושוחררו, סיפרו הבוקר בדרך למלון בטוקיו: "אנו שמחים לצאת מהספינה אך באותה נשימה נישאר מוטרדים עד להורדת כלל הישראלים מהספינה". בני הזוג סיפרו כי הם חשים בטוב, והוסיפו כי "במהלך השחרור עברנו בדיקות רבות עד שעלינו לאוטובוס".

"התפללנו כל יום שנצא בריאים ושמחים שהווירוס הזה ייעלם. מקווים שמתחילים פרק חדש", אמרה עדנה. "הייתה חוויה ממש קשה, ממש לא קל להיות סגורים 24/7 בחדר ולא לצאת בלי אוויר. זה היה ניסוי על אנשים וזה היה גרוע מאוד. אני לא חושבת שזה פתרון, אם 500 אנשים נדבקו על הספינה זה אומר דרשני. נאחל לכולם בריאות ושנחזור בשלום".

הישראלים עדנה והנרי בן שבת מפונים מספינת הקורונה "דיימונד פרינסס" על האוטובוס בדרך למלון בטוקיו. 19 בפברואר 2020. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
הנוסעים הישראלים עדנה והנרי בן שבת בדרך למלון בטוקיו לאחר שירדו מהספינה, היום/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

שלווה דהאן, אחת מהנוסעים הישראלים על הספינה, התעוררה הבוקר בשעה 5:00 כדי להתארגן לקראת היציאה. "אנחנו עוד לא יודעים מתי אנחנו אמורים לרדת מהספינה, עוד לא קיבלנו את האישורים", סיפרה.

"אנחנו צריכים לקבל את האישור של האוניה לכך שאנחנו יכולים לרדת", הסבירה. "גם את הסרטים של המזוודות, המידע באיזה שעה אנחנו יורדים, באיזה שורה המזוודות עוד לא ידועים. מאתמול ארזתי את המזוודה, גם ככה לא פתחתי את כל המזוודות עם בגדי הערב, את הכול השארתי סגור". יחד עם זאת, על הנוסעים נאסר להכניס את מזוודתיהם למתחם המבודד בבית החולים שיבא ובני משפחותיהם התבקשו לארוז להם חפצים חדשים.

דגל ישראל מתנוסס מבעד לתא בספינת התענוגות "דיימונד פרינסס" השוהה ביוקוהאמה יפן וחלק מנוסעיה נדבקו בקורונה, 10 בפברואר 2020. רויטרס
14 יום בהסגר על הסיפון. דגל ישראל מתנוסס מחלון בספינת "דיימונד פרינסס"/רויטרס

"אנחנו יודעים שברגע שנקבל את האישורים לרדת מהספינה, הרשויות בישראל יקחו אותנו למלון, ששם נישן לילה אחד, וביום חמישי בעזרת השם נטוס לישראל", סיפרה שלווה. היא הוסיפה כי "לא ממש עדכנו אותנו בפרטים, אמרו שיתקשרו אלינו מהקונסוליה ברגע שיסיימו את הפרוצדורה".

היא סיכמה את השבועיים של הבידוד בספינה ואמרה כי "את הקשה מכל כבר עברנו". לדבריה, "כל התקופה בספינה, הכי קשה לי היה שהבת שלי אתמול עברה ניתוח ואני לא הייתי איתה, זה שבר אותי, לא הפסקתי לבכות". בנוסף לכך, סיפרה דהאן כי "הבוקר קמנו ובעלי שמעון התפלל, אני התארגנתי, למרות שאנחנו עוזבים ניקיתי ושטפתי את החדר והאמבטיה, כבר התרגלתי לזה, התקלחנו ואכלתי ארוחת בוקר".

"המסע הזה שעברנו לא ישכח"

"מתרגשת סוף סוף לצאת, אפילו אם אני צריכה להיות שוב בבידוד"

מעבר לכך שיתפה דהאן בהתרגשות שלה לקראת החזרה הקרובה הביתה. "אני מתרגשת סוף סוף לצאת, אפילו אם אני צריכה להיות שוב בבידוד של 14 יום ולא אהיה עם הילדים והנכדים, אני מתרגשת כי סוף סוף אני חוזרת לארץ, כולנו מחכים כבר לזה. אנחנו יצאנו לטיול משפחה של חמישה אחים עם בני הזוג שלהם, תארי לעצמך שמדובר ב-150 ילדים, נינים ונכדים, הם אפילו פתחו חמ"ל ביניהם. עד היום הם נלחמים להחזיר אותנו". היא הודתה למשפחתה, והוסיפה: "את הטיול הזה לא נשכח בחיים".

"המסע הזה שעברנו לא יישכח", סיכמה. "בתי אומרת שהיא לא תשכח את היום הולדת 70 הזה של בעלי שמעון. אמרתי לה, תארי לך מי חגג בארץ או בעולם ככה יום הולדת 70? אני רוצה להודות לכולם, גם לעם ישראל ולעיתונאים, נתתם לנו כוח, מחכה לפגוש את כולכם בארץ".

אנשים שפונו מ"ספינת הקורונה" ביפן מגיעים לאוטובוסים, 19 בפברואר 2002. רויטרס, רויטרס
נוסעים שפונו מ"ספינת הקורונה" מגיעים להסעות/רויטרס, רויטרס

ישראלית נוספת שעדיין נמצאת על ספינת התענוגות, ניקול בן דוד, צילמה את המראות מחלון חדרה. "כרגע הסתיימה הוצאת האזרחים מהאוניה", תיארה. "הם הוציאו חלק מהנוסעים ועכשיו הם כנראה מתכוננים, אם הבנתי נכון, להוציא את כל האוסטרלים. מחכה להם מטוס לקראת ערב ומי שנשאר באוניה יצא כנראה מחר או מחרתיים בעזרת השם".

הכנות להורדת הנוסעים מ"ספינת הקורונה" דיימונד פרינסס. 19 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
הכנות להורדת הנוסעים מ"ספינת הקורונה"/רויטרס, רויטרס

בין 542 נוסעי הספינה שנדבקו בווירוס הסיני נמצאים גם שלושה ישראלים שיישארו ביפן ולא ישובו לארץ עם 12 הנוסעים הנוספים. אתמול הגיעו לבית החולים בו מאושפזים השלושה פרופ' רן ניר פז, מומחה לזיהומים מבית החולים הדסה עין כרם, יחד עם קונסולית ישראל ביפן רויטל בן נעים. לדבריהם, מצבם של הנדבקים טוב והבדיקה מצאה כי הם נשאים של הנגיף, אך לא פיתחו תסמינים של המחלה. הם צפויים להשתחרר מבית החולים בתוך כמה ימים ולשוב לארץ באופן עצמאי.

גם ביבשה נגיף הקורונה ממשיך להתפשט. ממשלת סין הודיעה הלילה כי מניין המתים כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה ברחבי העולם חצה את רף ה-2,000, כשבמהלך היממה האחרונה מתו 132 בני אדם במחוז חוביי. במקביל, בהונג קונג מת הלילה הקורבן השני מהווירוס, גבר כבן 70 שאושפז בבית חולים מקומי לאחר שחלה. עד כה נרשמו 62 מקרי הידבקות ברחבי הונג קונג.

הנתונים האחרונים מביאים את מספר המאובחנים הכולל בווירוס ליותר מ-74 אלף איש ומצביעים על ירידה במקרי ההידבקות החדשים. עם זאת, ארגון הבריאות העולמי הזהיר כי אין עדיין מספיק נתונים כדי לדעת אם המגיפה מאטה. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס, הבהיר כי יש לפרש את הנתונים בזהירות רבה.

בסין אמרו כי הנתונים המעידים על האטה במקרים חדשים בימים האחרונים מראים שהצעדים האגרסיביים שבהם נקט הממשל כדי לרסן את הנסיעות והמסחר, מאטים גם את התפשטות המחלה. מייק ראיין מארגון הבריאות העולמי אמר כי סין ככל הנראה הצליחה "לכבות את האש", של התפשטות המגיפה. "כרגע הגישה האסטרטגית והטקטית בסין היא הנכונה", הסביר.

שלשום פרסמה סין מחקר בו נבדקו יותר מ-44 נדבקים בנגיף. על פי הממצאים, מרבית המתים הם חולים וקשישים.

ספינת תענוגות שעגנה בנמל סיהנוקוויל בקמבודיה לבידוד בן שבוע בעקבות וירוס הקורונה, 19 בפברואר 2020. רויטרס
פינוי נוסף של נוסעים ששהו בבידוד. ספינת התענוגות שעגנה לחופי קמבודיה/רויטרס

במקביל לפינוי "דיימונד פרינסס", הרשויות בקמבודיה הודיעו כי הנוסעים האחרונים שנותרו על סיפון ספינת תענוגות שעגנה בבידוד במדינה במשך יותר משבוע שוחררו בחזרה אל החוף. הספינה הגיעה לנמל בסיהנוקוויל ביום חמישי האחרון לאחר שחמישה נמל נוספים דחו את כניסתה. "233 הנוסעים ירדו ויועברו באוטובוסים לפנום פן", אמר דובר המחוז.

בעוד טרם נמסר מידע מטעם הרשויות בקוריאה הצפונית, גורם בכיר בארגון הבריאות העולמי הצהיר כי לא ידועים על מקרי הידבקות בווירוס הקורונה במדינה. זאת, בניגוד לדיווחים בקוריאה הדרומית שטענו כי התפרצות הנגיף הגיעה גם לחצי האי הצפוני המבודד. לדברי הבכיר, הארגון ימשיך לספק למדינה ציוד מעבדה כדי לערוך אבחנות רפואיות.

צוותי מד"א נערכים לפינוי הישראלים שינחתו בארץ מספינת הקורונה "דיימונד פרינסס". 19 בפברואר 2020. דוברות מד"א, אתר רשמי
היערכות מד"א לקליטת נוסעי ספינת הקורונה/אתר רשמי, דוברות מד"א

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר לוואלה! NEWS כי "הטיסה של הישראלים מיפן תצא ביום חמישי אחר הצהריים, לקראת הערב, ותנחת ביום שישי בבוקר. מד"א ייקחו את הנוסעים לאתר הייעודי בשיבא, ושם הם ישהו 14 יום בתנאי בידוד נאותים". להערכת משרד הבריאות, "יש סיכוי לא מבוטל שחלק מהאנשים יימצאו חולים בהמשך, ואנחנו נערכים גם לזה שהם יזדקקו לטיפול רפואי".

"אנחנו דואגים לכך ונעשה את האשפוז בצורה נפרדת", הבהיר בר סימן טוב, וציין כי לא נשקף חשש לצוות בית החולים שישגיח על המבודדים. "כמעט בכל המדינות האחרות חוץ מסין לא ראינו הדבקה של מטפלים, ובכל מקרה נדרוש את כל אמצעי המיגון הנדרשים. זה בהחלט סיכון קיים", הסביר. "יכול להיות שהיינו מעדיפים שהם יהיו 14 יום ביפן ויבואו לארץ, אבל אני מבין את הצורך בהחזרתם. אנחנו סומכים על היכולות של שיבא לעשות את זה כמו שצריך. מעבר לכך, שלושת החולים ביפן נשארים שם, ולאחרונה ביקר אותם הרופא ששלחנו לשם".

נוסעים שירדו מ"ספינת הקורונה" דיימונד פרינסס. 19 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
נוסעים שירדו מ"ספינת הקורונה", היום/רויטרס, רויטרס

מלבד 12 הישראלים, צפויים להגיע עמם גם צוות המטוס. לדברי בר סימן טוב, על פי התכנית עליהם להמריא חזרה מישראל, אולם ייתכן כי גם הם יוכנסו לבידוד בארץ. "מבחינתנו הצוות נוחת וממריא, ואם הוא ירצה להישאר הוא יהיה בבידוד".

קונסולית ישראל ביפןרויטל בן נעים  ופרופ׳ רן ניר-פז מהדסה בביקור הישראלים המאושפזים בבידוד לאחר שנדבקו בקורונה, 18 בפברואר 2020. משרד החוץ
קונסולית ישראל ביפן ופרופ' ניר פז בבית החולים בו מאושפזים הישראלים, השבוע/משרד החוץ

אלי הרוש, סמנכ"ל בחברת "מגדל" שתטיס את קבוצת הישראלים לארץ, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי עם תום הבידוד "למעשה מתחילה 'צעדת תיבת נוח' לרדת מהספינה, לאט לאט. לא רק קבוצת הישראלים, אלא כל מי שנותר על הספינה. מדובר בהרבה מאוד אנשים, ולכן פינוי הספינה ייקח זמן". הרוש הסביר כי "כמובן שרק מי שיעבור את הבדיקות שהרשויות ביפן ערכו ויקבל תעודה מממשלת יפן שהוא לא נושא את הנגיף ירד מהספינה כל אחד ליעדו".

"בניגוד למדינות אחרות, שמממנות את איסוף הנוסעים, בישראל זה חברות הביטוח", הוסיף. "בהנחה ובתקווה שלא יהיו תקלות של הדקה ה-90, המטוס שלנו מגיע מתאילנד ויינחת על הקרקע ביפן כבר בחמישי. בתקווה שהכול יסתדר בחמישי ב-21:00 (שעון יפן) הוא ימריא לישראל וינחת בשעה 3:40 לפנות בוקר ביום שישי".

(עדכון ראשון 04:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully