וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא תיאום, בלי הרתעה: מה נותר מהוראות משרד הבריאות על הקורונה

18.2.2020 / 17:45

עם פרוץ הנגיף החל המשרד לגבש תכנית לסיכול התפרצותו ומדי יום פרסם פעולות והגבלות חדשות, אך לא בטוח שניתן להוציא את הצעדים לפועל. במשרד מבהירים: "יש לזה מחיר, בממשלה לא תמיד מסכימים איתנו". מהדרישה לבידוד ועד האיום במאסר, בדיקת ההתחייבויות מול המציאות

עריכה: אסף דרורי

בחודש דצמבר פרץ בסערה לסדר היום הציבורי נגיף הקורונה. במהרה, החדשות מסוכנויות הידיעות הבינלאומיות על התפשטות הווירוס בסין החלו לגעת במדינות נוספות באסיה, ולאחר מכן בארצות הברית ואירופה. בינואר, גם ישראל הצטרפה לבהלת הקורונה, ומשרד הבריאות החל לגבש תכנית פעולה למניעת הכניסה של הנגיף וסיכול התפרצותו בארץ. כך, כמעט מדי יום החליט המשרד על פעולות או הגבלות חדשות - החל בהמלצה שלא לאכול בשווקים בעיר ווהאן, מוקד התפרצות הנגיף, ועד להחלטה האחרונה לפיה כל מי שחוזר מהונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד מחוייב בכניסה לבידוד בן שבועיים.

ניתן להתרשם מזריזות הפעולה של משרד הבריאות והחלטותיו שנועדו להקדים תרופה למכה, אולם בבחינה חוזרת ניתן לראות כי חלק נכבד מהן נותרו ללא כיסוי. כך, מסיבות עיתונאים רבות שזכו לסיקור תקשורתי רב והודעות לתקשורת שהופצו לכתבי הבריאות פתחו מהדורות חדשות - אך התגלו בסופו של דבר כעורבא פרח. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב אמר כי ייתכן ובימים הקרובים ישנה המשרד את הנחיותיו, אולם לא ברור אם לשם הקלה או לשם החמרה. וואלה! NEWS עושה סדר בהבטחות, וממה שנותר מהן נכון להיום.

תדרוכי משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה. -, אתר רשמי
מסיבות עיתונאים רבות ועשרות הודעות לתקשורת. תדרוכי משרד הבריאות בנושא הקורונה/אתר רשמי, -

להיכנס מיד לבידוד - אבל בדרך לנסוע בתחבורה ציבורית

בסוף ינואר התקבלה במשרד הבריאות ההחלטה למנוע לחלוטין כניסת טיסות מסין לישראל, כמו גם הדרישה מהאזרחים השבים לארץ לשהות בבידוד בן 14 ימים. במהרה פרסם משרד הבריאות צו מיוחד בעניין ושיתף טופס מחלה מיוחד שיינתן למעסיקים. כמו כן, הזהיר את העוברים על ההגבלות בעונשים שעשויים להגיע לכדי מאסר של כמה שנים. השבוע הרחיב המשרד את ההגבלות להונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד באותו אופן.

ואכן, מאות ישראלים שבו על עקבותיהם ארצה ורבים צפויים לעשות זאת גם בימים הקרובים, אך את דרכם לבידוד חלקם עושים באמצעות תחבורה ציבורית. כך, הלכה למעשה, הם מסכנים אלפי אזרחים הנוסעים ברכבות, אוטובוסים ומוניות - וזאת בידיעתו של משרד הבריאות, שלא טרח לפרסם הגבלות או הבהרות גם בנושא זה. גם חברות התחבורה הציבורית לא קיבלו הנחיות כלשהן. ממשרד הבריאות לא ניתנה תגובה בעניין.

"אנשים שחוזרים מתאילנד צריכים לגלות אחריות", ציין מנכ"ל משרד הבריאות. "אמרנו שבן משפחה יבוא, יכסה את הפה והאף, ואפשר להתמודד עם זה לזמן הקרוב".

עוד בוואלה!

בבידוד, תחת השגחה רפואית: כך יוכלו לאבחן קורונה בקרב השבים מהמזרח

לכתבה המלאה

מפחידים בענישה - אך אין אכיפה

בצו שפרסם משרד הבריאות בתחילת פברואר, נכתבו בפירוט ההגדרות של האנשים החשודים כחולים בנגיף, התנאים שבהם עליהם לבודד את עצמם מהציבור כדי שלא יפיצו את המחלה והאופן שבו עליהם להודיע למשרד הבריאות על מצבם ולפנות את עצמם לבדיקה. יום למחרת הגדיל לעשות המשרד, והחל לשלוח מסרונים לכל השבים מסין כי עליהם לבודד את עצמם - על פי חוק. כמה שעות לאחר מכן חייב את המעסיקים במשק "שלא לאפשר כניסה למקום העבודה של מי שאמורים להיות בבידוד".

מפחיד ומרתיע, ללא ספק. אבל מי אוכף את הצו? שאלה טובה. נציגי המשרד, בהם השר יעקב ליצמן והמנכ"ל בר סימן-טוב, התעקשו כי הוא ייאכף, אולם סירבו להגיד כיצד. בעוד חובת הבידוד מתרחבת, למדינה כלל אין נתונים או מידע כלשהו על אנשים שהפרו את ההנחיה. ניתן לשער כי לא כל השבים הכניסו עצמם לבידוד, אולם עד כה - לא נעצר אף אדם שהפר את הצו.

תדרוכי משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה. -, אתר רשמי
פרסום פעולות והגבלות חדשות מדי יום. מתוך תדרוכי משרד הבריאות/אתר רשמי, -

"ברור שאין יכולת לכסות את כל החוזרים ממדינות אלו ואין כרגע רצון לערב גורמי אכיפה משטרתיים, אבל משרד הבריאות מבהיר שיישום הנחיות הבידוד הביתי מבוסס על תחושה של אחריות חברתית וסולידריות בקרב האזרחים שדואגים לבריאותם ובריאות הסובבים אותם. אנחנו מאמינים בציבור ובשותפות עמו", נמסר מהמשרד.

כופים בידוד - אך מאפשרים לצאת להצביע

סטטיסטית, לאור העובדה שישראל נעה בין בחירות לבחירות שנה שלמה, לא ניתן להגיד שהתזמון של פריצת המחלה הוא ביש מזל ונקודתי - ממש לפני הבחירות לכנסת ה-23. בעוד משרד הבריאות ממשיך להרחיב את ההגבלות ומחייב את האזרחים לבודד את עצמם, בטלוויזיה משודרים תשדירים הקוראים לצאת להצביע ובתיבות הדואר כבר מחכות ההודעות לבוחר.

היה ניתן לחשוב כי לאור העובדה שמאות ישראלים אמורים להישאר בבידוד על פי צו ממשלתי, המדינה שפרסמה את אותו צו תיערך בהתאם. אבל לא. אותם חולים פוטנציאליים יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית ובעצם להפר את צו הבידוד. הם יוכלו לצאת ולהצביע מחוץ לביתם בקלפיות ייעודיות שימוקמו במרחב הציבורי. את הדרך לשם, ומשם בחזרה, הם כאמור יוכלו לעשות בתחבורה הציבורית ממנה ייהנו יחדיו מיליוני אזרחי ישראל בחינם.

בר סימן-טוב התייחס גם לסוגיית הבחירות. "מבחינתנו הבחירות יתקיימו כסדרן", הצהיר. "כמובן שנאפשר לכל המבודדים לצאת ולהצביע, וכנראה נדאג לקלפיות ייעודיות. אנחנו מקווים שתרשים הזרימה בעבודה שם יבטיח את שלומם של החברים בוועדת הקלפי. הבחירות יתקיימו כסדרן, לא יהיה אירוע דרמטי של הקורונה שצפוי להשליך על הבחירות".

תדרוך משרד הבריאות בנשוא נגיף הקורונה. -, אתר רשמי
ההמלצות הפכו לחובות. ליצמן ובר סימן טוב/אתר רשמי, -

מזהירים מיציאה למזרח - בלי תיאום עם משרד החוץ

האחריות שגילה משרד הבריאות באזהרות שפרסם מפני יציאה למדינות שונות במזרח זכתה לתשואות מפי ארגונים לשמירה על בריאות הציבור. אך היו גופים חשובים מעט יותר שהתנגדו להן, לדוגמא - משרד החוץ, שאמון על היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לעולם. כך, פעם אחר פעם התבטאו גורמים במשרד החוץ נגד "ההחלטות הפזיזות", לדבריהם, של משרד הבריאות, שעלולות לעלות במחיר של פגיעה ביחסים עם מדינות המזרח.

ההמלצות, שהיו עדינות בתחילה והמליצו "לשקול נחיצות" של נסיעות לתאילנד, יפן, הונג קונג, סינגפור, מקאו, קוריאה הדרומית וטייוואן (וייטנאם גם היא הוכנסה לרשימה אך לאחר מכן נמסר כי הייתה זו "טעות סופר"), הלכו והתפתחו לאותה חובת בידוד של החוזרים מאותן מדינות, ובהמשך לביטול טיסות אליהן. לא ידוע כמה זמן יישארו אותן החלטות בתוקף, אולם התבטאויות של גורמים במשרד החוץ מעידים על זעזוע מהן - שכן ישראל היא המדינה היחידה בעולם שנוקטת בצעד כה גורף על מנת למנוע את כניסת הנגיף לישראל.

משרד הבריאות: "מבינים את עוצמת הצעדים"

"אנחנו שוקלים את ההנחיות מאוד ברצינות", אמר בר סימן-טוב בתשובה לשאלת וואלה! NEWS. "יכול להיות שיהיו הנחיות לשני הכיוונים - ייתכן שנגיע למסקנה על צמצום כנסים, ויכול להיות שנחליט על דברים אחרים. אנחנו מדברים עם משרד החוץ והמל"ל, אבל אני מעדיף להגזים עם אמצעי ההגנה שאני עושה. אנחנו יודעים שיש לזה מחיר, שהעמיתים שלנו בממשלה לא תמיד מסכימים איתנו, אבל הם מכבדים את הדאגות שלנו".

עוד אמרו במשרד כי "אם תימשך הירידה של מספר החולים בסין ניקח בחזרה חלק מהפעולות שביצענו, אבל זה תלוי במה שנראה בימים הקרובים. אלה צעדים מאוד קשים, אבל אנחנו רוצים לראות את התמונה במשך כמה ימים. עוד אי אפשר לעשות הקלות, אבל אנחנו מבינים את עוצמת הצעדים שנקטנו על המשק והחברה ובמידת הצורך נעדכן אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully